Snelheid Bolero met 16 Gb Sd kaart
Gisteren een 16 GB kaartje gekocht voor in de Bolero. Da’s een berg data en je moet dan ook wel ff wachten tot alles geladen is. Wanneer je gaat zoeken en dan terug naar de root gaat waar al je artiesten staan, dan duurt dat ook wel lang. Kortom het was zaak om uit te zoeken hoe ik het kaartje het snelste kon laten werken. Ook was ik benieuwd naar het verschil tussen een Class 4 kaartje en een Sandisk Ultra II.
Na een dagje testen ben ik tot de volgende conclusies gekomen
Conclusies:
- Data er af halen of er bij zetten maakt de kaart langzamer.
- Formatteer de kaart voor je je data er op zet. Met de standaard instelling van Windows formatteren, wordt de kaart langzamer. Hoe groter de clustergrootte, hoe sneller de Bolero. 64 K max. (in een dos-box format X: /A:64K Waarbij X: driveletter)
Een 4 gig Sandisk Ultra II is slechts een fractie sneller dan Class 4 16 GB kaart. Gemeten met 3 Gb Data. Bij 16 Gb data duurt het zo lang dat je met iedere seconde winst blij bent. (€ 30 vs €52).
Laden scheelt 2 seconden bij 3 gig. aan data. Bij 16 Gig waarschijnlijk dus zo’n 10 seconden winst.
Als er iemand ideeën heeft om er nog betere prestaties uit te persen hou ik me aanbevolen.
Hieronder zo’n beetje alles wat ik heb geprobeerd:
16 Gig. data op een 16 Gb kaartje Class4 Kingston.
1 nummer in de root zetten maakt geen verschil.
1: Alle artiesten per map in de root, cd’s in een submapje Laden duurt 1:25
2: 4 mapjes in de root A-D E-J K-R S-Z. Rest gelijk 1 aan Laden 1:35
3: Als 1 met alle jpg’s en txt bestanden verwijderd 172 bestanden = 45 MB jpg’s, 10 txt bestanden, winamp XML en .INI.
Oeps nu 2:22. Dit zou je niet verwachten. Ik verwacht dat het verplaatsen van de bestanden op de kaart zorgt voor de vertraging. Het winamp bestand is het in ieder geval niet. 2e testje ook 2:22. Blijft dus wel exacte wetenschap, da’s wel fijn. Nu nog de oorzaak vaststellen.
4: Defragmenteren is zinloos. Heb het wel geprobeerd. Defragmenteren op zo’n volle kaart is trouwens niet de meest logisch optie. Duurt ook lang. >uur. En levert niets op: laden 2:22
Nu ook maar even gekeken hoe lang dan bewerkingen duren. Daar heb je straks het meeste mee te maken. Vanuit een nummer terug naar de Root. De laatste stap duurt nu 33 seconden. De navigatie door de kaart heen is nu te langzaam geworden. Dit is niet leuk meer.
5: Volledige kaart naar schijf gekopieerd en dan weer terug. Bestanden gedelete, zonder te formatteren! Volgende testje met een format. (Kopie naar schijf duurt 16 minuten volgens Windows… Klopt wel een beetje, had ff niet de precieze tijd. Vol kopiëren kost ongeveer 31 minuten).
Tijd voor het laden 3:01 Het moet echt niet gekker worden. Vanuit een nummer naar de root kost 40 seconden en de muziek gaat dan zelfs haperen.
6. Voor de zekerheid het ene nummer dat ik in de root geplaatst had een keer weggehaald. Maakt geen verschil tijd blijft 3:01
7: Leeg, formatteren en weer vol. (nu zegt ie 63 minuten, ik word gek. Er zal nog een proces lopen, maar ik zie of herken het niet.) Laden is 1:44 Pff weer terug naar normaal. Terug naar de root kost 19 seconden. Het nummer dat speelt blijft ook zonder haperen doorspelen.
Ik pak een ander kaartje
4 gigabyte ultra II Clustergrootte is 32k
Na de format van het kaartje met standaard cluster size is de cluster size 4 kb per cluster geworden. Dat is duidelijk anders. En dat zal met de 16 GIG kaart ook gebeurd zijn. Dat verklaard misschien het verschil tussen 1:25 en 1:44.
Op de 16 gig staat nu 8 kb / cluster. Dat is vast ook hoger geweest, al heb ik dat niet gecontroleerd.
Nog wat testjes :
4 Gig Ultra II 4kb cluster, met 3,2 gig aan data. 588 bestanden in 57 mappen.
laden 24 seconden, terug naar Root 3 seconden.
met 8 kb cluster Laden 20 seconden, 3
Met 32kb cluster Laden 16 seconden
16Gb Class4
32k cluster met 3,2 gig aan data. 588 bestanden in 57 mappen.
Laden 18 seconden, terug naar de root 3 seconden
64 K cluster met 3,2 gig aan data etc.
Door het vergroten van de Clustergrootte verlies je iets van je opslag ruimte. Dit is afhankelijk van je bestandsgrootte maar dat is met MP3 niet zo’n probleem. Het scheelt je 10 Mb aan ruimte, bij drie gig gebruik. Als die er sneller mee is, geen punt.
En inderdaad laden duurt nu maar 16 seconden. De rest van de bediening verandert niet meetbaar.
De 16 GB kaart weer vol kopiëren duurt volgens Windows weer 30 minuten.
Verwachting Laden duurt 5 * 16 seconden is 80 seconden. Eerste testje waar ik mee begon was ongeveer 1:25. Het kaartje was standaard waarschijnlijk geformatteerd met 32K Cluster.
In werkelijkheid duurt het laden nu 1:21 en terug naar de root 17 seconden.
Nog 1 opmerking over dat ene nummer in de root. Dat stond er nog op. En als je dan het kaartje er in stopt dan start dat nummer gelijk. Als je dan 1 nivo omhoog wilt, dan komt de Bolero daar niet uit. Pas als dat nummer afgelopen is kan ik een nivo omhoog. Kortom geen nummers in de root voor mij.
Nog een opmerking over lange bestandsnamen.
Onderstaande naamgeving is onder Windows wel handig. 101 Genesis - [Vol1 The Shorts] - Land Of Confusion.mp3. In een Bolero zie je helaas alle nummers met dezelfde naam staan, want je ziet alleen de eerste 20 karakters.
In een Dosbox format h: /a:64k (H: is toevallig mijn driveletter.)