Het grote Superb iV topic

Vinny

Forumguru
Ik kan maar heel weinig ervaring delen ivm lange afstand. Maar dan is hij bij mij redelijk snel in ongeveer 250km(was in putje winter) leeg .
l

250km? zal 25km zijn zeker?
ik haal tussen de 40 en de 50km normaal. Lange ritten heb ik nog niet veel gedaan. Maar zoals hierboven beschreven blijft er altijd "wat" power in de batterij zitten op een door te duwen.
 

Derooke

Forumguru
Sorry vinny . Ik bedoelde in hybride modus dat ik zover kan rijden in koud weer (heb de indruk dat de elec word gebruikt voor onder andere airco enz om de motor te ontlasten ofzo) idd. Ik dacht dat Sportline dat bedoelde met zijn vraag . Voor alle duidelijkheid ik haal nu bvb vandaag 48 km op 70/90 wegen met airco op 19.5graden op electrisch rijden
 

Derooke

Forumguru
Die rit heen en terug had ik op de boordcomputer 6.3 liter per 100 en m'n batterij 'leeg' ik kan niet zeggen wat ik in de zuinige heenrit had tegenover met lege batterij terug . Het wasI Intotaal 500 km ongeveer.
Continue 120 km per uur op cc
 

DaveW

Forumguru
Ik rijd dagelijks 150km woonwerk verkeer en ga bijna elke weekend (als het kan) een dag naar het buitenland met de fietsendrager achterop (400km). Het extra vermogen dat de electra motor geeft in de Superb IV is natuurlijk wel lekker, maar ik vraag me af hoe snel die accu leeg is gedurende mijn dagelijkse WW verkeer ritje van 75km, of het weekend ritje over de grens. En als die dan leeg is blijft er dus weer 150pk over voor een Superb die aanzienlijk zwaarder is dan mijn huidige benzine Superb wat het rijplezier (en ook verbruik) niet te goede komt.

Hoe ervaren jullie de auto als die extra ondersteuning inderdaad weg is en hoe snel trek je die accu leeg als je wat sportiever rijdt?
Een paar bijvragen met commentaar:
  • 75 kilometer enkele rit:
    • snelwegkilometers en andere wegen uitgesplitst?
    • kun je opladen op het werk? Indien ja: zeker te overwegen --> dit is het belangrijkste! Op 75 km met pakweg 50 km autosnelweg ga je uitkomen op enkele richting 3.5 à 4 l/100 km. Als je niet kan opladen ga je thuis komen op 5.5 L/100 km. Hoeveel heb je nu met je 1.4 TSI? 6.5?
    • Als ik naar een werf moet op 45 km waarvan ca 25 km autosnelweg, vertrek ik in hybride modus; motor slaat automatisch aan 100 voor de oprit op de autosnelweg (beetje intelligentie), en gaat weer uit na afrijden van de autosnelweg. Er is ook verbruik tijdens autosnelwegkilometers, wat maakt dat ik bij aankomst platte batterij heb met een verbruik van 2.2 L/100 km. De terugweg zit ik dan meestal rond 5.5 liter.
  • Sportief rijden
    • zonder batterij opgeladen gebeurt niet veel: je hebt een 1.4 en extra kilo's van de batterij
    • met de batterij er bij (zelfs als ie maar een beetje power kan geven) spurt je weg aan de rode lichten en laat je die beamer 3 ruim achter je :-) Dat doe ik wel af en toe aan de rode lichten van de E34 kust-antwerpen en de ring van gent (kennedylaan).
    • als je in 'sport modus' staat voor lange afstand, trek je de batterij niet echt leeg, want hij gaat constant genereren, waardoor je verbruik de hoogte in gaat. Als hij opgeladen was bij vertrek valt dat mee, maar vanaf een lege batterij kijk je naar verbruik van 9 L/100 km - iets wat ik persoonlijk niet doe.
Conclusie: de iV kan - naar mijn standaard - héél hard uit de hoek komen in sportmodus, veel harder dan de 150 TDI en 150TSI waar ik mee gereden heb - je voelt die 220 pK dan echt - maar het is GEEN sportwagen.
 

JeSko

Forumguru
Een Superb is überhaupt nooit een sportwagen, of ie nu 105, 220, of 500 pk heeft, het is een comfortabele cruiser die boven zijn prijskaartje presteert. Fantastisch ontwerp van Skoda.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

SereN

Lid
Even mijn ervaringen delen na 6 maanden en 13.500km rijden met de iV:

Een gemiddeld benzine verbruik van 3,3l/100km waarbij er vaak puur elektrisch wordt gereden voor lokale boodschappen, kindern afzetten, familiebezoek, ... en ook minstens 1x week een trip van ~250km naar Nederland voor het werk, de Ardennen, ... op het programma stond. (bij langere trips zonder opladen stel ik altijd de hybride mode in en verdeel 50% van de batterij capaciteit over heen- en terugweg).

In het voorjaar was mijn elektrische actieradius gemiddeld 42km (aangetoond in de wagen en ook effectief). Nu het wat warmer is ging dat naar 50km - 55km en nu zelfs 60km! (aangetoond in wagen). Ik merk nu dat ik de actieradius zelfs nog uitbreid door het regenereren. Sinds deze week rijd ik terug naar kantoor, 68km, waar ik ook kan laden: Puur elektrisch! (20km 70km/h baan, 25km E313, 15km Antwerpsering, 8km 70km/h baan)

Ik heb geen sportieve rijstijl, rijd meestal gewoon op cruisecontrol de toegelaten snelheid, maar wel 'vlot'. Ik rijd ook wel quasi 'one pedal' door te anticiperen op rode lichten, vertragende voorliggers, etc.

