@fyedi Ik spreek vooral voor mezelf.
En
ik wil niet bij mijn kinderen of andere familie op verjaardagsvisite aankomen en dan eerst moeten inpluggen omdat ik anders niet in één ruk naar huis kan rijden. Daarom wil ik een actieradius van tenminste een 550 tot 600 kilometer - al weet ik ook wel dat we in veel gevallen
gemiddeld over een tankbeurt niet meer dan 100 km per dag rijden. Maar een gemiddelde bedriegt; ik wil zo af en toe die rit van 550 km (plus een beetje reserve) wel
kunnen maken. Praktische gebruikseis, meer niet.
Zo niet: even goeie vrienden - maar dan hoef ik 'm gewoon niet.
En dit dus nog los van de trekcapaciteiten - een ander hoofdstuk, maar sinds dit jaar voor mij ook een gebruikseis.
=
Wij hebben tot dit voorjaar onze Twingo erbij gehouden als reserve, voor het geval we toevallig allebei tegelijk weg zouden moeten. Daarmee werd de laatste twee jaar gemiddeld 800 km (2 tankbeurtjes) in het
hele jaar gereden en daar waren geen ritten van meer dan 100 km op 1 dag bij. Zou dus ook prima met een huidige electrocar kunnen...
Maar omdat we met een beetje agendaplanning toch de dubbele afspraken aardig kunnen uitbannen en vooral omdat we de ruimte op het erf nodig hebben om in voorkomend geval de caravan even bij huis te kunnen houden, hebben we 'm weggedaan. De Fabia heeft het dus een 800 km drukker gekregen per jaar. Deze maakt er nu zo'n 24.000 per jaar en als redelijk zuinig dieseltje kan dat nog steeds prima uit. Als ik 'm nu zou moeten vervangen, zou ik misschien zelfs wel opnieuw een diesel nemen. 't Rijdt wel erg lekker, vind ik.