Het grote Dashcam topic

Een accuspanning van 11,6 volt is een state of charge van zo’n 20%… dus de accu is dan bij die spanning voor 80% ontladen.. ik zou dus een afschakeling van een gebruiker niet de accu zóver leeg late zuigen.. 24 volt? Daar heb ik t toch ook niet over..?

Bijlagen

• IMG_0241.jpeg
    IMG_0241.jpeg
    82,5 KB · Weergaven: 16

SteGo

Donateur
Ik heb nu 512Gb in de 1ch Viofo zitten. Volgens Viofo is 256Gb maximaal, maar diverse fora en verkopers melden dat 512Gb ook kan.
Voor nog geen 6 tientjes bij DataIO.nl besteld.
Ik heb Samsung PRO Plus micro SDXC 512GB U3 V30 A2
Dan heb je daar waarschijnlijk je probleem te pakken;
"It is important to note that we do not recommend using other cards, such as the Samsung EVO cards, as they may not meet our stringent standards. Please refer to the pic below for a visual representation.
Schermafbeelding 2024-06-09 082617.png
If using a faulty or incompatible SD card, you may encounter any of the following issues:
- SD card error messages
- Recording failure and constant beeps
- Automatic recording failure
- Frozen screen
- Gaps between recordings
- Corrupted or unplayable files
- Failure to start up and shutdown
- Inoperable buttons"
(bron; https://viofo.com/blog/how-to-choose-a-right-micro-sd-card-for-your-dash-cam-b100.html )

Bij de keuze voor een geheugenkaart heb ik de info van Viofo.com aangehouden. Het was mij ook al opgevallen dat de Nederlandse importeur doodleuk een geheugenkaart verkoopt die 'not recommended' is. En in een aantal YouTube-filmpjes en artikelen online had ik ook al eens gezien/gelezen dat de camera's erg kieskeurig zijn als het gaat om de keuze van de juiste geheugenkaart en dat er anders problemen kunnen optreden zoals in bovenstaande quote.

Viofo zei:
Based on extensive testing and valuable feedback from multiple sources, we also highly recommend using Sandisk MAX ENDURANCE cards for optimal performance. You can choose from these recommended card models with capacities ranging from 32GB to 512GB to suit your needs, while 128GB or 256GB are particularly preferable options.
Met deze info heb ik doen besluiten om een Sandisk MAX Endurance 256GB aan te schaffen. En deze heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Ik vond die Sandisk Max Endurance kaartjes wel prijzig, maar geld besparen en daarna een dashcam hebben die het niet naar behoren doet is ook niet de bedoeling. ;)

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
@Disaster-Master je hebt gelijk v.w.b. de accuspanning, maar 11,6V is echt niet extreem laag zeker niet voor een EFB-accu. Nagenoeg alle hard-wired dashcams gaan uit bij 11,6V.
Een AGM-accu voor mijn auto is niet echt zinvol. Die gebruik je bij auto's met een terugwin systeem, bijvoorbeeld accu laden bij het remmen.

@SteGo bedankt voor je info. Ik zal een Sandisk Max Endurance 512Gb aanschaffen.
Edit: Max Endurance is verkrijgbaar in maximaal 256Gb kom ik achter.

Laatst bewerkt:
mwah, daar verschillen we dan van mening, en het is ook niet helemaal juist. Ik weet dat veel automatische afschakelaars (zo bijv ook bij mijn waeco koelbox) zelfs nog wat later uit gaan; namelijk 11,5 volt. Je ziet eigenlijk ook nergens onderspanning beveiling die bijv bij 12,0 Volt uit gaat.. Maar een restlading van 20% vind ik toch best wel een laag niveau. Tot zover het meningsverschil.

Maar een EFB accu is een versterkte versie van een reguliere start accu (vandaar de naam Enhanced Flooded Battery) met een polyester vlies en wat optimalisatie wat resulteert in een wat lagere weerstand zodat deze makkelijker om kan gaan met wisselende belastingen (zoals dus in start-stop voertuigen) en hij kan meer cycli aan in vergelijking met een reguliere start accu. Start accu”s houden al bijv helemáál niet van ontlading.. max 50%.. EFB accu's worden juist gebruikt bij auto’s met terugwin; dus idd door recuperatie doormiddel tijdens het remmen door bijv de koppeling/poelie van de dynamo te bekrachtigen, die draait bij start-stop autos namelijk niet constant mee..

Een AGM accu, Abosorbent Glass Mat kan net als een EFB omgaan met wisselende stromen en ontlading. Maar is daarnaast ontworpen voor deep-cycle ontlading. Een EFB is dat niet. Bij een AGM zit het elektrolyt opgesloten in glasvezel ipv een polyester vlies. Bijkomend voordeel (maar niet van belang in auto’s) is dat ze op hun zijkant gemonteerd kunnen worden. Ze lekken namelijk niet. Daarom zie je ook altijd in “powersports” (motoren, sneeuw/waterscooters etc alleen maar AGM). Nog een detail: een deep-cycle ontlading is een ontlading van zo’n 80% ten opzichte van de totale capaciteit. Precies wat jij dus doet (of kan laten voorkomen) met je EFB accu..

Is een AGM dan zaligmakend? Nee, punten van kritiek zijn bijv dat een AGM gevoeliger is, in negatieve zin, voor hitte. Daar gaat de levensduur van achteruit. Dus een AGM in de motorruimte is niet de meest ideale plek. Tweede en derde punt, maar dat is meer van toepassing voor de autofabrikant zijn de prijs en het gewicht. Die liggen beide hoger dan bij een EFB.

