Even een paar bemerkingen aangaande het Columbuss navigatiesysteem.
Is echt geen goed systeem, snel is helemaal niet snel, en je verboden richtingen insturen is ook "normaal"
Mijn kaartversie is voor zover ik weet V10 (de laatste dus).
Eerder heb ik al eens de bemerking gemaakt dat het een IGO Kloon is, welnu aangaande mijn bevindingen blijf ik erbij. Igo en al de afgeleiden sturen je dikwijls enorm raar, verkeerd en soms zelfs naar een doodlopend straatje en dan komt de mevrouw vriendelijk melden dat je dient op te keren!
Trachten je via een afrit de autoweg opsturen is ook geen rariteit !
"Gelukkig" had ik ook nog een oud Tomtom dingetje (PDA), daar is snel echt snel, en niet zomaar iets ....... é?!
-Plots zag ik dat er tussen TT en Columb. er een verschil zat van iets meer dan 100 Km, ook nog een tijdsverschil van meer dan 1 uur rijden. Heb wijselijk TT gevolgd en afgeweken van mijn baan, pas na geruime tijd was de mevrouw ook akkoord, en heb dus een 100Km minder moeten rijden, en een uurtje minder.
-Dan op een andere keer, nee niet de baan volgen, hier rechts, TT wou dat niet, enfin toch maar de "mevrouw" gevolgd, Moest dus door een uiterst druk dorpscenturm, met hele kleine straatjes, frustrerend, me afvragend had ik niet beter TT gevolgd ? Hoe zou ik het weten ..... buiten dat dorp kom ik terug op de grote baan, na een tijdje wie zie ik ...... jebs de vrachtwagen die juist voor me reed voor dat dorpje, maar dan helemaal in de verte, was dus duidelijk heel wat sneller via dat dorpsbezoek he ?!?
-La france ...... mooi, TT wil me van een snelweg sturen, "mevrouw" niet, dus ik zal "mevrouw" maar volgen, een snelweg is immers sneller dan een "gewone" baan he. Na verschillende km's kom ik terug in de stad, had een vermoeden van dat ken ik hier precies, en ja vlak na een kruispunt moest ik van "mevrouw" links indraaien !!! Tegen de rijrichting in, "mevrouw" wou dat ik aan spookrijden deed !
Gelukkig zag ik nog het verkeersteken, mijn richtingsaanwijzer stond al aan en het maneuver was feitelijk al begonnen ik ? oef en ?!&@!! TomTom wou me verder laten rijden tot de volgende links, en zo moest het ook.
En wat zie ik daar wachtend aan dat kruispunt aan de overkant, 2 vrachtwagens die ik geruime tijd ervoor was voorbijgereden die WEL de autosnelweg hadden verlaten dus was ik ze nietmeer voorbij, ik was terug achter hen.
Van toen af heb ik besloten van de Columbus hoe mooi hij ook is nooit meer te vertrouwen.
Je hebt 3 keuzes, kort (als je langs landwegjes wil prima) Economisch (geen idee en voor zover ik dat getest heb, waardeloos) En SNEL maar dan snel in snelheid, niet in afstand of tijd, m.a.w. weinig bruikbaars.
Uiteraard kent hij sommige steden dorpen en straatnamen, ook niet. Een echte miskoop.
TT haters mogen denken wat ze willen, mijn kaarten zijn al 2 jaar ouder maar veel VEEL beter.
O ja POI's kan je er ook maar beperkt in laten aanduiden, hij meldt dat wel, en daar sta je dan, mijn PDA belet me dat helemaal niet, wordt mischien ietsje trager (mischien he, heb dat nooit gemerkt) maar doet dat dus zonder morren.
Ziezo, dat was mijn ervaring op reis zie, zal snel een houder maken voor mijn PDA want zoiets nee dat is veel te frustrerend. Ik hoop dat ooit iemand dat "ding" kraakt en ik er iets anders kan op instaleren.