Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Rayzman

Actief lid
@maik1 Het is een fout in het update scherm dat hij op 100% blijft staan. Als je je auto uitzet en later weer aan zie je dat de kaart ge-update is. Als je echter teveel kaarten ineens download en je contact moet eerder uit dan de laatste kaart binnen is kan je de volgende keer weer overnieuw beginnen. Ook had ik het idee, dat als je meer kaarten wilde binnenhalen dat het downloaden steeds langzamer ging.
Over die technical update, ik vermoed dat die je minimum ACC afstand, achterklep kracht enzo aanpast (waar Roman het op YOuTube over heeft), want ik heb het idee dat de afstand veel ruimer is geworden.

Hoe krijg je de technical updates op het systeem. De mijne geeft geen melding. Auto is van juni 2017 dus lijkt mij dat er wel een update is

maik1

Forumguru
@Rayzman , inderdaad, het is inderdaad gewoon gelukt, bedankt! Dat van de ACC gaan we binnenkort dan maar ervaren, ik zou er alleen niet blij mee zijn :tongue:

Rallye

Forumguru
@maik1Over die technical update, ik vermoed dat die je minimum ACC afstand, achterklep kracht enzo aanpast (waar Roman het op YOuTube over heeft), want ik heb het idee dat de afstand veel ruimer is geworden.

Ik doe niets af aan je gevoel, maar ik kan het mij niet voorstellen dat dit soort updates op deze manier kunnen worden aangebracht. De navi zou niet dit soort wijzigingsbevoegdheid op de systemen van de auto moeten hebben. De technical update is denk ik iets voor de navi zelf.

Rainesh

Forumguru
Ik doe niets af aan je gevoel, maar ik kan het mij niet voorstellen dat dit soort updates op deze manier kunnen worden aangebracht. De navi zou niet dit soort wijzigingsbevoegdheid op de systemen van de auto moeten hebben. De technical update is denk ik iets voor de navi zelf.
Klopt ook, je navi update / firmware update doet niks met andere systemen :)

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag

De Skoda update site meld bij mijn VIN nu dat er updates in November beschikbaar komen, in plaats van Augustus (en eerder zelfs Mei). Snap niet waarom, aangezien het updatebestand al downloadbaar is, zelfs vanaf een Skoda URL: http://infotainment-cdn.skoda-auto.com/base/maps/HIGH12_P169_EU_2018_2019.zip

Top, de update via deze link werkt. Bij mijn VIN (Octavia 2014) staan er nu helemaal geen updates meer klaar. Terwijl er eerder inderdaad mei, toen augustus en november en nu zelfs helemaal niets meer staat. Maar goed, anyway, het downloaden is gelukt en zo te zien gaat het updaten ook goed, de Columbus is nu bezig..... :dankje:
Bedankt voor de link!

newwolf84

Forumguru
Hoi allemaal,

Een vraagje over een RNS 510, dit is dezelfde als de alom bekende Columbus radio.
Ik heb hier wat problemen mee, althans, niet met die van mij maar bij een collega.
Ik heb zelf de columbus probleemloos geupdated qua navigatie materiaal V15.

Nu wil ik dit ook doen bij een collega van mij met een RNS 510, echter lukt dit domweg niet en ik begrijp niet helmaal waarom dit niet wil lukken.

Allereerst wat gegevens van de RNS 510

Delivery part number 1T0035680D
HW version H11
SW version 4020

RNS is vrijgeschakeld want ik kan in het testmenu komen.

Wat heb ik gedaan?

Als eerst het kaartmateriaal gedownload. Deze proberen te branden op een verbatim Dual layer. Echter gaf mijn dvd speler een I/O error aan. Vervolgens opzoek geweest om de kaarten via een SD kaart te kunnen inladen.

Via maptools 2.0.2 is dit uiteindelijk gelukt op een 8 gb SD kaart. CD tje gebrand die ervoor zorgt dat de kaart vanaf sd kaart kan worden ingeladen.

SD kaart erin, Columbus via de setup+eject+mic opnieuw opgestart en daarna gebrande cd ingevoerd. De gegevens worden gekopieerd en kon daarna het kaartmateriaal zonder problemen installeren.

Hoera ! de mijne voorzien van nieuw kaartmateriaal.

Bovenstaande ook bij mijn collega geprobeerd, alles leek goed te gaan, na een half uurtje was de cd uitgeworpen en kwam er in beeld te staan dat alles goed was verlopen. Echter geen kaartmateriaal beschikbaar...WTF ??

Bij het opstarten van de navigatie bleef hij mekkeren om een navigatie cd, ik had nog versie V13 liggen, die er in gedaan en toen kon men weer navigeren. Ook bleek het kaartmateriaal op de HD schijf te worden gekopieerd, want bij thuis komst kon men de cd verwijderen en kon men zonder cd navigeren.

Uiteindelijk heb een laptop met dvd brander van de buren geleend en via hun pc een dvd kunnen branden met imgeburn op de laagste snelheid op een verbatim dual layer dvd, zoals ik bij mij ook al enkele keren had gedaan. Ben met de dvd naar hun toegeweest, die erin gestopt en kreeg de melding of ik met dvd wilde navigeren of deze gegevens op de hd wilde opslaan, deze moest op de hd worden geinstalleerd, deze dus aangeklikt, en het leek erop dat alles goed ging. Afscheid genomen en afgesporken dat ze zouden bellen als het klaar was. Na goed een uurtje een telefoontje met de mededeling dat er weer geen kaartmateriaal opstond. Men kon zonder dvd niet navigeren, alleen met dvd erin.

