Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Als je het mij vraagt:
Kan je je wagen thuislaten bij hevige sneeuwval of ijzel.

Wat ijzel betreft doe je er het best aan waarschuwingen uiterst serieus te nemen en er alles aan te doen om te voorkomen dat je er door wordt overvallen. Wanneer dat toch gebeurt mag je hopen dat je nog veilig naar de kant kunt glijden. En dan helpen ook winterbanden niet.
 

Jewepe

Forumguru
Vandaag winterbanden (Conti Wintercontact) om mijn 16" originele lichtmetaal set laten leggen en onder de auto laten monteren. Kijken of het wat uitmaakt t.o.v. de zomerwielen (17" Abt met 225/45x17). Heb nu twee nog goede Conti Ecocontact zomerbanden over (205/55x16, 5,5 mm, DOT 0614). Iemand interesse?
 

BBO

Senior Member
@BBO ik zie niet zo goed wat die 20.000 km/j drempel ermee te maken heeft? :pieker:

Ik rij per jaar nog steeds - min of meer tot mijn eigen verbazing, maar goed - zo'n 24 à 25k; als het zwaar gesneeuwd heeft kan ik (waarschijnlijk, meestal) de rit wel uitstellen - maar niet als het langer dan een paar dagen gaat duren; en ik doe geen voorspellingen over de zomervakanties in de komende jaren omdat dit net zo goed binnen NL kan worden als pakweg midden- of zuid-Frankrijk, of bv. Zweden. Géén wintersport, dat is het enige wat vaststaat.

En toch ben ik (op 2 weken na) een jaar geleden overgestapt op de CrossClimates, gewoon omdat ik het (altijd zelf) wisselen zat was en deze band een voldoende breed scala aan omstandigheden in ruim voldoende mate aankan. Net als trouwens de banden waar een jaar of 30 en meer geleden iedereen op reed, toen die specialisatiehype met zomer- en winterbanden nog niet was bedacht...
Ik rij sinds mijn eerste wagen al in de winter met winterbanden. Mijn vrouw doet met moeite 9000 km/ jaar. Toch heb ik voor haar ook een apparte set winterbanden en zomerbanden met apparte velg.

Nog voor ik een eigen wagen had ben ik eens verrast, mijn vader is zo iemand die altijd telang wacht om een afspraak te maken bij de bandenboer voor zijn leasing wagen, door de sneeuw in de achterwiel aangedreven wagen. Ik vraag mijn nog altijd af hoe ik toen ben thuis geraakt en dan nog zonder blikschade. Met diezelfde wagen nog verschillende keren in de sneeuw gereden met winterbanden. Ik spreek uit ondervinding, het verschil is enorm.

Ik kan mij wel indenken dat voor veel mensen een extra set banden al dan niet met velgen een grote kost is. Daarom ben ik van mening, als je niet teveel km's doet en je blijft in België of Nederland en omstreken rondrijden en je wil of kan niet investeren in twee sets banden dat een goede 4 seizoen band zoals een Michelin cross climate een goed alternatief is.
 

Canon-Eye

Forumguru
@BBO Ik heb al lang genoeg geleden de extra kosten van een set velgen en banden gemaakt om daar geen pijn meer aan te hebben, dus dat is het punt niet. Heb ze ook altijd in de garage bewaard om zelf te kunnen wisselen zonder van een afspraak bij een bedrijf afhankelijk te zijn, dus gewoon precies op het moment dat het nodig is; daar gaat het dus ook al niet om.

Nee, ik ben nu (d.w.z. vorig jaar) toch teruggegaan naar een 4-seizoenenband omdat er eindelijk eentje op de markt was gekomen die minstens vergelijkbaar - en voor mijn gevoel zelfs aanmerkelijk beter - presteert dan de banden waar de eerste 20 jaar of zo nadat ik mijn rijbewijs had gehaald (1964) gewoon iedereen op reed.
De gewone radiaalband (en in een speciale versie van Uniroayal: de regenband!) was al een hele uitvinding, verder had je alleen nog spijkerbanden maar die mochten hier niet, dat was iets voor die gekke Zweden en Finnen.
En ja, ik heb ook wel eens alle handen en voeten nodig gehad om met mijn dienstkever heelhuids de 13 kilometer naar de zaak af te leggen in bijna een uur terwijl er geen ander verkeersoponthoud van betekenis was, puur vanwege de ijzel. Maar geloof me, de 25 meter lopen van de auto naar de deur was nog heel wat lastiger. Die kever had in elk geval nog 4 wielen, die kon dus niet omvallen...

En dan hebben we vandaag de dag, ondanks alle vooruitgang in de bandentechniek, toch meteen honderden kilometers file als er in de spits een beetje regen valt.
Als het niet aan de banden ligt, dan moet het toch aan de mensen liggen, zou je bijna denken... :arghh:
 

laagvlieger

Forumguru
De auto is binnenkort 6 jaar oud, dus ik dacht ook al uit te kijken naar andere banden, vooral de zomerbanden en misschien wel de overstap naar 4 seizoensbanden. Maar ik heb gisteren de profieldiepte nagemeten, blijkt dat de zomerband op 5 mm zit (na 70.000 km) en de winterband heeft zelfs nog 7 mm (na 20.000km). Dus de plannen voor 4 seizoensbanden mogen weer de ijskast in. Het wordt nog zeker 2 a 3 jaar wisselen tussen zomer- en winterbanden. En waarschijnlijk de winterbanden ook nog in een zomer oprijden waardoor ik misschien in 2020 mag uitkijken naar een nieuwe set :D
 

Canon-Eye

Forumguru
En dan hebben we vandaag de dag, ondanks alle vooruitgang in de bandentechniek, toch meteen honderden kilometers file als er in de spits een beetje regen valt.
Als het niet aan de banden ligt, dan moet het toch aan de mensen liggen, zou je bijna denken...
Ter illustratie bij deze regels (zonder de foto, die is niet zo relevant):
spits.jpg

En dan regent het dus nog niet eens zo erg hard, hè: "miezerig weer".
Ben benieuwd naar de eerstvolgende sneeuwbui. Het hele land verlamd door een verkeersinfarct? :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zodra er een beetje regen valt, ontstaat op wonderbaarlijke wijze bij velen de neiging om voortdurend te checken of de remmen het nog wel doen
 

Hetzer

Forumguru
De Pirelli Winter Snowcontrol-3 zijn gemonteerd

2u5gk2g.jpg

22m0zn.jpg
 
Laatst bewerkt:

bartvw

Forumguru
De Crossclimate is denk ik zo gewild dat de banden steeds duurder worden.
Voor vier banden in de maat 225-40-18 kosten nu 700 ex montage verleden week nog 575 ex montage.

Grt Bart
 

andrehj

Forumguru
Bij Reifen-vor-Ort waren ze in die maat gisteravond nog € 145 per stuk incl. montage, dus totaal 580 euro... Moet je alleen even naar Emmerich rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan