Het grote Dashcam topic

Dit is uiteraard niet de allerbeste methode. maar ik had even een HDR test video aangezet op de PC.. de A139 pro (monitor is een HDR 4K scherm) en hier de dashcam voor gezet zodat deze niet kon bewegen.. vervolgens een aantal video's opgenomen..

- 4K
- 4K HDR
- 2K
- 2K HDR
- 2K 60FPS

Conclusie: HDR heb je wel nodig. Dat had ik eerder in een youtube video van een andere viofo gebruiker al gezien: zonder HDR zijn kentekenplaten 9 van de 10x overbelicht en valt het niet te lezen. Zo hier in de sceencaps van telkens hetzelfde fragment in de video kun je zien dat de HDR plaatjes geen last hebben van overbelichting. Ook zie ik zo op het eerste oog geen verschil tussen 4K en 2K. Ook het behang op de achtergrond verschilt amper van detail bij volledig scherm. Enige wat opvalt is dat blijkbaar de witbalans wat anders is, want het 2K HDR beeld lijkt donkerder dan het 4K HDR beeld. Bij 4K zal de camera ongetwijfeld de volledige beeldsensor gebruiken, maar of hij dat bij 2K ook doet, of dat hij het werkweld op de sensor cropped is me niet zo duidelijk.. maar zo op het eerste gezicht zie ik niet veel verschil. Uiteraard een keertje overdag met een ritje ergens heen-terug het verschil bekijken.. denk dat ik hem vrijdag even inbouw.

Afbeeldingen zijn te groot voor het forum. Heb ze (tijdelijk) even op mn google drive gezet
Afbeelding 4K HDR - Afbeelding 4K - Afbeelding 2K HDR - Afbeelding 2K

VAG-man

Forumguru
Ja hier hetzelfde. Transparante sticker laat los. Gewoon rechtstreeks op het raam plakken.

PS. Geen toegang tot jouw afbeeldingen.

Nou… eigenlijk met wat tegenzin toch maar de sandisk max endurance besteld.. 256GB.. na me er een aantal dagen in verdiept te hebben toch hierop uit gekomen.. het gebruikte flash geheugen van de max is een pMLC.. de reguliere high endurance gebruikt 3D NAND TLC.. die info is bijzonder lastig te vinden, dat geld ook voor andere merken, het staat 9 van de 10x niet eens in de tech data sheet.. de prijzen van andere MLC sd kaartjes liggen niet ver bij de Sandisk vandaan. Maar de keuze is wel beperkt. Of ze worden ineens een stuk duurder en vallen om die reden dan af. En dan heb je nog garantie voorwaarden die bij sommige dashcam gebruik uitsluiten. bij de max is het gebruik in dashcams toegestaan volgens de garantievoorwaarden en is de garantie op het 256gb type 15 jaar. En dan heb je nog hoe ze de levensduur berekenen. Want die methode is ook niet gelijk bij iedereen. Er zijn er een boel bij die gewoon TLC gebruiken, of 3D TLC NAND. Weinig kaartjes zijn er met MLC.

Op basis van 128GB (vaak gaat de volgende vlieger op: bij 256GB keer 2, bij 512GB keer 4)
- Samsung PRO Endurance: 70.080 uur. 820 TBW. Garantie 5 jaar.
- Sandisk MAX Endurance: 60.000 uur. 702 TBW. Garantie 10 jaar.
- Transcend High Endurance 350V: 30.000 uur. 351 TBW. Garantie 2 jaar.
- ADATA High Endurance: 20.000 uur. 235 TBW. Garantie 3 jaar.
- Sandisk High Endurance: 10.000 uur. 117 TBW. Garantie 2 jaar.
- Bovenstaand berekend de fabrikant als volgt: 26Mbps = 3,25MB/sec = 11,7GB per uur = 0,0117 TB x aantal uren = TBW.

En dan nog een paar fabrikanten die anders rekenen, dat lijkt in beginsel het zelfde, het aantal uren, maar het valt bij 26Mbps lager uit!
- Lexar High Endurance: 12.000 uur. 135 TBW. Garantie 2 jaar.
Berekening: 25Mbps = 3.125MB/sec = 11.25GB per uur = 0.01125 TB x aantal uren = TBW.

- Exceria High Endurance: 20.000 uur. 189 TBW. Garantie 3 jaar.
Berekening 21Mbps = 2.625MB/sec = 9.45GB per uur = 0.00945 TB x aantal uren = TBW.

- Kingston High Endurance: 20.000 uur. 117 TBW. Garantie 3 jaar.
Berekening 13Mbps = 1.625MB/sec = 5.85GB per uur = 0.00585TB x aantal uren = TBW.