Heeft iemand van jullie een idee waarom dit fout gaat en de gouden tip om dit te kunnen oplossen ?

Misschien toch een firmware update ?

Ik zit zelf op 4120, hun op 4020

Someone advise ?

Spinal

Forumguru
HDD kapot? Wat partitionering zit er ieg geen verschil in (4120 en 4020 zijn bijna hetzelfde)
Kunnen ze wel muziek op de HDD zetten/afspelen?

EDIT: V13 doet het wel goed? Dan zou het aan V15 liggen

Antera

Donateur
Doe eerst eens een firmware update en dan de kaarten. Normaal zou het moeten kunnen maar goed kans dat er iets mis is met de RNS

newwolf84

Forumguru
De HDD heeft 3 partities, net zoals de mijne. Daar zit geen verschil in.
Muziek via HDD doet het gewoon.

Kaart materiaal van V15 werkt bij mij vlekkeloos. Die bij hun dus niet.

@Antera welke firmware update stel jij dan voor ? Naar 4120 ?

Antera

Donateur
Ik zou idd eerst naar de 4120 gaan en dan de kaart erop zetten. Wie niet waagt wie niet wint je verliest er niks mee

newwolf84

Forumguru
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar, mijn collega heeft er vanmorgen nog eens naar gekeken en nu blijkt het kaartmateriaal wél te zijn geinstalleerd. Ik zeg bijzonder geval maar enniewee het probleem is bij hen in elk geval opgelost.

Mission accomplished... :)

In elk geval bedankt voor de input

maik1

Forumguru

Dat lijkt inderdaad te kloppen. Ik merk sinds de update geen enkele verandering in de werking van de ACC. Gelukkig maar.

timdejonge

Actief lid
Dat is een teken dat er nieuwe versies aankomen..... Je zou ook eens bij VW kunnen kijken via https://webspecial.volkswagen.de/vwinfotainment/nl/nl/index/downloads/maps-download#/ Kies voor een VW die vergelijkbaar is met de jouwe en voor de Discover Pro.

Er blijkt inderdaad een nieuwe update te zijn.. Heb hem ondertussen gedownload en op sd kaart gezet, maar de radio vindt hem blijkbaar niet... blijkt zoeken, zonder resultaat....

heb mib1, mib2 en metainfo2.txt file

Rallye

Forumguru
Heb je een Windows-computer of een Mac gebruikt? Kaart Fat32 geformatteerd? Juiste versie van de kaart?

Er blijkt inderdaad een nieuwe update te zijn.. Heb hem ondertussen gedownload en op sd kaart gezet, maar de radio vindt hem blijkbaar niet... blijkt zoeken, zonder resultaat....

heb mib1, mib2 en metainfo2.txt file

Vreemd. Heb je de kaart via de VW link of van de Skoda update portal? Ik heb gedownload via de link die Rallye had aangegeven. Uitgepakt via WINRAR op de harde schijf en daarna gekopieerd naar een fat32 SD kaart van 32gb. Met de mappen en bestanden zoals je zelf al aangeeft. Dan in SD slot 2 van de Colombus en zoeken naar updates. Gewoon thuis voor de deur, contact uit, alleen Columbus aan. Alleen bij 50% stopt hij omdat denkelijk de Columbus na +/- 30 min zichzelf uitschakelt. Dan gewoon weer opnieuw starten en gaat hij verder waar hij is gebleven. Alles bij elkaar een klein uurtje.
Zou toch moeten werken, succes.

Canon-Eye

Forumguru
Uitschakeling volgt inderdaad precies 30 minuten nadat het contact is afgezet, zoals bij alle VAG auto's ook geldt voor de binnenverlichting en zo. Als je de keukenwekker op 25 minuten zet, kun je het contact weer een paar seconden aanzetten waarna er weer een nieuwe termijn van 30 minuten begint. Zo wordt het proces niet onderbroken...

DPhoenixx

Nieuw lid
Onlangs heb ik mijn Octavia 2 met Admundsen verkocht voor een Octavia 3 met Columbus radio. Bij de koop zag ik al dat er vlekken in het display van de Columbus radio zaten. Deze zijn niet zichtbaar bij een donkere achtergrond maar wel bij een lichte achtergrond. Als ik er op druk dan verdwijnen ze ook niet tijdelijk.

Na het nodige Googlen zag ik dat oa. het bedrijf Autopar.nl losse displays voor de Columbus RNS510 levert (zijn alle Columbus radio's van het type RNS510?) en deze eventueel ook voor je kunnen inbouwen.

https://www.autopar.nl/rns510-nieuw-display-scherm-touchscreen

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de display of goede ervaringen met andere bedrijven die dit doen?

Hieronder een foto van de vlekken in kwestie. Het gaat niet om de boogjes in het midden. Dat komt de de camera. Je ziet de vlekken oa. boven de knoppen "Nw.reid." en boven "Weergave" en "Radio" en rechtsboven op de naam "Middend".

20180809_125317.jpg

Bovenaan Onderaan