Voordelen:
- Volgas wegtrekken in de 1e versnelling kan nu zonder wielspin. Yes!
- Je kunt makkelijker een caravan van een natte camping wegtrekken. Jazeker!
Nadelen:
- Hogere aanschafprijs. Helaas wel.
- Hoger gewicht, daardoor slechtere prestaties. Dat is pas een argument als je er mee wilt gaan racen, iets waar je in de dagelijkse praktijk niets van merkt. Daarbij weet een auto met 4x4 zijn vermogen beter op straat te zetten als het er op aan komt.
- Hoger gewicht, daardoor duurder in de wegenbelasting. Klopt, dat is een compromis die je sluit als je 4x4 wil.
- Hoger verbruik. In mijn optiek een beetje een non-argument als je gaat shoppen in de hogere PK-klasse.
Niet relevant:
- Gladheid. Hier helpen winterbanden veel meer. Bovendien is remmen veel belangrijker dan optrekken, en een FWD auto remt ook op alle vier wielen. Optrekken is toch ook wel belangrijk. Blijven staan omdat je niet genoeg grip hebt is ook niet fraai. Bovendien speelt remmen dan ook geen rol meer als je toch niet weg komt.
Maar! Je hebt wel een punt. Echter, 4x4 MET winterbanden werkt weer beter dan FWD met winterbanden.
Dat iemand 4x4 heeft wil nog niet zeggen dat hij dan geen winterbanden meer (nodig) heeft, toch?
Mijn conclusie is dat 4wd in NL niet nodig is, tenzij je veel off-road rijdt (maar is een Superb daar wel de auto voor?).
Oké, 4x4 is niet echt nodig in NL, maar dat is een 2.0 TSi ook niet. Een Greenline haalt de 130 km/u ook wel.
Jaja, zoveel mensen, zoveel wensen. En voor alles is wel wat te zeggen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat ieder zijn eigen ideeën en meningen heeft over de aanschaf van een auto.
En daarom is dat dus iets wat je het beste zelf kunt uitvinden als je gaat shoppen voor een nieuwe auto.
Meningen van anderen moeten dan eigenlijk geen rol spelen, het gaat erom wat je zelf wilt.
Echter, als het gaat om de betrouwbaarheid van techniek en dat soort dingen, zijn de ervaringen van anderen wel degelijk zeer nuttig. Maar daar gaat het hier niet over.