In de lijst zie je dus dat de ene 20.000 uur niet dezelfde 20.000 uur is als bij de ander.
Kingston spant de kroon: zou je hier dus met 26Mbps gaan opnemen dan is het na 10.000 uur ofwel 59 TBW bekeken..

Hier een plaatje van 1/2/3/4 bits per cell en wat dat doet met de levensduur;

1718311856493.jpeg

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor het uitzoeken. Ik wist niet dat een geheugenkaart uit verschillende cellen kon bestaat en dat er verschil is in de hoeveelheid opslag per cel.

Net gebeld door dataIO. De max is niet op voorraad, die komt volgende week weer binnen.
- Wij hebben als alternatief ook de samsung pro.
nee, die is volgens de fabrikant niet compatible; daar worden ook problemen mee gerapporteerd.
- oh, dan heeft u zeker viofo.
ja dat heeft u juist
- nouja, in princiepe maakt het niet zoveel uit hoor…
doe toch maar niet
- ok, wij hebben ook anders nog de sandisk high endurance. Die is het zelfde.
nee dat is hij niet. Dat is 3D NAND TLC. Dat wil ik niet
- nou, het is het zelfde kaartje hoor, alleen met minder uren
nee het is niet het zelfde, de max is MLC ipv TLC.
- oh, [korte stilte], nou ok, kunt u dan nog even wachten tot volgende week?
ja hoor geen probleem

pff.. dozenschuivers zonder verstand.. ga mij nou niet iets aanpraten wat niet compatible is en/of niet het zelfde is.. dat iriteerde me eigelijk metéén., haaa.. het is dat ie elders niet voor dezelfde prijs leverbaar is anders had ik gewoon gecanceld

Willem-R

Senior Member
Sinomart Novatek 1080P reset

Ter kennisgeving, voor mensen die er misschien naar op zoek waren.

De Sinosmart Novatek 1080p, kan je resetten door de foto knop (2e knop) 15 seconden in te drukken, dan herstart de cam en kan je weer met standaard wifi wachtwoord contact maken.

N.b. SD kaart wordt dan ook meteen geformatteerd, dus als je beelden wil bewaren even ander kaartje erin.

Bestelling geannuleerd.. ze kunnen het niet leveren.. en ondertussen staat het nog steeds alszijnde op voorraad op de webshop..
Edit: en meteen maar elders besteld. Op amazon.de goedkoper dan op .nl.. wel 6 euro porto. 60 euro samen dan, dus 9 euro meer dan dataIO.. heb meteen ook maar wat anders mee laten komen dan.. en dit zou dan zondag komen..

wacht ondertussen nog op mijn haakse usb c naar usb c kabel..

Laatst bewerkt:

Willem-R

Senior Member
Firmware verzoek, ik ben op zoek naar nieuwere firmware voor mijn Sinosmart 1080p Wifi DVR, zoals meerder hem in hun O3 hebben zitten..

Had via berichten in Aliex hiernaar gevraagd , maar kreeg als antwoord dat ze die niet zomaar kunnen geven.

Ik heb ook geen bestelgegevens omdat de vorige eigenaar ( Harrie Skoda) deze heeft ingebouwd.
Zag op FB iets staan dat je dan kon aanvragen, maar wel met bestelgegevens van de DashCam.

Dus als iemand een recente firmware heeft en die wil delen, of een linkje is ook goed, dan heel graag.

Willem-R

Senior Member
Dat klopt helemaal, die samsung is MLC, en een stuk voordeliger dan de sandisk, maar in viofo zijn er problemen mee bekend. Daarom heb ik die niet gekocht. Anders was die het wel geworden. Aan de andere kant: sandisk geeft op de 256gb versie (na registratie) 15 jaar garantie. Vast met 100 haken en ogen maar dat zie ik dan wel weer.. ik las bij de reviews overigens dat iemand de samsung sd kaart niet kon registreren omdat ie via amazon was gekocht en dus geen 5 jaar kreeg.. (..?)

dat de samsung niet goed in de viofo wil overleven zit m denk ik in de controller/firmware die in de micro sd kaart zit i.c.m (vermoed ik) het schrijfgedrag van de viofo.. de paar laatste reviews op amazon gaven andere gebruikers aan er in andere dashcams performance problemen mee te hebben: zeer lage schrijfsnelheid..

en dan is er idd verschil welk type nand er gebruikt wordt.. het is nogal lastig te vinden.. staat vaak niet eens in de spec sheet... en MLC is ook maar niet gewoon MLC.. er is immers ook nog eMLC en pMLC.

1718922835445.png IMG_0427.jpeg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan