Het grote VAG #Dieselgate topic

3000 $ korting voor Amerikanen die hun wagen inruilen voor een nieuwe.

Bron : Facebook Pro
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Hmmmm......ben eerlijk gezegd erg benieuwd hoe het e.e.a. zich ontwikkeld. Meer uit vaktechnisch oogpunt dan dat er aan m'n Sup gesleuteld moet worden overigens. Op het werk is het een vrijwel dagelijks terugkomend item en de meningen zijn, net als hier, nogal verdeeld. Maar goed, beter dan over voetbal, waar ik totaal geen verstand van heb, of politiek, waar ik niets van begrijp. :bloos::D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Lijkt wel alsof de journalisten ook nogal wanhopig zijn, in die beide door @fyedi gegeven links (thanks) staat feitelijk weinig wat niet al bekend was (injektoren was al een tijdje bekend, katalysatoren werd ook al driftig over gespeculeerd, over de noodzaak leek al wel overeenstemming). Wat een beetje jammer is is dat beide artikelen helemaal niets zeggen over de gevolgen (prestaties, verbruik, extra interne vervuiling, extra slijtage). Aangezien VAG deze voorstellen nu kennelijk aan diverse autoriteiten heeft voorgelegd mag te toch verwachten dat daar iets meer over bekend is, maar in beide artikelen geen woord hierover. Kortom, we wachten verder af ...
 

wanderer

Senior Member
ik vind het helemaal geen punt hoor, nieuwe injectoren (zorgen voor een lager verbruik) en een nieuwe catalysator is ook geen probleem (die is uiteindelijk na tig km toch aan vervanging toe)...
 

Bakkertje

Forumguru
Wat een beetje jammer is is dat beide artikelen helemaal niets zeggen over de gevolgen (prestaties, verbruik, extra interne vervuiling, extra slijtage).

Dat toch ook nog helemaal niet? Waar je naar vraagt is een glazen bol verhaal. Daarover kunnen we alleen maar speculeren. Het enige wat ik graag aan wil nemen is dat VW hier een behoorlijke les krijgt en dat de aanpassingen ook daadwerkelijk aan alle eisen zullen gaan voldoen. Anders vallen ze van het ene schandaal in het andere. Als het verbruik omhoog zou gaan voldoen ze niet maar de CO2 uitstoot (zie het tweede lijstje / schandaal). Daar zitten ze ook niet op te wachten.

Ik kan me wel vinden in de reactie van @wanderer de getroffen mensen krijgen nieuwe injectoren en een nieuwe katalysator. Dat zijn beide onderdelen die toch een keer vervangen moeten worden. Dus misschien moeten we er niet rouwig om zijn maar er juist blij mee zijn!
 

CharlesTucker

Forumguru
@Bakkertje, een belangrijk woord in je laatste zin is "misschien". De injectoren en katalysator zullen niet simpelweg vervangen worden door nieuwe maar identieke exemplaren, dan zou het probleem namelijk niet opgelost worden. Ze worden dus vervangen door andere exemplaren, en daarmee zullen bepaalde karakteristieken van de motor veranderen (dat is namelijk het hele idee van de vervanging, bepaalde eigenschappen moeten veranderen). Waar ik benieuwd naar ben, en waar de artikelen geen enkele informatie over geven, is exact welke eigenschappen van de motor (buiten de beoogde veranderingen) nog meer veranderen.

Overigens ben ik wel redelijk optimistisch, VAG zal er veel aan gelegen zijn het image weer wat op te poetsen en het vertrouwen te behouden c.q. terug te winnen. Dat gaat ze niet lukken als de herstelacties allerlei negatieve bijeffecten hebben, dus ik heb goede hoop dat we er inderdaad niet rouwig om zullen hoeven te zijn. Maar wel eerst zien, of betrouwbare informatie lezen, dan geloven :).
 
Volkswagen gooit het roer om. Vanaf 2018 plant VW de serieproduktie!! van full-electric wagens aan te vatten in enkele grotere modellen van VW, Audi en Porsche. Er schijnt een alternatieve en veel goedkopere oplossing te bestaan voor de 1.6 TDI diesels, een nieuwe software gecombineerd met een voeler in het luchtfilter zou het probleem ook kunnen oplossen. Dit laatste is nog niet bevestigd.

Bron: Facebook Pro
 

Canon-Eye

Forumguru
Vanaf 2018 plant VW de serieproduktie!! van full-electric wagens aan te vatten
Da's leuk, als de actieradius voldoende is én als er niks achter hoeft.
Wie zakelijk of voor zijn plezier iets moet of wil meesleuren heeft (voorlopig nog effe) niks aan zo'n superscootmobiel...

Dus ga ik er ook maar van uit dat ze de huidige problemen oplossen zonder dat dit de prestaties al te zeer negatief beïnvloedt.
Mocht onverhoopt toch het tegendeel blijken, dan is het vroeg genoeg om actie(s) te gaan ondernemen.
 
@Canon-Eye

Ik begrijp eigenlijk niet dat men steeds maar zit te hameren op die actieradius die te klein is als het gaat over elektrische wagens. Onze tweede wagen legt zelden 50 km of meer af, vooraleer hij terug in de garage staat. Voor een kleine BETAALBARE elektrische wagen teken ik onmiddellijk!! 'sAvonds steek je de stekker in en 's morgens trek je hem er weer uit. Ik denk dat er miljoenen mensen in dezelfde situatie zitten. Zien de autoconstructeurs dit gat in de markt dan niet??? Wie is er nu geïnteresseerd in een Porsche Cayenne full electric? Dat ze maar snel een BETAALBARE VW Polo full electric maken, met een actieradius van 50 km kan die batterij 80% kleiner worden en dat scheelt hem gewoon een pak geld in de kostprijs van die wagen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@fyedi Ik spreek vooral voor mezelf.
En ik wil niet bij mijn kinderen of andere familie op verjaardagsvisite aankomen en dan eerst moeten inpluggen omdat ik anders niet in één ruk naar huis kan rijden. Daarom wil ik een actieradius van tenminste een 550 tot 600 kilometer - al weet ik ook wel dat we in veel gevallen gemiddeld over een tankbeurt niet meer dan 100 km per dag rijden. Maar een gemiddelde bedriegt; ik wil zo af en toe die rit van 550 km (plus een beetje reserve) wel kunnen maken. Praktische gebruikseis, meer niet.
Zo niet: even goeie vrienden - maar dan hoef ik 'm gewoon niet. :pardon:

En dit dus nog los van de trekcapaciteiten - een ander hoofdstuk, maar sinds dit jaar voor mij ook een gebruikseis.

=

Wij hebben tot dit voorjaar onze Twingo erbij gehouden als reserve, voor het geval we toevallig allebei tegelijk weg zouden moeten. Daarmee werd de laatste twee jaar gemiddeld 800 km (2 tankbeurtjes) in het hele jaar gereden en daar waren geen ritten van meer dan 100 km op 1 dag bij. Zou dus ook prima met een huidige electrocar kunnen...
Maar omdat we met een beetje agendaplanning toch de dubbele afspraken aardig kunnen uitbannen en vooral omdat we de ruimte op het erf nodig hebben om in voorkomend geval de caravan even bij huis te kunnen houden, hebben we 'm weggedaan. De Fabia heeft het dus een 800 km drukker gekregen per jaar. Deze maakt er nu zo'n 24.000 per jaar en als redelijk zuinig dieseltje kan dat nog steeds prima uit. Als ik 'm nu zou moeten vervangen, zou ik misschien zelfs wel opnieuw een diesel nemen. 't Rijdt wel erg lekker, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan