Tees
Donateur
Ik controleer m'n bandenspanning sowieso voor elke keer dat ik wat langer rijdt (100+ km) en als dat een tijdje niet voorkomt, tussendoor! Dat komt bij mij neer op tenminste elke 2 maanden. En het blijkt dat dat nodig is (dat advies van elke maand is niet voor niets!): als jij je bandjes oppompt in de zomer bij een graadje of 30, en het is ondertussen 10 graden, is je bandenspanning significant gedaald. En aangezien steeds meer mensen 4-seizoenenbanden hebben, wordt dat niet bij de bandenwissel gedaan. En los van de temperatuurverschillen treedt er altijd verlies van druk op. Ik heb voor 10 euro een bandenspanningsmetertje bij de ANWB gekocht, en ik meet dus zelf af en toe één band even op. Als die meer dan 0.2 bar omlaag is gegaan, rij ik even langs de bandenpomp (ik heb geluk dat er een gratis pomp van de gemeente op een paar minuten rijden staat).
Mijn ervaring (bij een goede vakgarage) is overigens dat de bandenspanning niet gecontroleerd of bijgesteld wordt bij een beurt. Iig hebben ze er nooit iets van gezegd, maar het kan er ook aan liggen dat ik dat zelf al bijhoud
Mijn ervaring (bij een goede vakgarage) is overigens dat de bandenspanning niet gecontroleerd of bijgesteld wordt bij een beurt. Iig hebben ze er nooit iets van gezegd, maar het kan er ook aan liggen dat ik dat zelf al bijhoud
Laatst bewerkt: