'Sensor van tien euro kan VW verlossen van dieselhoofdpijn'
Een nieuwe sensor van ongeveer tien euro in het luchtfilter kan er samen met een software-update voor zorgen dat ook van de 1.6 liter TDI-motoren van Volkswagen de NOx-uitstoot binnen de Euro 5-norm blijft. Dat meldt persbureau DPA op basis van een bericht van Wirtschaftswoche. De terugroepactie naar aanleiding van het sjoemeldieselschandaal zou daarmee voor Volkswagen een stuk goedkoper kunnen uitvallen dan de 6,7 miljard euro waar tot nu toe vanuit werd gegaan.
Volgens Wirtschaftswoche is de Duitse Rdw, het Kraffahrt Bundesamt (KBA) de sensor en de werking er van aan het testen. Volkswagen wil nog niet anders op het gerucht reageren dan dat het in gesprek is met het KBA en zoekt naar de beste oplossing voor zijn klanten.
Volkswagen haalt wereldwijd
11 miljoen auto'smet een
EA 189 dieselmotorterug vanwege sjoemelsoftware die ervoor zorgt dat ze in de praktijk niet voldoen aan de NOx-uitstootnormen. Inmiddels is bekend dat bij het merendeel van deze motoren, in ieder geval de 2-liter uitvoeringen, een software-update voldoende is om de uitstoot in te perken.
Bij onder meer de 1.6 versies zijn ingrijpendere maatregelen nodig. Naast een software-update zou alleen een ander
Adblue systeem met bijbehorende componenten de motor schoon genoeg kunnen maken. Mocht de nieuwe sensor goed bevonden worden dan kan de dure Adblue-aanpassing achterwege blijven. Een oplossing voor de resterende 1.2-liter motoren wordt volgens Duitse media eind deze maand verwacht.
Bron: Automotive Werkplaats