Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

MaxN

Donateur
Deze Columbus is niet de RNS510, dat zijn de voorgaande types.
Dit is een MIB1 of MIB2 radio afhankelijk van je bouwjaar.
En bij VW heet ie de Discover Pro, misschien dat daar ook losse schermen van zijn te krijgen.

DPhoenixx

Nieuw lid
Deze Columbus is niet de RNS510, dat zijn de voorgaande types.
Dit is een MIB1 of MIB2 radio afhankelijk van je bouwjaar.
En bij VW heet ie de Discover Pro, misschien dat daar ook losse schermen van zijn te krijgen.

In de systeeminformatie staat wel hetvolgende:

Onderdeelnummer: 3V0035043A
Hardware: H42
Software: 0848

Nadat ik het onderdeelnummer in Google had opgezocht kwam ik uit op een MIB2.

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?
Het probleem komt namelijk ook voor bij (mijn)VW wat logisch is.
Ben al diverse draadjes tegengekomen op een Duits forum maar de oplossing / oorzaak is me nog onduidelijk

Jenkins1

Nieuw lid
Vandaag mijn Columbus zonder problemen geupdate naar de nieuwste versie 2018/2019. Totale tijdsduur installatie 50 min.

MarkvdD

Forumguru
Waarschijnlijk is vocht de oorzaak; Op een Duits navigatieforum kom ik regelmatig dit probleem tegen en voor 99% is dan vocht in de antennevoet de oorzaak. Dit is een veel voorkomende VAG kwaal.
Het vocht is erin geslopen en laat zich ook niet meer verwijderen (heeft men ook al een paar keer geprobeert) De enige oplossing is een nieuwe triplex antenne plaatsen.

Heeft iemand hier het artikelnummer van? Denk dat ik die ook moet vervangen. Onze Columbus maakt er ook een potje van de laatste tijd met onze positie bepalen.

Vosje_Kodiaq

Nieuw lid
Had hetzelfde probleem, kreeg em maar niet geïnstalleerd via Mac, dacht dat het aan de download lag, maar ligt dus aan de hidden (.) files. Nu de laatste versie gedownload (http://infotainment-cdn.skoda-auto.com/base/maps/HIGH12_P169_EU_2018_2019.zip) en uitgepakt op de harde schijf, vervolgens de mappen 'Mib1' en 'Mib2' en de file 'metainfo2.txt' in de root-folder gezet van de SD-card.

Daarna Finder laten wijzen op een andere map (bijv. harddisk) en deze tool draaien: CleanEject. Die schoont de SD-card voordat ie em uitwerpt. Hier te downloaden: http://www.javawa.nl/cleaneject.html

Is al een wat oudere app, maar doet het nog steeds goed!
Dit is echt de gouden tip voor gebruikers die een update via een Apple laptop op een SD-kaart zetten! Top! En bedankt!

Spinal

Forumguru
@roestslc die staat er nog wel, alleen via een omweg. Ik heb zelf laatst nog een database gemaakt en erin gezet. Ik ben nu niet thuis maar ik heb de snelkoppeling opgeslagen. Ik zal hem hier neerzetten.

Rofffel

Forumguru
Vandaag iets bijzonders gehad.
De Columbus liep vast op het menu met de tegels (scrollen tussen navi, radio, mirrorview etc).
De navi gereset door de aan/uit/volumeknop ingedrukt te houden en hij resette en deed het weer.
Nu blijkt mijn volumeregeling plots verdubbeld te zijn.
Ter illustratie: als 40% van de volumebalk staat ie zoals voorheen 80/90%.

Dit geld voor zowel de MFD als de Columbus zelf.
Vind het nogal tricky want kan het geluid ook daadwerkelijk veel harder zetten, wat niet goed kan zijn voor de Canton.

Of ben ik altijd doof geweest en hoor ik plots 2x zo goed :dankje:.

Marcooctavia

Forumguru
Probleem zit met deze storing vaak in de harde schijf.
Je zal iemand moeten zoeken die dit voor je vervangen kan en tevens alle software en de kaart update.

Marco.

Nou, ik heb alle moed verzameld en de columbus upgedatet naar 4124 via 3814. Dat is allemaal goed gegaan, telefoon werk nog goed, pdc en climatronic werken ook nog op de columbus. Echter is de navigatie en media uit de maxi-dot verdwenen en vooral met de navigatie was de maxi dot wel van toegevoegde waarde.

Hoe krijg ik de navigatie terug in de maxi dot?

Bovenaan Onderaan