Het grote VAG #Dieselgate topic

Over off topic gesproken, in deze thread worden alleen de persberichten van Volkswagen zelf serieus genomen. Alles wat erachteraan komt wordt beschouwd als speculaties of geklaag. Of geklaag over geklaag. Toch hebben wij hiermee ruim 1.000 berichten weten te vullen. Ofwel iedereen die in deze topic post kletst uit zijn nek of is een zeikerd, afgezien dus van copy/pastes van perberichten van Vokswagen zelf. Dat zijn er wat, 2-3?
Mijn advies voor iedereen die geen gespeculeer of geklaag wil lezen, ontvolg deze topic en ga bij de brievenbus wachten op een brief van Pon. Dan heb je harde feiten.
Tot die tijd: iemand koffie erbij? :)
 

laagvlieger

Forumguru
Een softwareaanpassing en eventueel een kleine technische aanpassing zullen volstaan voor de dieselwagens van het merk Volkswagen die in België betrokken zijn bij het schandaal met de sjoemelsoftware van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW). Dat heeft Sven Kunath, verantwoordelijk voor de verkoop van het merk Volkswagen in Zuid- en West-Europa, maandag gezegd in de bijzondere Kamercommissie over het dossier “dieselgate”.

Voor de wagens uitgerust met 1,2 liter en 2,0 liter dieselmotor volstaat een softwareaanpassing om de wagens aan te passen aan de normen. De wagens uitgerust met een 1,6 liter dieselmotor zullen een software-update en een kleine technische aanpassing krijgen, zo luidt het. Zo’n software-update zal ongeveer een uur in beslag nemen, over de technische aanpassing is er nog geen precieze info. Het Duitse Wirtschaftswoche berichtte vorige week dat het zou gaan om “een sensor van 10 euro” die in de luchtfilter zou worden ingebouwd. VW wil dit vooralsnog niet bevestigen, de gesprekken met de bevoegde Duitse autoriteit (KBA) zijn hierover immers nog aan de gang.

Ophaaldienst en tijdelijke vervangwagen

Klanten met een betrokken wagen kunnen die kosteloos laten aanpassen en hebben recht op een vervangwagen. VW zal voor klanten die dit wensen ook aanbieden om de wagen thuis te gaan ophalen en weer terug te brengen na de ingreep, aldus Kunath. Kunath maakt zich ook sterk dat de aanpassing van de wagens geen gevolgen zal hebben op hun restwaarde. “Na de aanpassing zullen deze auto’s de normen voor 100 procent respecteren. Er zullen geen gevolgen zijn op langere termijn.” Ook op de prestaties van de wagens zou er geen impact zijn door de aanpassing.

Klanten zullen wel verplicht zijn om de aanpassingen te laten doen, ook al wensen ze dit niet. Zodra VW duidelijkheid heeft van de KBA, zal de autobouwer de betrokken klanten aanschrijven om hun wagen binnen te brengen. Op de vraag wie binnen VW verantwoordelijk is voor het milieuschandaal, wilde Kunath alleen kwijt dat de onderzoeken aan de gang zijn. “We moeten evenwel onze bedrijfscultuur in vraag stellen”, aldus Kunath. “Daar gaan we ook aan werken.”

Midden september brak het schandaal uit, waarbij VW sjoemelsoftware in dieselwagens installeerde, die de emissiewaarden van stikstofoxiden manipuleert. De emissiewaarden kwamen onder testomstandigheden daardoor een stuk lager uit dan tijdens reële verkeerssituaties. VW heeft alleen al voor de technische maatregelen 6,7 miljard euro opzij gezet.

bron: hbvl.be
______________________________________


Als we dit mogen geloven zal het nog wel meevallen, en worden alle VAG-rijders verplicht (hoe dan?). Al blijf je je toch afvragen waarom VW bij de introductie van deze motoren niet over deze 'eenvoudige oplossingen' beschikte om tot de EURO normen te voldoen ...

Ik blijf in ieder geval de kat uit de boom kijken :koffie:
 

Tassin

Forumguru
... worden alle VAG-rijders verplicht (hoe dan?).

Als je niet op hun uitnodiging ingaat, zullen ze de aanpassingen doorvoeren de eerstvolgende keer dat je wagen binnenbrengt voor onderhoud. Dealers zullen hiertoe verplicht worden door de invoerder, ook al wil de klant dit niet.
 
Maar als je niet bij de dealer komt, zoals andersoortige garage of eigen onderhoud? Ik neem aan dat ze je of een boete kunnen geven voor overtreding van milieuwetgeving of de typegoedkeuring van de auto intrekken. De overheid heeft volgens mij eerder gezegd geen particulieren lastig te vallen, dus ben benieuwd. Misschien gaan ze het gewoon heeeel aardig vragen?
Hoe dan ook mooi dat volkswagen aangeeft dat er geen langetermijn effecten zullen zij (of in ieder geval dit streven ze).
 

Tassin

Forumguru
Als je niet bij de dealer komt, zullen ze je niet kunnen verplichten. Ze zullen we dan wel met rust laten.
 

EdK

Forumguru
Tsja ze weten nu al wie welke auto heeft bij de dealer / importeur.
En de importeur kan zomaar die gegevens doorgeven wie wel en wie niet de update heeft laten doen.
En dan kun je wel eens bijvoorbeeld een heffing op je wegen belasting krijgen ( oja houderschaps belasting )
 

Mistraller

Senior Member
Alle speculaties kunnen binnenkort achterwege blijven. Ik dacht met mijn grote beurt het gesodemieter voor te zijn, maar bij het afrekenen las ik mee op de werkplaatsbrief, en daar stond: RECALL 23Q5.
De baliemedewerker hield zich van de domme, maar dit is dus het antwoord op de dieselgate: skoda krijgt 23Q5 als software patch. Mijn O2 heeft inderdaad de CAYC (EA189). Of er ook hardware is vervangen kon hij niet vertellen; maar ik ga er morgen toch mijn beklag over doen, dat dit zonder mijn medeweten vooraf is gebeurd. Alles wat niet binnen de standaard beurt zou vallen, zou doorgebeld worden.
Nu hou ik al een poosje de verreden kilometers niet meer bij, maar mochten er zich opvallende verschillen voordoen, dan laat ik het uiteraard direct weten. Ik had hier niet graag de early adopter in geweest, maar goed, het zij zo.
 

Joske

Forumguru
wel "straf" dat deze update al uitgevoerd wordt? Dacht dat het nog in onderzoek was.. :pieker:

maar even Googelen levert idd hits op het "recall 23Q5" die met dieselgate te maken hebben.
 

CharlesTucker

Forumguru
Apart allemaal, ik heb even wat gegoogled op die code 23Q5, en kom inderdaad wel wat hits tegen die te maken hebben met #Dieselgate. De meest opvallende hit vond ik op een Duits forum (over T5/T6 vans), waar iemand meldt met een "servicemeister" gesproken te hebben die de modificatie al 4 keer uitgevoerd heeft (3 maal op een Audi en 1 maal op een Skoda). Maar het meest opvallende was dat die post al van 1 oktober was, bijna 2 maanden geleden dus. Des te merkwaardiger dat we nu steeds berichten zien waaruit blijkt dat de voorgestelde oplossingen in onderzoek zijn. Roept de vraag op hoe transparant VAG eigenlijk is??? Link: http://tx-board.de/threads/manipulation-betroffen-beim-motortyp-ea189.98215/page-27, bijna onderaan de pagina.
 

MarcoO2

Forumguru
Of het roept de vraag op of die 23Q5 daadwerkelijk wel dé oplossing voor dit probleem is. Of was VAG al lang voor in september de pleuris uitbrak bezig om her en der wat "reparaties" door te voeren? Vaag allemaal, dit!
 

CharlesTucker

Forumguru
Ook een leuke link, uit Australie, ziet er wel official uit (.gov.au domein): https://www.recalls.gov.au/content/index.phtml/itemId/1077651
Ze noemen het daar "campaign" 23Q5, geregistreerd op 9 oktober 2015.

Het probleem klinkt bekend: "The emissions levels may not meet the regulatory requirements when the affected vehicle is driven under normal conditions."

Maar, "Until a technical solution is made available by ŠKODA’s head office, customers do not need to take any further action", kennelijk wel een probleem, maar nog geen oplossing :S
 
Bovenaan Onderaan