Toen ik mijn Superb in maart kocht kreeg ik daar een setje matige (3-5mm) Cresta winterbanden op stalen velgen bij. Mijn wens was om deze te vervangen door 17" Audi Rotor of Audi (old-)RS6-lichtmetaal en daar goede winter- cq. allseasonbanden om te leggen. De zomervelgen zijn 18" Sirius en ik vind 16" eigenlijk net wat te klein voor het mooie. Er wordt veel troep aangeboden op Marktplaats en het is helaas niet gelukt om een mooie set te vinden.
Onlangs stuitte ik op een set originele 17" Teron met goede ContiWinterContact 850 banden, hier om de hoek. Niet getwijfeld en - dan maar deze - opgehaald. Vind ze niet tegenvallen en kan er eigenlijk best aan wennen
. Mooi origineel!
Nu mijn vraag:
wat doe ik als ik een keer sneeuwkettingen nodig heb?
Bij deze band-velgcombinatie past dat namelijk niet (volgens Skoda zelf) en kettingen met lichtmetaal lijkt me ook geen lekkere combi vanwege het risico op schade. Nu bedacht ik een creatieve oplossing hiervoor, graag jullie mening hierover:
Als ik de stalen velgen met Cresta winterbanden verkoop krijg ik hier geen dr*l voor. Kan ze dus net zo goed laten liggen en als ik verwacht echt de sneeuw in te gaan (mijn schoonouders wonen in CZ op een heuvel met al gauw 7% stijging) leg ik de set stalen velgen erop en neem de kettingen mee. Ik heb er ruimte voor en kan zelf wisselen.
Nadeel: ik heb prima A-merk winterbanden en monteer dan matige B-merk banden.
Voordeel: ter plaatse heb ik een plan B (de kettingen). Ben toch wat huiverig met de DSG en vastzitten (zat al eens vast in de modder...
). Ik heb beroepsmatig (bezorg al tien jaar post/pakketten op het Groninger en Drentse platteland) redelijk wat ervaring met vastzitten en ook weer loskomen, maar met een automaat is dat een heel stuk lastiger.
(Ja, ik weet dat ik ook een set goede banden op de stalen velgen had kunnen zetten, maar ik ben eigenwijs en wil toch lichtmetaal )