Even een waarschuwing van een jarenlange koper bij Aliexpress (iets meer dan 450 aankopen de afgelopen jaren): In het afgelopen jaar zijn de problemen die ik heb gehad met producten die niet aan de beschrijving voldeden, waarvan bleek dat ze helemaal niet verstuurd waren (valse track en tracecode die niet klopte) of die beschadigd aankwamen verveelvuldigd.
Daarnaast blijkt de helpdesk van Aliexpress steeds vaker in het voordeel van de verkoper te beslissen als je een terechte claim indient en een dispute opent. Denk aan producten waarvan de beloofde levertijd fors werd overschreden, waarvan het beschreven materiaal, de vorm of zelfs het hele product niet klopte met de beschrijving, waar te weinig producten werden opgestuurd, waar de producten beschadigd aankwamen, veelal vanwege een slechte verpakking.
Waar dat soort van problemen het eerste jaar ongeveer 10% van al mijn bestellingen betrof, is dat het afgelopen jaar tot boven de 25% opgelopen. Ook weiger ik om nog dingen terug te sturen, want ik heb al emermalen mogen ervaren dat de verkoper dan doodleuk zegt dat het teruggestuurde product beschadigd is ontvangen, en ik dus naar mijn geld van de aankoop plus de extra verzendkosten om het terug te sturen naar China kan fluiten.
Ook merk ik steeds vaker dat de typische Chinese manier van dingen steeds goedkoper produceren (De term "quality fade") betekent dat eenzelfde product later bestellen vaak juist niet betekent dat je wederom hetzelfde product ontvangt. Ook verdwijnen handelaren met enkele negatieve beoordelingen om even later onder een andere naam weer een nieuwe winkel te openen met dezelfde slechte producten en slechte service.
Ik had voor ik op Aliexpress begon met bestellen wel meer van dit soort verhalen gehoord, maar dacht wel slim genoeg te zijn, samen met de "rechten" die je volgens de regels van Aliexpress lijkt te hebben. Helaas houden de medewerkers van Aliexpress zich helemaal niet aan die regels, en zijn hun besluiten vaak arbitrair en niet onderbouwd met feiten. Ook kun je geen weerwoord geven of om duidelijkheid vragen als ze zonder bewijs of argumenten een vreemde beslissing nemen.
Het Aliexpress gebruikersforum hebben ze al jaren geleden gesloten (de link er naar toe bestaat nog) omdat er teveel geklaagd werd.
Ik ben dus sinds kort helemaal opgehouden met dingen via Aliexpress bestellen. Dan maar via iets duurdere kanalen zoals groothandel Dealextreme, waar je nog iets van "garantie" hebt, alhoewel ik daar ook bewust geen electronica meer koop, want daar ging een groot deel van stuk binnen een hele korte tijd. Op Aliexpress ben je te afhankelijk van de mate van (on-)betrouwbaarheid van de individuele verkoper (net als via Ebay, overigens).