Ik vraag me af of, zo ja hoe én in welke mate de tijdens tunerrollenbanktestsessies gemeten pk- en Nm-waarden beïnvloed zijn door de "sjoemelstand" van het motormanagement.
Enerzijds is daar de zo vaak gerapporteerde (en geroemde!) hogere-dan-standaard output van de VAG-motoren voordat tuning heeft plaatsgevonden (de nulmeting), anderzijds de in dit topic ook al vaak genoeg uitgesproken vrees dat na aanpassing van de software het opgegeven vermogen etc. niet meer zal worden gehaald - "en daar heb ik toch @#$% voor betaald".
Als tijdens zo'n rollenbanktest de sjoemelstand ook aanstaat, houdt dit automatisch in dat al die uitdraaien in zoverre waardeloos zijn dat ze niet de werkelijke aantallen pk en Nm geven. Dan weet dus niemand wat z'n auto nu echt op de weg doet.
En dat heeft ook weer een interessante consequentie, namelijk dat bij een hernieuwde rollenbanktest - na uitschakeling van de automatische sjoemelmogelijkheid - de daaruit resulterende gegevens niet meer te vergelijken zijn met de voorgaande (nul)situatie, simpelweg omdat laatstgenoemde niet met voldoende zekerheid bekend is.
Hieraan zit nog een aspect om over na te denken:
Als je standaard al meer pk/Nm had dan waar je volgens de prijslijst op mocht rekenen terwijl na de software-update blijkt dat er iets minder uitkomt, maar nu wel (vrijwel) in overeenstemming met de gepubliceerde belofte, hoe sterk sta je dan bij een eis tot compensatie of zelfs "schade"vergoeding?
Niet zo héél sterk, lijkt me...
Ik ben in elk geval nog steeds blij dat ik mij verre heb gehouden van die claimclubs. Opgezet door slimme jongens die snel hebben ingespeeld op de na de eerste berichten ontstane commotie, maar wat mij betreft vooral een loterij met nog aanmerkelijk minder kans op een prijs dan bij Postcode-, Vrienden- of Staatsloterij... (en bij de Postcodeloterij steun je tenminste nog wat goede doelen!)