Tegenwoordig zie je ook EFB+ accu’s. Die hebben actief carbon op de negatieve platen waardoor die nog wat makkelijker lading kunnen accepteren.

nou. Tot zover de accu les ;)

VAG-man

Forumguru
De accules was niks nieuws voor mij. :sneaky:

Net de accu gemeten van de mijn S2, nadat de dashcam bijna 2 dagen! op parkingmode had gestaan. Daarbij filmt deze fulltime door alleen in 2k i.p.v. 4k.
De spanning van de accu was 11,8V.
Volgens jou plaatje dus een restspanning van ongeveer 35%.

Ik ben van plan de viofo ook op 2k te zetten omdat ik graag (net als bij mn DOD) 60fps wil..
Maakt het wat scherpte nou nog wat uit? 4k of 2k?

Vroeger (als in 20 jaar terug) waren er bij de winkel waar ik werkte compact cameratjes te koop; 4, 6 en 8 megapixel. Die van 6 en 8 hadden nog meer ruis dan die van 4. Dus: bij de viofo: zou ie bij 2k ook de volledige sensor gebruiken of slechts een deel.. als ie bij minder resolutie wel de volledige sensor gebruikt zou dat in theorie minder ruis moeten opleveren…?

hoe groot zijn jouw files in 2k… 60pfs wel of 30..? En dan 10 minuten.
die van de DOD, 1080p 60fps, zijn 1,1GB. maar dat is een MP4. had gelezen dat de viofo wel warmer wordt bij het gebruik van x265 dan bij x264.. maar daar ga ik nog wel mee pielen als ik m heb 1717942441895.gif

ff hier terug gezocht; mijn DOD gebruikt 200mA. 0,2x24x7=33,6 A in de week. Das fors. Daarom ga ik ook de viofo gewoon op de usb-c poort steken (net als de DOD nu) van de spiegel. Hoef ik m alleen nog maar aan t raam te plakke…

zal tzt eens meten wat de viofo gebruikt..

VAG-man

Forumguru
221Mb per minuut in 4k en 57Mb per minuut in 2k.
Je kunt bij de Viofo geen 60fps filmen, alleen 30.
Normaliter film je in 4k en in de parkeermodus gaat deze automatisch naar 2k.

Willem-R

Senior Member
Een vraag voor een van die mensen die ook een Sinosmart WIFI DashCam front.(van Aliexpress) voor de O3 hebben.

Ik heb ooit het standaard wifi ww gewijzigd, en dat vergeten.

Weet er iemand hoe ik deze DashCam kan resetten?
Of een link naar een handleiding zou ook heel mooi zijn.

Alvast dank.

Dashcam is binnen.. de oude heb ik van de voorruit gebeund.. morgen nog even de restanten van de sticker eraf gummen.. maar dat geeft met dat ding zo'n troep.. wellicht wil wasbenzine ook. maar dat meurt dan weer zo.. nouja.. even kijken nog..

Even op ali een ander usb-c naar usb-c kabeltje gescoord. een dubbele haakse. Ik heb dus bij de spiegel in de O4 een usb-c zitten. Dat is handig, daar zat de DOD ook op maar die heeft dan weer micro-usb.. kon op amazon of andere webshop niets vinden. behalve bij bol voor de hoofdprijs na een zoek-op-afbeelding zoektocht.. dan maar even een weekje wachten op ali..

kan ik ondertussen binnen er even mee klieren morgen.. eens kijken naar de settings, firmware.. iphone app.. etc.. de oude resetten en op MP.. nieuwe SD kaart staat ook wel in de planning.. wss een high endurance 256.. vind die max echt veel te duur voor wat het is.. 2x zo duur.. garantie op de high is 2 jaar, en op de max afhankelijk van de capaciteit 5, 10 of 15 jaar.. tja..

Bijlagen

• Screenshot 2024-06-11 at 21-47-55 USBC to Type C PD 100W ELbow Cable For Huawei Samsung S23 Xi...png
    Screenshot 2024-06-11 at 21-47-55 USBC to Type C PD 100W ELbow Cable For Huawei Samsung S23 Xi...png
    246,7 KB · Weergaven: 2
Ben nog aan het kijken naar een sd kaart.., de high endurance van sandisk is gewoon TLC geheugen.. de max is MLC… ook het aantal TBW valt tegen.. denk niet dat t sandisk wordt..

Ow wat gek. Zag die mogelijkheid niet binnen de settings staan.
blijkbaar alleen bij 1ch, én bij HDR uit. Dan is er 60fps voor 2K beschikbaar. Maar: ikhad voordat ik m binnen had al diverse youtubes zitten kijken en het beeld werd er niet beter van bij 60fps.. maar goed.. ga er nog wel mee aan de gang.

wel meteen alle bliepjes en spraak uitgezet.. stond ook knoerthard vanuit de doos… pff..

Maken mensen hier eigenlijk gebruik van die transparante film die viofo mee levert voor montage of plakken jullie de houder gewoon met de kleeflaag (ofwel gps unit) rechtstreeks op de ruit..?

JPs_OC2

Forumguru
Heb de transparante film wel gebruikt en daar zat de camera in eerste instantie prima mee vast. Maar na een paar warme dagen vorig jaar hing ie plotseling los. Paar keer teruggezet maar de kleefkracht was foetsie. Nieuwe film geplaatst maar ook die legde door de warmte het loodje.
De unit toen gewoon rechtstreeks op het raam geplakt en sindsdien zit ie muurvast op z'n plek.

Bovenaan Onderaan