Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

0ri0n88

Forumguru
16 en 17 inch. Merk moet ik je wel schuldig blijven (dat is helaas wel het meest relevant).
Dat zou een hoop verduidelijken. In de test van anwb komen er ook maar 2 4seasons goed uit de test en de rest echt minder. Een goede allseason heeft voor zover ik het kan ervaren de meeste last met echte hitte (30graden plus) dan willen ze wel een beetje schuiven maar niks onoverkomenlijks. In sneeuw en of regen heb ik nog nooit problemen ervaren.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Voor degene die nog een set winterbanden moeten aanschaffen: Ik zou toch maar eens zeer sterk overwegen om ipv een winterband de Michelin CrossClimate aan te schaffen. Hier staat een zeer interessante test waarbij deze samen met diverse echte winterbanden is getest.
Conclusie: De CrossClimate doet het (t.o.v. winterbanden) wat slechter op sneeuw (maar hoe vaak heb je dat in NL?), ongeveer even goed op nat wegdek, maar véél beter op droog wegdek.
En dan lijkt me de conclusie toch eenvoudig, deze band past veel beter bij een Nederlandse "winter" dan een echte winterband, die veel meer een sneeuwspecialist is.

Als deze CrossClimates dan goed bevallen kun je ook overwegen om er 's zomers op door te rijden.

Voor de zekerheid de PDF ook hier maar even geüpload:
 

Bijlagen

  • Winterbandentest 2016 Autozeitung 205-55-R16 + MichelinCC.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 39

eriktv

Forumguru
Interessant artikel @andrehj , zoals ik het lees ga ik voor de Crossclimates.

Ik rijd (misschien wel meer dan) de helft van de kilometers in Duitsland en Tsjechië, dus heb op alle auto's tot nu toe winterbanden gehad. Erg fijn in de sneeuw (had altijd grip "over", van de Nissan Sunny tot de O1RS, vooral met de Michelins Alpin), maar in de praktijk rijdt je toch vooral met droog weer. En dan ook met 180km/h+.

In de sneeuw is de snelheid automatisch al lager, zeker ook vanwege ander verkeer.

Heb dan liever wat extra marge bij de hogere snelheden (droog) dan in de sneeuw, waarbij je toch al alerter rijdt. Bedankt voor het delen!
 

andrehj

Forumguru
Nog een kleine aanvulling na het uitgebreider lezen van de test: De CrossClimate had ook op nat wegdek de kortste remweg, maar verloor wat punten door de aquaplaning-eigenschappen, die meer in de middenmoot lagen.
Helaas worden ook bij deze test weer niet de temperaturen vermeld waarbij de tests zijn gedaan. :nono:
 

Noord26

Forumguru
Denk dat er hier binnenkort ook CrossClimate op komen, om de redelijk versleten winterbanden te vervangen. Versleten is een groot woord, maar ze hebben nog circa 5mm profiel. Wat voor een winterband al redelijk ver op is? Kunnen we altijd nog bekijken of door blijven rijden op deze, danwel toch in de zomer de Supersport weer gaan gebruiken. Helaas vind ik ze redelijk rumoerig de Supersport. Plakken wel erg lekker..
 

0ri0n88

Forumguru
@andrehj wc eend gehalte van de crossclimate valt dus wel erg mee geloof ik hè ;)
Mijn collega heeft ze ook onder een mercedes A en is er heel erg over te spreken.
Ik had gezworen ze ook te nemen bij vervanging maar ben toch bij de quatrac5 gebleven na mijn laatste bandenwissel, daar deze mij ook heel erg goed bevallen en in de sneeuw echt top zeker voor een allseason band.
 

Skoda79

Senior Member
Versleten is een groot woord, maar ze hebben nog circa 5mm profiel. Wat voor een winterband al redelijk ver op is?

Dat is voor een winterband idd redelijk versleten. Echter. Voor rijden in de sneeuw, omdat het lossend vermogen drastisch afneemt. Voor Nederlandse condities kan je daar nog prima mee rijden.
 

Noord26

Forumguru
In de ANWB test komen de CrossClimate als beste uit de bus, in de maat die er ook onder een S2 gaan.

Kan vast wel iemand blij maken met Contintal 830's en eventueel Themisto met Michelin Supersport's.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Bij aanschaf van de F3C bleek dat Vredestein geen 4-seizoenenband in die maat had.
Die band lag onder de F1C en F2C tot grote tevredenheid.

Ze hebben toen gemonteerd op de fraaie 17" Clubbervelg: Kleber 215 x 40 R17 87V Quadraxer 1 / extra load.
Ook over deze band heb ik tot nu toe geen negatieve opmerkingen.
Geluidsniveau, brandstofverbruik (gemiddeld met relatief vaak stadsverkeer ca 1:16), en wegligging onder diverse omstandigheden zijn goed te noemen.
Ik heb er nu ca. 20k km mee gereden, meestal rustig, maar op en afritten wil ik wel eens met méér dan de aanbevolen snelheid nemen :bloos: . Gierende banden? Nee, helaas is mij dat nog niet gelukt. Behalve als ik de start/stop niet uitgeschakeld heb en te veel gas geef bij wegrijden (DSG) kunnen de voorwielen wel eens doorslaan.
En in Duitsland rijd ik wel eens zo'n 170 km. Per uur wel te verstaan, zoals laatst naar Tsechië.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan :tegek: .

Gezien de grootte van de band kunnen er volgens het instructieboekje geen sneeuwkettingen omgelegd worden.

En opnieuw de keuze voor universele banden? Tja wat moet je kiezen, vorige keer in München +17 gr C, één dag later in Oostenrijk voorbij Insbruck -4 gr. en sneeuw.
Hier was het afgelopen winter ook een langere periode met sterk wisselende temperaturen, herinner ik me.

Ik denk dat ik maar een aanhanger neem met nóg een F3C er op met andere banden en zo. Wisselt het weer onderweg dan kan ik van wagen wisselen :deuk: .
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Iemand ervaring met GAMMA-krik en/of -momentsleutel? Ik wachtte eigenlijk de jaarlijkse LIDL-actie af (meen dat dat altijd goed spul is, voor die prijs), maar kan het ook bij de GAMMA halen natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een vergelijkbare krik destijds bij de Formido gehaald. Er kan niet zo veel mee fout gaan.
Van de momentsleutel weet ik al niet eens meer waar ik die vandaan heb, maar het lijkt allemaal heel erg op elkaar...
 
Hier Nokian voor de winterset, in maat 205/55/16 94V op Spectrum lichtmetaal. Verhouding prijs-kwaliteit is top: de Nokian WR A3 is met voorsprong de beste winterband die ik ooit heb gehad voor comfortabel cruisen op de snelweg en ik slaag er met deze banden in om regelmatig onder de officiele verbruiksopgave van 5,5l/100km (of 1 op 18,2) te duiken. Dat lukt met de Pirelli's niet, al rij ik in de zomer wel 225/45/17 94W op Trifid lm en gaat de vergelijking dus niet op. Ze gaven ook meer dan voldoende vertrouwen in de sneeuw; enig minpunt is dat ze redelijk zwak zijn in staand water. Na 45.000 kilometer was de slechtste van de 4 afgesleten tot 3,5mm profieldiepte. Wou ze eigenlijk opnieuw kopen, maar ben voor de opvolger Nokian WR A4 gegaan. Die was goedkoper en zou beter moeten presteren op natte wegen. Hoop dat ze even comfortabel zijn op droge baan als de A3.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb een vergelijkbare krik destijds bij de Formido gehaald. Er kan niet zo veel mee fout gaan.
Van de momentsleutel weet ik al niet eens meer waar ik die vandaan heb, maar het lijkt allemaal heel erg op elkaar...

Voor 2 keer per jaar gebruik is een zo goedkoop mogelijke momentsleutel prima. Je gaat niet flenzen van een installatie op 200 bar druk op moment zetten. Bovendien gebruikt niemand onderlegringen, dus het werkelijke moment zal echt niet heel nauwkeurig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan