Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

octapussy2

Nieuw lid
Zojuist mijn octavia met Columbus navi opgehaald. Zoals jullie al weten, dus zonder de DVD. Na een lang getouwtrek heb ik deze er alsnog gratis bijgekregen. (wordt volgende week geleverd, zijn niet bij de dealer Hegeman Arnhem voorradig) Er zijn dus dealers die wel normaal zaken doen.

grtzz

DirkJ

Nieuw lid
Zojuist mijn octavia met Columbus navi opgehaald. Zoals jullie al weten, dus zonder de DVD. Na een lang getouwtrek heb ik deze er alsnog gratis bijgekregen. (wordt volgende week geleverd, zijn niet bij de dealer Hegeman Arnhem voorradig) Er zijn dus dealers die wel normaal zaken doen.

grtzz

Heb gister mijn Octavia 2.0 tdi met columbus opgehaald, en hier zat gelukkig de dvd "gewoon" bij, en reeds geinstalleerd op de HDD.
Voor iedereen die nog twijfelt het is de moeite waard! nauwkeurige navigatie, ook zeer snel in het herberekennen van een nieuwe route. En het geluid is van goede kwaliteit. Heb zelf de 8 speakers van de elegance uitvoering en dat is ruim voldoende met de columbus.

Steve

Senior Member

grtzz
Hegeman Arnhem is de garage waar ik mijn auto wilde bestellen maar vanwege lease contracten mocht ik hem bij alleen bij Hegeman Nijmegen bestellen.

Ik heb goede ervaringen met Arnhem en ga daar mijn auto zeker in onderhoud brengen.
En ik weet nu al uit ervaring dat ze in Arnhem net dat stapje extra zetten.

Steve

Senior Member
Hmm ik zit net eens te bladeren in de nieuwe catalogus van Skoda uit de UK (geldig van 1-1-2008 tot 31-3-2008).
En nu zie ik tot mijn verbazing dat ze in de UK wel de DVD meeleveren zonder meerprijs.

Touch screen, DVD colour ‘Colombus’ Sat Nav system
(including DVD and Maxi-dot trip computer)
(excluding ‘Classic’) £1,276.60 £223.40 £1,500

http://www.skoda.co.uk/pdf/brochure_octavia.pdf

Waarom moet er in Nederland op alles extra geld verdiend worden :407:

LenK

Forumguru
Dat is een soort pakketprijs (er zit ook maxidot bij).
Elke importeur bepaald zijn prijs- en modellen politiek zelf.

Zie in die prijslijst bijvoorbeeld ook dat de Ambiente daar oa ook LM velgen, een 6 CD wisselaar, 4 extra speakers, el ramen rondom en alarm heeft en dat die Ambiente begint met de 1.6 FSI motor. Dan zit er ook nog een Stream in en een achterruitenwisser op vanaf de Classic.

Heel wat verschillen dus.

De basisprijs voor deze veel completere Ambiente 1.6 FSI (zonder belastingen dus) is 10804 pond = 14503 euro
In NL (met veel minder opties op de ambiente dus) is de prijs zonder belastingen 15408 euro
Ik dacht dat binnen de EU deze basisprijs gelijk zou moeten.

Nee hoor die zakkenvullers bij PON moeten op dit model zeker weer 2000 extra vangen (=900 prijslijst + extra opties op Engelse model)
En dan denk ik dat de kostprijs voor een linksgestuurd model dat naar NL vervoerd moet worden nog wel lager zal liggen als die Engelse rechtsgestuurde versie die het kanaal over verscheept moet worden, dus nog meer vullen die zakken.

Verkoopprijs UK van dat model 17800 euro, kalere versie in NL 23260 euro, maar dat komt weer door die zakkenvullers in Den Haag.
De UK prijs is overigens ook nog inclusief afleveringskosten!

Kortom: wij wonen duidelijk in een land waar de zakken rijkelijk gevuld worden, zowel door de leverancier als door de fiscus. En de makke tolerante NL schapen pikken het allemaal.

Zorry, ik was het niet van plan, maar toch is deze post weer op het bekende onderwerp terecht gekomen.

Steve

Senior Member
Geeft niks ik ben het er totaal mee eens.
Wij wonen wat auto`s betreft in het verkeerde land.
Het is oneerlijk verdeeld.

Columbus (en MaxiDot)

Beste mensen,

Ik rij nu een week naar tevredenheid rond met het Columbus-systeem, maar mij vallen wel een paar zaken op die ik in het boekje niet 1-2-3 kon terugvinden:

* Is de tijd gelijkgeschakeld aan de klok in de auto? Ik kan me niet herinneren dat ik een tijdstip heb ingesteld bij ingebruikname (systeem was wel al voorgeïnstalleerd door de dealer) en kan nu nergens een mogelijkheid vinden om de tijd aan te passen.

* Nagiveren zonder geluid lijkt niet mogelijk en ook heb ik nog niet ontdekt hoe dan in ieder geval het volume van de navigatie te regelen.

* Sinds ik gisteren 'iets' met de boardcomputer gedaan heb, volgens mij alleen flipperen door de gegevens heen, ben ik de routeaanwijzing in MaxiDot kwijt. Weet iemand hoe ik dit terugzet?

* Bij het afspelen van mp3's verschijnt in Columbus zelf heel mooi en correct de artiest en titel enzo, maar ik dacht dat dit ook in MaxiDot terecht zou komen? Dezelfde vraag over radiozender.

GRoel

Lid
1 Staat volgens mij ergens in het setup menu van Columbus.

2 Via TONE, dan volumeinstellingen. Ik heb ontdekt dat het ook als volgt kan: druk op het knopje met het luidsprekertje (rechtsboven), de stem geeft dan een routeaanwijzing, draai dan snel de volumeknop (linksonder) naar nul. Dit kan ook als ze gewoon een aanwijzing geeft, dus zonder de knop met het luisprekertje.

3 Als je de knop aan het uiteinde van het pookje een soconde (of twee) inhoudt, verschijnt er een menu. Daar kun je vanalles kiezen. Selecteren doe je met het knopje onder het pookje.

4 zie 3 :)

Veel succes ermee

GRoel

Bij de weg: Er staat ook wel het een en ander in de handleiding......

Ik heb een tijdje bij Pon met het Columbus systeem mogen spelen, en gemerkt dat de 'Phone' knop alleen maar een mute-knop is. Is dat wellicht de/een optie om het geluid van de navigatie uit te zetten?

Werkt het volume van de navigatie verder niet als het volume van de audio?

Over de koppeling met maxidot weet ik nog niets; ik ben nog weken aan het wachten op m'n O2 Elegance Attractive Business. Ook ik hoor dus graag meer over dit soort zaken.

GRoel

Lid
Nee dat is een echte mute-knop, dan gaat alles op nul. Het is inderdaad best jammer dat je het navigatievolume niet met een knop kunt uitzetten. Het gaat wel zo maar je moet ff wat toetsen. Er zijn ergere dingen he....

;)

GRoel

Is het mogelijk om het extra speakersysteem met Colubus samen te krijgen. Als ik nl een Columbus selecteer in de CC dan verdwijnt het extra speaker setje.

higgy

Forumguru
* Is de tijd gelijkgeschakeld aan de klok in de auto? Ik kan me niet herinneren dat ik een tijdstip heb ingesteld bij ingebruikname (systeem was wel al voorgeïnstalleerd door de dealer) en kan nu nergens een mogelijkheid vinden om de tijd aan te passen.
Ik heb weliswaar mijn BE nog niet, maar in de regel (ik ben ook moderator op forum.navigatiehelpsite.nl ) stel je de tijd van een navigatiesysteem NIET in. Het enige dat je instelt, is in welke tijdszone je zit (GMT+1 bijvoorbeeld). Je navigatiesysteem krijgt van de satellieten die hij ontvangt, nl. ook de tijd mee. Aan de hand van je correctie-instelling (tov. GMT) zet 'ie er dan bijv. een uur bij, en that's all.

GRoel

Lid
In Navi hoef (kun) je de tijd idd niet instellen. Op de maxidaot wel. Ik weet niet of die tijd dan ook naar de navi wordt gezet.

GRoel

Rallye

Forumguru
In Navi hoef (kun) je de tijd idd niet instellen. Op de maxidaot wel. Ik weet niet of die tijd dan ook naar de navi wordt gezet.

GRoel

Volgens het Duitse forum pakt de Columbus de tijd van de satelliet. Je moet dan alleen de tijdzone ingeven (GMT +1).

berendmarleen

Nieuw lid
dvdfilm schakelde uit als je gaat rijden

Weet iemand of dit uit geschakeld kan worden?
Dus film kijken(dvd functie)mogelijk zonder dat het display zichzelf uitschakeld.

Wie o wie heeft de oplossing?

gR Berend

Steve

Senior Member
Weet iemand of dit uit geschakeld kan worden?
Dus film kijken(dvd functie)mogelijk zonder dat het display zichzelf uitschakeld.

Wie o wie heeft de oplossing?

gR Berend
Dit is een beveiliging op het systeem om je ogen van het display te houden en dus op de weg :)
Er is een TV/DVD vrijschakeling te koop en die je ertussen kunt plaatsen zodat het wel mogelijk is maar die werken niet allemaal even vlekkeloos.
De prijs van de tv vrij schakeling ligt zo rond de 180~200 euro exclusief inbouwen.

!Škoda!

Actief lid
Er is een schrijven van geweest naar de dealers dat de DVD er niet bij zat.
De dealer heeft mij hiervan op de hoogte gesteld maar wilde geen 245 euro extra betalen.

Toch is het raar dat dit bij de meeste dealers pas later bekend is geworden.
Ik krijg een kopie op mijn navi, en de "garantie" dat als hij onverhoopt mocht "verdwijnen", ik deze opnieuw kan kopieren.
Vaker goede berichten (erg lovende zelfs) over deze dealer gezien hier. (Ik noem de naam in verband hiermee liever niet, weet niet of alles helemaal 100% OK is, denk aan brein en aanverwanten)

Gelukkig is DVD niet nodig voor navigeren, dus een goede oplossing volgens mij. Ik ben iig erg blij met deze service :xyxthumbs:

Er zijn meer dealers die je op deze manier "matsen", maar voor hoe lang?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan