Het grote Superb iV topic

@hemi24 Daar dacht ik ook aan.
Stel de kleine zij achterraam is ingeslagen. Zodra met de hand binnenuit de deur is geopend en vervolgens de auto gaat toeteren, dan kan dit afschrikkend zijn toch?

@Antera expert in coderen. is dit mogelijk?
 

Sersation

Nieuw lid
Hi superb lovers, ik sta op het punt om van een leven als dieselaar over te stappen naar een superb iv. Ik ga of voor een sportline of L&K. Dan komt het vooral door de stoelventilatie optie dat wel heel lekker is vanwege de lederenbekleding.
Mja leer is wel veel kouder en ik rijd vaak in en rondom de stad, dus tegen de tijd de stoelverwarming wat doet moet ik er alweer uit
Ik ben benieuwd naar jullie verbruikprestaties. Wat voor verbruik / actieradius halen jullie gemiddeld?
Gr.
 

Tman0961

Forumguru
Nu in de winter zit ik denk ik ergens tussen de 30 - 35 km puur elektrisch.
Afhankelijk van of ik veel moet optrekken of snelwegkilometers maak.

Ik heb een L&K met stoelverwarming. Gebruik deze niet heel veel, maar begint met 2 min toch wel lekker warm te voelen. Dit gaat vrij snel. Ik gebruik zelf deze functie niet heel veel, alleen als ik door en door koud van buiten kom, evenals de stuurverwarming. Ik gebruik wel zeer regelmatig de standkachel. Deze verwarmt de auto, aan de lader meestal nog, voor op basis van grotendeels brandstof en een klein beetje elektriciteit. Dit vind ik heerlijk en maakt de auto met 10-15 min helemaal warm van binnen, plus alle ramen zijn ontdooit. 1e voertuig voor mij met een standkachel, ik weet niet of ik nog anders wil. In de zomer kan deze ook ventileren en koelen als ik het goed begrijp. IMG_7968.png
 
Laatst bewerkt:

jefrem

Lid
Ik kan je niet veel vertellen over het verbruik want heb hem pas een week of 4.
Maar veel hebben ook een losse standkachel dus met een extra AB om die aan te zetten. Voordeel daarvan is dat die als de benzine niet onder een kwart zit het altijd doet. Dus ook wanneer hij niet aan de paar staat of de accu onder de 30% zit.
Ander voordeel er van is dat die ook het koelwater en blok verwarmd. Dus geen koude start meer en gelijk warme lucht als je de wagen start.
Ook wel fijn als je dus kleinere afstanden rijd
 

Sersation

Nieuw lid
Nu in de winter zit ik denk ik ergens tussen de 30 - 35 km puur elektrisch.
Afhankelijk van of ik veel moet optrekken of snelwegkilometers maak.
....
Ik gebruik wel zeer regelmatig de standkachel. Deze verwarmt de auto, aan de lader meestal nog, voor op basis van grotendeels brandstof en een klein beetje elektriciteit. .....
De standkachel met AB is idd voor mij een harde eis. Heb daar idd vergelijkbare ervaringen over gelezen.
L&K en sport zijn technisch grote lijnen hetzelfde toch? Op de optie ventilatie na dan.

ik moet eens per maand oid een kleine aanhanger met motor erop vervoeren (ivm uit de hand gelopen race hobby)
Hoe zit het brandstof verbruik bij wat langere afstanden? Misschien ook ervaring icm aanhanger?
 

jefrem

Lid
Ik heb zelf de sportline.

Op zich is het een fijne wagen. Volledig elektrisch rijd hij heerlijk maar als je accu "leeg" is en je rijd constante snelheden tot zon 80 a 90kmph vind ik het best een zenuwachtige wagen. Het hybridesysteem zal elk moment pakken om over te schakelen al is het maar voor 2 sec omdat je dan bv iets gas moet geven of omdat de accu dan weer onder een bepaald niveau komt.
Dat is allemaal wel weer op te lossen door bv je auto te laten tunen en start/stop uit te schakelen in sportstand.

Ik ben zelf nogal gevoelig voor een trilling of een geluidje dus dat is dan ook wel een dingetje maar blijkbaar zijn er wel meer mensen die dit vinden.

Maar goed jij rijd vaak korte stukken begreep ik dus als je hem op laad kan je zo'n 30 a 35km elektrisch rijden dan zal je daar geen last van hebben als je hem consequent aan de kabel hangt.
 

Tman0961

Forumguru
Ik dacht dat de sport uitvoering in ieder geval andere stoelen heeft; sportstoelen.
Esthetisch binnen en buiten de wagen zijn er duidelijke verschillen.
Technisch dacht ik dat er geen verschil is, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb zelf nog niet met aanhanger gereden, maar dat komt binnenkort. Mijn SuperB heb ik onlangs getuned, naast dat er iets meer vermogen is en de bak veel soepeler en logischer schakelt, is ook de start stop in de sportstand nu uitgeschakeld. Hiermee is het gedrag van de wagen wat @jefrem beschrijft in de sportstand ondervangen.
Ik zal met de aanhanger dan ook met name de sportstand gebruiken vanwege deze reden, het feit dat de brandstofmotor goed op temperatuur komt en blijft en het meeste vermogen in deze stand beschikbaar is.

Hieronder een iets langere rit. Enkele reis 125km. Heen en terug bijna 250km. Gehele rit hybride gereden, behalve klein stukje bebouwde kom volledig elektrisch. Er zat nog een klein beetje batterij in bij terugkomst.
Wanneer de batterij volledig leeg is, laadt deze onderweg op. Dit zorgt logischerwijs voor een hoger verbruik; gemiddeld 6 á 6.5l / 100km.

Spritmonitor, verbruik aan de pomp dus, geeft een gemiddelde van 3.2l / 100km. Echter 50 - 60% van onze ritjes zijn volledig elektrisch. Ik heb geen verbruikscijfers vwb energie vanaf de meterkast, maar dit zal hoger liggen dan wat de Skoda app aangeeft.
Mijn laadpaal geeft aan dat ik voor de maand januari 340kwh verbruik heb. De Skoda app geeft aan dat ik in totaal voor de maand januari 1665km gereden heb (elektrisch en brandstof). Dit zou dan neer komen op 20.4kwh / 100km voor de maand januari; totaal verbruikte energie VS totaal aantal kilometers.

Ik vind het zelf lastig alles echt goed te vergelijken omdat ik nog geen manier heb gevonden om brandstof en elektrische kilometer goed te uit elkaar te kunnen halen. Maar zo heb je in ieder geval een beetje idee.
IMG_7969.png
 

Sersation

Nieuw lid
Ik heb zelf de sportline.

Op zich is het een fijne wagen. Volledig elektrisch rijd hij heerlijk maar als je accu "leeg" is en je rijd constante snelheden tot zon 80 a 90kmph vind ik het best een zenuwachtige wagen. Het hybridesysteem zal elk moment pakken om over te schakelen al is het maar voor 2 sec omdat je dan bv iets gas moet geven of omdat de accu dan weer onder een bepaald niveau komt.
.........
Over dat zenuwachtige heb ik idd een stukje terug gelezen. Klopt idd. Ik rijd metname korte afstanden en of juist snelwegen.
hybride is dat of elektrisch of benzine en sport is beide?
Of is hybride ook beide tegelijk waar de een de ander ondersteunt? Blijf het redelijk complex vinden ook na heel YouTube plat gekeken te hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sersation

Nieuw lid
Ik dacht dat de sport uitvoering in ieder geval andere stoelen heeft; sportstoelen.
Esthetisch binnen en buiten de wagen zijn er duidelijke verschillen.
ja, Klinkt best goed. 6/6.5 op 100km is
toch lang niet slecht? En al helemaal voor zo’n relatief zware jongen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tman0961

Forumguru
Voor de goede orde, dit is wel gemiddeld dus over alles en ook stukken waarbij er nog genoeg energie in de batterij zit en de elektro motor de brandstofmotor ondersteund. En dit op de snelweg met cruise control op 110km/h.
Als je alleen naar het verbruik kijkt terwijl de accu leeg is en wordt opgeladen, en je rijdt een beetje door ‘s avonds laat, dan ligt het verbruik een stuk hoger logischerwijs :D
 

Sersation

Nieuw lid
Wat is een beetje doorrijden?
De accu kan maar een stukje mee. Dus een ritje naar Frankrijk heb je niet heel veel aan de accu dus zal de auto ook met lagere snelheden willen laden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tman0961

Forumguru
Wellicht kan een ander forumlid zijn/haar ervaringen delen qua verbruik e.d. tijdens vakanties. Ik ben zelf nog niet met de Superb op vakantie geweest of zulke lange ritten gemaakt.
 

Vinny

Forumguru
ik rij 5jaar met mijn Superb IV en heb 75.000
mijn verbruik is: puur elektrisch +- 20 kwh/100km
op benzine met lege batterij 6.1l/100km
op zeer lange afstanden (op reis naar de Alpen) 5.1l/100km
Ik rij ook met de motor en deze staat ook soms op de aanhangwagen maar te kort om daar iets over te zeggen kwa verbruik.
in juni rij ik met de auto+motor tot in Zweden dan zal ik meer weten.
Ik vind wel dat de auto te slap geveerd is met de aanhanger gekoppeld, ik zet de vering dan altijd op sport.
 

Rallye

Forumguru
@Sersation In mij Golf (net een ander platform misschien) gaat de stoelverwarming bij de juiste buitentemperatuur (kun je instellen) automatisch aan. Ik vind dat hij best vlot warm is.
 

Sersation

Nieuw lid
Ook na herhaalde moderator-acties onnodig citeren.
ik rij 5jaar met mijn Superb IV en heb 75.000
mijn verbruik is: puur elektrisch +- 20 kwh/100km
op benzine met lege batterij 6.1l/100km
op zeer lange afstanden (op reis naar de Alpen) 5.1l/100km
Ik rij ook met de motor en deze staat ook soms op de aanhangwagen maar te kort om daar iets over te zeggen kwa verbruik.
in juni rij ik met de auto+motor tot in Zweden dan zal ik meer weten.
Ik vind wel dat de auto te slap geveerd is met de aanhanger gekoppeld, ik zet de vering dan altijd op sport.
Nou dat klinkt alsnog best prima
 

sietse235

Actief lid
Wellicht kan een ander forumlid zijn/haar ervaringen delen qua verbruik e.d. tijdens vakanties. Ik ben zelf nog niet met de Superb op vakantie geweest of zulke lange ritten gemaakt.
Al 4 jaar rij ik met de superb iv. Elk jaar op vakantie naar zuiden frankrijk. 4 personen + trekhaakkoffer. Volle tank + electrisch geladen kom ik telkens 900km ver. Verbruik op de bc is 6l/100km ...reeel tegen de 7.
Ik rij steeds op cruise control op 120-125km/u. Electricteit is meestal op rond parijs ...dus meerendeel rijd ik dus met lege batterij. Verbruik valt mij steeds erg mee
 
Bovenaan Onderaan