Heel erg blij met de wagen, ook de Emerald Green kleur, daar krijg ik veel complimenten op (door onbekenden, incl. de Politie ;)).
 

DaveW

Forumguru
Leuk dat je dit deelt, @SereN ! Ik deel je ervaring met redelijk gelijkaardige verdeling van de wegen. Ik merk de laatste tijd ook een hoger bereik op een lading, met gemiddelde verbruik van 15.5 à 17 kWh / 100 km. Heel netjes.

De kleur: mijn voorlaatse aanloopwagen was Emerald Green (een SIII L&K Combi), heb er een half jaar mee gereden. Hoe langer ik er mee reed, hoe mooier ik het kleur vond, en hoe meer feedback ik er op kreeg. Maar nooit meer positieve reacties gekregen op de Lava Blue SIII's waarmee ik eerder reed. M'n volgende wordt weer Lava Blue, heb nu een beetje 'spijt' (groot woord) van het quartz grijs omdat het... grijs... is.
 
Alweer is ie geheel geladen na thuiskomst van kantoor ... rit van 28 km (via binnenwegen en geheel elektrisch), volgens boordcomputer een gemiddeld verbruik van 17,1 kWh/100 km, batterij stond nog op 51% (dus 'zuinigere' rit dan deze ochtend).

Na laden : op 3u18 staat batterij terug op 100%, 6,19 kWh bijgeladen.

Na rekenen : gemiddeld gemeten verbruik (aan de stekker) van 22,1 kWh/100 km - dat is dus net geen 30% meer elektriciteit nodig gehad dan de boordcomputer me wil doen geloven ...

Waarschijnlijk heeft het verschil in temperatuur tussen de ochtend en middag invloed op het verschil in “gebruik”. Kan dit ook het verschil in geladen en verbruikte KWH/100 km verklaren? Laden bij hoge temperatuur en rijden bij temperatuur en andersom. Verder is het de vraag hoe nauwkeurig de boordcomputer is
 

Vinny

Forumguru
Sinds een 2 tal weken valt bijna iedere dag het entertainment Columbus systeem uit. Radio navigatie wordt telkens opnieuw opgestart. Nog mensen hier met dit probleem?
 

Rob-T6

Lid
Heb ik ik ook gehad, en ondertussen is sinds dat ik hem heb het systeem al 3x geüpdatet.
De laatste maand lijkt het redelijk te gaan, alleen nog hikjes bij het afspelen via carplay
 

Vinny

Forumguru
ik heb alle updates al gedaan.
tot een maand geleden had ik dit 2 maal gehad op 1 jaar.
Maar nu dagelijks met het verlof voor de deur is dat natuurlijk wel ambetant.
 

DaveW

Forumguru
Een paar weken geleden heb ik ook een aantal vastlopers gehad; het systeem reageerde niet meer. Maar recent niet meer. Er komen af en toe kleine updates door.
 

nickd

Nieuw lid
Sinds een 2 tal weken valt bijna iedere dag het entertainment Columbus systeem uit. Radio navigatie wordt telkens opnieuw opgestart. Nog mensen hier met dit probleem?
dat probleem heb ik ook , die colombus is een ramp en tergent traag
 

Bmats

Nieuw lid
Idd, hier ook hetzelfde. Quasi dagelijks blijft hij hangen (kan volume niet verhogen, toont dat icoontje van 'dame', dus die spraakfunctie, of gewoonweg luidspreker met rode streep door).
Enige oplossing is 10 secs aan/uit-knop ingedrukt houden en resetten.

Systeem crasht ook als je te lang rijdt met GPS (>2u).

Complete ramp wordt het als je abonnement (bv Traffic) verlopen is. Dan crasht het systeem iedere 20 minuten (vermoedelijk wegens onmogelijke connectie naar hun servers ofzo).


Al verschillende malen gemeld aan Skoda maar hun antwoord is: we wachten op een software-update. Ik wacht ondertussen al een jaar.

Had onlangs een Octavia 2021 als vervangwagen. Dat systeem is toch wel een verademing.
Vrij schandalig dat Skoda Columbus heeft gelanceerd als hun duurste systeem.

Overweeg om hen hier toch voor een klacht in te dienen want dit zijn basisfuncties.
 

nickd

Nieuw lid
ik heb even een proef op de som genomen , heb de esim met data geactiveerd voor een jaar , nu heb ik plots geen problemen meer met de esim die geen verbinding kan maken en loopt het hele systeem vlotter , is sinds ik deze esim met cubic abonnement heb geactiveerd niet meer vast gelopen . Nu is dit toeval of niet geen idee want ik heb nog geen software update gekregen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vinny

Forumguru
ik heb dinsdag een afspraak gemaakt voor volgende week langs te gaan bij de garage en heb sinds woensdag ook geen problemen meer.
denk (hoop) dat het eerder toeval is.
 

Superb4

Nieuw lid
@DommelBelgium heb jij ondertussen al officieel bevestiging van de 30.000km onderhoudsintervallen?

Onze gaf ook onderhoud aan op 15.000km, volgens de klantendienst van D'Ieteren idd 30.000 en we moesten contact opnemen met de dealer voor een reset. (alleen CNG auto's is 15.000)

De dealer blijft voet bij stuk houden dat als de auto het aangeeft het zo wel zal zijn....
en dat het afhangt van de rijstijl.


PS: goeie dealers in de buurt van Antw-Lier-Mechelen-Geel-... zijn dus ook welkom want Autonatie Antwerpen is veel krediet verloren.
 

TL@

Forumguru
@Superb4 Ik ging (en ga binnenkort met de Sup) altijd naar Thuy in Kontich, steeds erg goede service, kundig en vriendelijk. Nog niets te klagen gehad daar
 
Bovenaan Onderaan