Hoi allemaal,
Een vraagje over een RNS 510, dit is dezelfde als de alom bekende Columbus radio.
Ik heb hier wat problemen mee, althans, niet met die van mij maar bij een collega.
Ik heb zelf de columbus probleemloos geupdated qua navigatie materiaal V15.
Nu wil ik dit ook doen bij een collega van mij met een RNS 510, echter lukt dit domweg niet en ik begrijp niet helmaal waarom dit niet wil lukken.
Allereerst wat gegevens van de RNS 510
Delivery part number 1T0035680D
HW version H11
SW version 4020
RNS is vrijgeschakeld want ik kan in het testmenu komen.
Wat heb ik gedaan?
Als eerst het kaartmateriaal gedownload. Deze proberen te branden op een verbatim Dual layer. Echter gaf mijn dvd speler een I/O error aan. Vervolgens opzoek geweest om de kaarten via een SD kaart te kunnen inladen.
Via maptools 2.0.2 is dit uiteindelijk gelukt op een 8 gb SD kaart. CD tje gebrand die ervoor zorgt dat de kaart vanaf sd kaart kan worden ingeladen.
SD kaart erin, Columbus via de setup+eject+mic opnieuw opgestart en daarna gebrande cd ingevoerd. De gegevens worden gekopieerd en kon daarna het kaartmateriaal zonder problemen installeren.
Hoera ! de mijne voorzien van nieuw kaartmateriaal.
Bovenstaande ook bij mijn collega geprobeerd, alles leek goed te gaan, na een half uurtje was de cd uitgeworpen en kwam er in beeld te staan dat alles goed was verlopen. Echter geen kaartmateriaal beschikbaar...WTF ??
Bij het opstarten van de navigatie bleef hij mekkeren om een navigatie cd, ik had nog versie V13 liggen, die er in gedaan en toen kon men weer navigeren. Ook bleek het kaartmateriaal op de HD schijf te worden gekopieerd, want bij thuis komst kon men de cd verwijderen en kon men zonder cd navigeren.
Uiteindelijk heb een laptop met dvd brander van de buren geleend en via hun pc een dvd kunnen branden met imgeburn op de laagste snelheid op een verbatim dual layer dvd, zoals ik bij mij ook al enkele keren had gedaan. Ben met de dvd naar hun toegeweest, die erin gestopt en kreeg de melding of ik met dvd wilde navigeren of deze gegevens op de hd wilde opslaan, deze moest op de hd worden geinstalleerd, deze dus aangeklikt, en het leek erop dat alles goed ging. Afscheid genomen en afgesporken dat ze zouden bellen als het klaar was. Na goed een uurtje een telefoontje met de mededeling dat er weer geen kaartmateriaal opstond. Men kon zonder dvd niet navigeren, alleen met dvd erin.
Heeft iemand van jullie een idee waarom dit fout gaat en de gouden tip om dit te kunnen oplossen ?
Misschien toch een firmware update ?
Ik zit zelf op 4120, hun op 4020
Someone advise ?