Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarkvdD

Forumguru
Ik stel de vraag maar even hier want het gaat tenslotte ook over winterbanden.

Ik heb een set velgen op het oog met Vredestein Wintrac Extreme erom in de maat 225/45 R17.

De banden hebben DOT code 3011, dus week 30 2011. Twee banden hiervan hebben nog 2,5 mm profiel over. Twee hebben nog 6 mm.

De verkoper (garage) heeft nog twee Wintracs uit 2008 met 5 mm profiel.

Nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Banden uit 2008 met meer profiel of banden uit 2011 met minder profiel?

eriktv

Forumguru
Ik zou zeggen: geen van beide. Nog liever goede zomerbanden.

Met het mes op de keel zou ik desgevraagd naar de staat van de oudere banden kijken: als er geen droogtescheurtjes in zitten zou ik voor het betere profiel gaan. Vredestein is in de basis vast beter, maar als er nog maar 2,5 mm Vredestein op zit...

MarkvdD

Forumguru
De 2,5mm en de 5mm banden zijn beide Vredestein Wintrac Extreme.

Ik las ook dat onder de 4 mm profiel winterbanden hun winterband eigenschappen verliezen. Dan zouden wat dat betreft de 5mm banden uit 2008 de voorkeur hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

0ri0n88

Forumguru
Ik stel de vraag maar even hier want het gaat tenslotte ook over winterbanden.

Ik heb een set velgen op het oog met Vredestein Wintrac Extreme erom in de maat 225/45 R17.

De banden hebben DOT code 3011, dus week 30 2011. Twee banden hiervan hebben nog 2,5 mm profiel over. Twee hebben nog 6 mm.

De verkoper (garage) heeft nog twee Wintracs uit 2008 met 5 mm profiel.

Nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Banden uit 2008 met meer profiel of banden uit 2011 met minder profiel?
Hoe dan ook zijn beide banden al vrij oud.
Zou dan sws kiezen voor een compleet nieuwe set als ik jou was.

micky

Forumguru

Ik las ook dat onder de 4 mm profiel winterbanden hun winterband eigenschappen verliezen. Dan zouden wat dat betreft de 5mm banden uit 2008 de voorkeur hebben.

sterker nog 4mm is gewoon versleten voor winterbanden, als je er mee naar de Landen gaat waar het verplicht is ben je in overtreding onder de 4mm

• Leuk
Waarderingen: CDK

bouwdirk

Senior Member
even 4 testen bij elkaar geraapt van autobild, ACE, ADEC en GF

en in excel gestoken om even een vergelijking te maken.

michelin crossclimate
vredestein quatrac 5
goodyear V4S G2
nokian weatherproof

Bijlagen

• all season.pdf
    185,6 KB · Weergaven: 25

Noord26

Forumguru

Waarom zou je banden van 8 jaar oud gaan monteren die nog 1mm mee kunnen?

• Leuk

B.Stuurder

Forumguru
Nu in de aanbieding: http://www.superskoda.com/Skoda/Wheels/TURINI-18´-BLACK-original-Skoda-Autoas-4pcs-set-of-rims

En nu even geen winterbanden, ik zit al in overtime op het contract van deze auto. Bidden voor niet al te slecht weer.

Op de O3 gaan in januari meteen winterbanden. Ik heb 235 brede banden, die heb ik al eerder gehad op een auto en toen viel er sneeuw en kwam ik mijn buurt niet meer uit. Combinatie van power en brede zomerbanden is met sneeuw geen beste combinatie, op de openbare weg gaat het nog wel, maar als er niet wordt gestrooid kun je het wel vergeten.

andrehj

Forumguru
Leuk bedacht, maar je hebt niet gecorrigeerd voor de maximaal mogelijke scores. Nu telt de ACE test in jouw sheetje meer dan 5x zo zwaar als de anderen, die maar een maximaal mogelijke score van 10 (of soms 20) hebben.

Helaas is de Crossclimate niet in mijn maat . Wel nu inmiddels de Quatrac 5 ipv mijn 3 , mooi.

Gisteren de Vredestein QUATRAC 3 er weer onder gelegd . Vond het al een hele fijne band en wat mij nu op viel is dat de band ook erg slijfvast is . Aangezien ik ook haast heel de zomer er mee heb gereden . Dit had ik niet met echte winterbanden kunnen doen , die waren haast op geweest denk ik .
Dus GEEN winterbanden voor mij meer maar 4 SEIZOEN BANDEN

Fmoon

Forumguru
Nu in de aanbieding: http://www.superskoda.com/Skoda/Wheels/TURINI-18´-BLACK-original-Skoda-Autoas-4pcs-set-of-rims

En nu even geen winterbanden, ik zit al in overtime op het contract van deze auto. Bidden voor niet al te slecht weer.

Op de O3 gaan in januari meteen winterbanden. Ik heb 235 brede banden, die heb ik al eerder gehad op een auto en toen viel er sneeuw en kwam ik mijn buurt niet meer uit. Combinatie van power en brede zomerbanden is met sneeuw geen beste combinatie, op de openbare weg gaat het nog wel, maar als er niet wordt gestrooid kun je het wel vergeten.

Ben wel eens in een plotse sneeuwbui gekomen. Had toen een zomerband met 4mm nog eronder. Weinig problemen gehad. Viel toen in een paar uur tijd enkele cm.

Maar een 4seizoenenband of winterband is natuurlijk met ijs wel beter.

Fmoon

Forumguru

michelin crossclimate
vredestein quatrac 5
goodyear V4S G2
nokian weatherproof

De Nokian heb ik gister bekeken als 4 seizoenenband. Ziet er erg goed uit als ik de cijfers mag geloven.

bartvw

Forumguru
Corne ben blij met het stukje over de Nokian banden die vallen al af.
Zit het weekend te dubben tussen de Michelin crossclimate of een set winterbanden.
De vierseizoenen band wil ik alleen gaan gebruiken in de winter vind het nog steeds een moeilijke keuze :lezen:.

Grt Bart

• Leuk
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan