Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
@micky: ik ben ook liefhebber van autorijden, hetgeen moge blijken uit de aangebrachte aanpassingen aan mijn Fabiaatje. Maar die 4 seizoensbanden worden echt steeds beter en ik heb over grip niet te klagen, ongeacht de weersomstandigheden

Fabia 123

Forumguru
Hier in het westen van het land heb ik al twee winters geen rit op sneeuw gehad,
Dat kan de komende winter anders zijn, maar meestal heb ik per winter twee a drie keer een rit op een weg met sneeuw en ijs, maar ook wel winterse dagen van 12-15 graden. Zijn 4 seizoenen banden Dan een goede keuze? of toch zomerbanden en langzamer rijden?

micky

Forumguru
@micky: ik ben ook liefhebber van autorijden, hetgeen moge blijken uit de aangebrachte aanpassingen aan mijn Fabiaatje. Maar die 4 seizoensbanden worden echt steeds beter en ik heb over grip niet te klagen, ongeacht de weersomstandigheden

Tja, ze worden ook beter dan ze waren, maar je wilt in de winter een andere samenstalling van het materiaal dan in de zomer, ik zie het een beetje zo, je kunt nog zo je best doen met zomer-ruitensproeiervloeistof en het maakt de ruit ook in de winter schoon, maar als het echt vriest helpt het je niet meer..
Vandaar dat ik kritisch ben en dan zeg, rij dan het hele jaar op zomer rubber, dan heb je de meeste tijd van het jaar de beste oplossing, laten we eerlijk wezen, wij hadden thuis in de eind jaren 70 al winterbanden als we op wintersport gingen, maar in Nederland is het op zich pas een jaar of 12 een hype, iedereen wilde ineens meedoen, totdat we 2 warme winters kregen, toen moest iedereen ineens een "goedkopere" oplossing en vergeet daarbij de meeste maanden van het jaar...

kansberg

Forumguru
@Fabia 123 : De beste keuze is afstand houden en anticiperend autorijden. Dat is niet om bij de hand te doen, maar een wetenschap binnen de rij-opleiding wereld.
Daarna kun je kiezen voor ondersteuning waarbij winterbanden de beste keuze is, op de voet gevolgd door 4-seizoenen banden. Onder winterse omstandigheden hebben ze zeker het nut bewezen, maar juist die omstandigheden wisselen per winter in ons kikkerlandje en zal het tot in lengte van jaren discussiemateriaal zijn. Het blijven hulpmiddelen, de chauffeur heeft uiteindelijk de regie.

philippe bakker

Forumguru
@Fabia 123 : De beste keuze is afstand houden en anticiperend autorijden. Dat is niet om bij de hand te doen, maar een wetenschap binnen de rij-opleiding wereld.
Daarna kun je kiezen voor ondersteuning waarbij winterbanden de beste keuze is, op de voet gevolgd door 4-seizoenen banden. Onder winterse omstandigheden hebben ze zeker het nut bewezen, maar juist die omstandigheden wisselen per winter in ons kikkerlandje en zal het tot in lengte van jaren discussiemateriaal zijn. Het blijven hulpmiddelen, de chauffeur heeft uiteindelijk de regie.
Als je acc hebt en veilig instelt ga je nooit te dicht he

Fabia 123

Forumguru
Wanneer ik al het voorgaande lees (bedankt allemaal) moet de bandenkeuze dus niet van het seizoen maar van de weersomstandigheden ter plaatse afhangen. Dan moeten we allemaal met drie setjes banden gaan rondrijden.
Leuk voor de bandenboer, maar minder praktisch. Het blijft zoeken maar het beste compromis?

kansberg

Forumguru
Tsja @philippe bakker : Jij ben één van de bevoorrechten die ACC in de auto heeft...... Maar ik schat dat 95% van het (Nederlandse) wagenpark dit niet heeft. Ze zouden het moeten verplichten :jaja:

CDK

Forumguru
niet van het seizoen maar van de weersomstandigheden ter plaatse af laten hangen? Dan moeten we allemaal met drie setjes banden gaan rondrijden.
Leuk voor de bandenboer, maar minder praktisch. Het blijft zoeken maar het beste compromis?

Voor ons kikkerlandklimaat is dat compromis er :jaja: In de zomer op zomerbanden rijden en in de winter op DEUGDELIJKE 4 seizoensbanden (Michelin bij voorkeur of anders Vredestein) Winterbanden heb je namelijk vrijwel nooit nodig, deugdelijke 4 seizoensbanden presteren ook erg goed onder winterse omstandigheden.

Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
Auto staat standaard op 16 inch met 215/45R16 banden, volgende komt er ook voor de winter periode een setje zwart 16 inch op met 195-50R16 Pirelli's, gewoon omdat ik de F-3 met kleiner dan 16 niet vind smoelen, en omdat zwart de enige kleur is voor onder de MC, en omdat Pirelli echt mijn merk is ;)

volgende week dinsdag gaan ze eronder

9525411-origpic-f15cda.jpg

pi-w190c3xl.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan