Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij op CrossClimates om juist helemaal niet meer te hoeven wisselen. Ze voldoen inderdaad in NL jaarrond prima, daar niet van, maar als ik wel 2x per jaar was blijven wisselen (bv. omdat ik 's winters in zware winterse buitenlanden zou rijden) dan was ik gewoon echte zomer-en winterbanden blijven gebruiken.
 

fonzamundo

Forumguru
Nu al een maandje op de CrossClimates rondgesjeesd en die bevallen heel goed
Ik heb ze gekocht als winterband (de Michelin Energy Saver zomerbanden zijn net als de auto nog maar van eind juni en dus nog verre van op)
Voor mij voornamelijk bedoeld om de alu velgen te sparen tegen zout en ev sneeuw en met als voordeel de bete grip bij regenachtige of winterse omstandigheden

Met de OI echte winterbanden gebruikt (GoodYear) maar die sleten dan weer snel bij 'zomerse' omstandigheden
 

bartvw

Forumguru
Canon-Eye , Het advies van de bandenboer is inderdaad om een goeie winterband te kopen ik zelf kijk nog steeds met een schuin oog naar de vierseizoenband van Michelin.
Als ik de test lees van Autozeitung hebben ze daar getest op sneeuw, nat en droog wegdek.
De Conti's komen er zeer goed uit , verliezen iets ten opzichte van de Crossclimate op droog wegdek.
Maar helaas zijn de Conti's nog niet te krijgen in 225-40-18 de Michelin Alpin 5 trouwens ook niet.
Waar we waarschijnlijk het meeste mee te maken krijgen in de winter zal droog en nat zijnben daar dus naar gaan kijken.
Goodyear Ultragrip 9 kan ik op hun site niet vinden of mijn bandenmaat er wel is en Nokian is om zeep geholpen door het bericht hierboven :D.
Dunlop Wintersport 5 doet het goed bij de test van de ANWB maar bij Autozeitung weer minder.
Op deze manier doet de Michelin Crossclimate nog steeds mee om een winterset te worden.

Grt Bart
 
Tja een bandenboer die adviseert .. een winterband ?? Zodat hij meer banden kan verkopen zeker , want die slijten echt veel harder als 4 seizoen banden . .
Nee na 3 auto's op winterbanden te hebben gehad ben ik nu veel meer tevreden , vooral onder alle omstandigheden , met de 4 -seizoen banden .
 

B.Stuurder

Forumguru
Ben wel eens in een plotse sneeuwbui gekomen. Had toen een zomerband met 4mm nog eronder. Weinig problemen gehad. Viel toen in een paar uur tijd enkele cm.

Nou dan had jij ff moeten langskomen. Ik kwam in elk geval zonder scheppen en moeilijk doen de wijk hier niet uit.
De banden vullen zich met sneeuw en dan ben je echt klaar.
 

Ridley

Forumguru
Ik heb Kleber winterbanden in de maat 185-60-15 sinds 2 jaar en ben daar prima tevreden over. 4 seizoensbanden heb ik geen ervaring mee.
 

BBO

Senior Member
Als je het mij vraagt:
Rij je maximaal 20 000 km/ jaar. Rij je in Nederland en het noordelijke gedeelte van België rond. Kan je je wagen thuislaten bij hevige sneeuwval of ijzel. En ga je niet op wintersport en in de zomer niet naar het zuiden. En vanuitgaande dat we defensief rijden, investeer dan in een goede 4 seizoen band zoals een Michelin crossclimate.

Rij je 20 000 km/ jaar of meer. Moet je ook de baan op om bv te gaan werken bij hevige sneeuwval. Ga je op wintersport en/ of in de zomer naar het zuiden. Investeer dan zeker in een goede gewone (zomer)band en een echte winterband. En we blijven natuurlijk defensief rijden in alle omstandigheden.

Doe je de wielwissel zelf. Dan spaar je al snel enkele euro's uit per jaar en ook gezonder voor de band dat ze niet steeds op/ af de volg moeten. En voor 100 euro stuk heb je al een knappe velg.
 

Canon-Eye

Forumguru
@BBO ik zie niet zo goed wat die 20.000 km/j drempel ermee te maken heeft? :pieker:

Ik rij per jaar nog steeds - min of meer tot mijn eigen verbazing, maar goed - zo'n 24 à 25k; als het zwaar gesneeuwd heeft kan ik (waarschijnlijk, meestal) de rit wel uitstellen - maar niet als het langer dan een paar dagen gaat duren; en ik doe geen voorspellingen over de zomervakanties in de komende jaren omdat dit net zo goed binnen NL kan worden als pakweg midden- of zuid-Frankrijk, of bv. Zweden. Géén wintersport, dat is het enige wat vaststaat.

En toch ben ik (op 2 weken na) een jaar geleden overgestapt op de CrossClimates, gewoon omdat ik het (altijd zelf) wisselen zat was en deze band een voldoende breed scala aan omstandigheden in ruim voldoende mate aankan. Net als trouwens de banden waar een jaar of 30 en meer geleden iedereen op reed, toen die specialisatiehype met zomer- en winterbanden nog niet was bedacht...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan