Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

kansberg

Forumguru
Ook hier afgelopen zaterdag de espadrilles verwisseld voor de winterlaarzen. Op verzoek van ma femme nog wel even een paar 'sierdeksels' geplaatst op de zwarte raderen. Ik gebruik ook een kleine hydraulische krik en een, o zo handige, 12 volt slagmoersleutel voor het losdraaien van de bouten.

Superb op z'n winterslofjes.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fmoon

Forumguru
Ik vind het een uitkomst, die 4 seizoensbanden. Het zal niet de eerste keer zijn dat je bij 15 -20 graden op je winterbanden rijdt en er van winterse omstandigheden slechts heel kort of helemaal geen sprake is

Ik zit er ook aam te denken. Welk merk band rijd u?
 

Noord26

Forumguru
Hm, met een heftruck? Hoe zien jouw dorpels er nu uit? :pieker:

Zoals ze horen te zijn. Blokje hout op de lepels van de heftruck en op tillen net achter het voorwiel. Op de plaats die er voor gemaakt is natuurlijk. ;)

@Corné de Kluijver Mijn vertrouwen in een garagekrik is niet zo groot, sinds ik een keer eentje hebt gehad die hydraulische olie lekte. Zeker niet als er op dat moment 2 wielen net af liggen.
 

bouwdirk

Senior Member
vrijdag m'n setje velgen ophalen, nu alleen nog banden bestellen,
Met het zachtere winterweertje ga ik voor all-seasons als winterband.
alleen nog kiezen tussen de 'nokian weatherproof' en de 'michelin crossclimate'
 

bouwdirk

Senior Member
En dan toch nog in de zomer een zomerband? :arghh:

aangezien ik nog maar 3500km op de teller heb staan dus nog niet echt andere banden nodig, alleen nu met de winter tegemoet toch op safe spelen. ( Helaas ooit eens in de winter het nadelige effect van zomerbanden ondervonden).

Weggesmeten geld is het alvast niet, vrouwke haar auto moet nog vervangen worden naar een fabia over 2 jaar
Rapid SB é Fabia hebben blijkbaar dezelfde velgenmaat
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik snap er nog steeds niets van. Ga je nu na de winter de 4 seizoensbanden vervangen door zomerbanden? Nee toch zeker?
 

philippe bakker

Forumguru
Deze heb ik gratis meegekregen bij de aankoop. De bandencentrale zei me dat ze nog quasi nieuw waren en dus een winter mee door kon dus doe ik het maar. Na de winter worden dit mijn zomervelgen en worden de standaard RS velgen mijn wintervelgen met dan wel topbanen erop.
 

kansberg

Forumguru
De hydraulische krikjes van Carpoint, Aldi, Action en dat soort, zijn zeker geschikt om bijv. banden te wisselen, maar zeker niet om onder de auto te moeten. Daarvoor zijn ze niet betrouwbaar. Dit geldt ook voor schaarkrikken of bij de auto door de fabrikant geleverde krikken.

Jaren geleden heb ik een bijna dood ervaring gehad met een goedkope schaarkrik. Ik wilde even bij de vooras kijken omdat ik het vermoeden had van een versleten stabstangetje. Terwijl ik hiermee bezig was werd ik geroepen door mijn vrouw omdat er telefoon voor mij was. Toen ik een paar minuten later terug kwam bij de auto, was de schaarkrik dwars door midden gebroken en rustte de auto op de band die ik er voor de zekerheid onder had gelegd. Ik moet er niet bij na denken wat er met mij had kunnen gebeuren terwijl ik eronder zou liggen, ik had toen een engeltje op mijn schouder denk ik.

Als ik nu om wat voor reden dan ook onder de auto moet zijn, dan alleen op een brug en niet meer op een krik. Safety first.
 

micky

Forumguru
Als liefhebber van autorijden snap ik niet dat iemand in Nederland kiest voor 4 seizoenen-banden, rij dan gewoon heel het jaar op je zomerbanden, dit soort banden zijn eigenlijk het hele jaar niet de beste keuze, maar een compromis.
Ik zou dan dus heel het jaar op de lekkere strakke zomerbanden rijden (waarbij ik dan bijna het hele jaar verzekerd ben van de beste grip, op een aantal weken na). Maar goed, alles wat hier de garage of oprit verlaat in de winter krijgt volwaardige winterbanden, zowel lease als prive.
 

micky

Forumguru
De hydraulische krikjes van Carpoint, Aldi, Action en dat soort, zijn zeker geschikt om bijv. banden te wisselen, maar zeker niet om onder de auto te moeten. Daarvoor zijn ze niet betrouwbaar. Dit geldt ook voor schaarkrikken of bij de auto door de fabrikant geleverde krikken.

Jaren geleden heb ik een bijna dood ervaring gehad met een goedkope schaarkrik. Ik wilde even bij de vooras kijken omdat ik het vermoeden had van een versleten stabstangetje. Terwijl ik hiermee bezig was werd ik geroepen door mijn vrouw omdat er telefoon voor mij was. Toen ik een paar minuten later terug kwam bij de auto, was de schaarkrik dwars door midden gebroken en rustte de auto op de band die ik er voor de zekerheid onder had gelegd. Ik moet er niet bij na denken wat er met mij had kunnen gebeuren terwijl ik eronder zou liggen, ik had toen een engeltje op mijn schouder denk ik.

Als ik nu om wat voor reden dan ook onder de auto moet zijn, dan alleen op een brug en niet meer op een krik. Safety first.

@kansberg geen enkele krik is goedgenoeg om onder de auto te kruipen, je moet echt altijd ondersteunen, al is het maar omdat je een foutje maakt en de auto niet vast hebt staan en hij vervolgens wegrolt...
 

kansberg

Forumguru
@micky : Ben het gedeeltelijk wel met je eens. Het lijkt erop dat de 4-seizoenen banden weer een 'boost' hebben gekregen omdat steeds meer lease maatschappijen er ook voor kiezen, dit bespaart in wisselen en opslag.
Wanneer je weinig kilometers rijdt en geen gedoe wilt hebben met wisselen en opslaan, kan het een alternatief zijn, ondanks dat het een compromis blijft. Maar zoals jezelf al aangeeft is het voor de liefhebber van (sportief) autorijden niet de eerste optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan