Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

andrehj

Forumguru
Denk ook om deze denkpiste te volgen:
een 4-seizoensband (Michelin CrossClimate) voor op de stalen velgen icm Tekton doppen => winterperiode (okt/nov-feb/maa) een zomerband (Michelin Energy Savers) voor op de Minoris velgen => zomerperiode (rest v/h jaar)
Dat is idd een heel goed plan. De CrossClimates doen het op sneeuw nog altijd heel aardig, en op droog wegdek (wat in de Nederlandse "winter" gelukkig vele malen vaker voorkomt dan sneeuw) een stuk beter dan winterbanden.

Maar stel je nou eens de volgende situatie voor: Persoonlijk rij ik momenteel in de zomer op Energy Savers, en in de winter op Michelin Alpin. Echter, ik rij maar zo'n 15.000 km per jaar, waarvan zo'n 10.000 op de zomerbanden. Deze hebben ook nog eens een enorm lange levensduur van bijna een ton, zodat ik er misschien wel 10 jaar over doe om de zomerbanden te verslijten. In de tweede helft van hun levensduur zijn dan zowel de zomer- als de winterbanden eigenlijk te oud, maar hebben nog prima profiel. Het hele jaar lang op CrossClimates rijden (die ik dan elke 5 a 6 jaar netjes vervang) is dan niet alleen veel minder werk, maar levert (op de lange termijn bekeken) ook nog een betere grip op...

Bovendien kan ik mijn winterset dan verkopen. Kortom, als over een paar jaar mijn zomerset aan vervanging toe is, dan weet ik het wel.
 

fonzamundo

Forumguru
@0ri0n88
klopt, maar ben nu net al een uur reviews aan het lezen en daaruit blijkt dat op regen (wat we in de lage landen wel veel hebben in de winterperiode), de Vredesteins minder scoren dan de Cross Climates... Maar je hebt gelijk, ze zijn wel een pak goedkoper! :lezen:

@andrehj
daarom dat ik idd neig naar de Michelins... Echt veel sneeuw zien we al lang niet meer in de winter, maar regen daarentegen wel. Op de OI met Conti winterbanden gereden en dan voel je echt wel als het 'mooi / nat' weer is dat een winterband daar echt tekort komt

Jouw situatie benadert de mijne (wel maar 10k per jaar), maar mijn zomerbanden zijn nog spiksplinternieuw (wagen is van juni '16), dus de winterset (stalen velgen) blijft nog even in huis

Voor de dames des huizes (weliswaar een Peug*t Partner) heb ik dan ook 4-seizoensbanden gelegd (maar daar wel de Vredesteins - prijs was belangrijk voor haar - kon ze anders minder schoenen/kledij kopen :maakmegek:)

Fazit (om het in het Duits te zeggen): ik blijf voorlopig nog even bij mijn standpunt denk ik...
In de winter doe ik sowieso maar rond de 3000-4000 km (woon-werkverkeer) en pas je je rijstijl ook aan het weer aan uiteraard
 

0ri0n88

Forumguru
@andrehj zo denk ik er ook over. Rij te weinig om te wisselen dus vandaar blij met goede 4 seizoen banden.
@fonzamundo kan me vinden in je verhaal maar ik ervaar dat minder in de regen van die "tekortkoming" daarnaast scoren ze in de test nog steeds voldoende op nat wegdek. Minder scoren ze in de echte hitte is mijn persoonlijke ervaring.
In de sneeuw komen ze echt heel behoorlijk weg en bovenal erg geluidsvriendelijk, zeker voor een allseason.
Ik rij ze wel om er altijd op te rijden en dus altijd een redelijke band voor de omstandigheden te hebben en de tekortkomingen (waar ik me niet aan stoor) voor lief te nemen.

@Fmoon al wel is nagedacht over kunststof kettingen? Heb vorig jaar gereden met easygrip van michelin en dat is easy, supermakkelijk omdoen geen herrie en goede grip in de sneeuw. Vond ze dubbel en dwars hun centen waard.
 

Skoda79

Senior Member
Ik heb recent een geruime tijd in twee 'huur' (tijdelijk vervoer ipv lease wagen) moeten rijden, welke beide waren voorzien van 4-seizoenen banden. Laat ik het zo stellen, mijn keuze zou het niet zijn. Net geen echte zomerband en net geen echte winterband.
Met een rustige rijstijl en weinig te rijden km's en/of niet opzoeken van winterse omstandigheden zullen ze vast voldoen, maar ik ben blij dat ik elk voor-/najaar mag wisselen.
 
En die onderlinge banden hebben ook nog onderlinge maten . Zo is de ene 16 inch band van dat ene merk heel goed en misschien in de maat 18 inch weer minder goed .
@Skoda79 , ik ben wel benieuwd welk merk en maat je dan zo slecht vind ?
 

Noord26

Forumguru
Zou de 1e verhuur maatschappij zijn die het zou hanteren.. Ik vermoed sterk dat het zomerbanden waren van een B merk.
 

Skoda79

Senior Member
@internetboarder, ja, 100% zeker dat het all/4-seasons waren, heb er speciaal naar gekeken. Gemonteerd op een Citroën en een Opel.

@Noord26, is ook niet zomaar een verhuur maatschappij he. Deze auto's waren rental/short lease voor de periode dat mijn vorige en huidige Skoda nog geleverd moesten worden. Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen, scheelt weer een bandenwissel. Daarbij het bijhouden waar banden liggen van auto's welke hoog frequent van bereider wisselen en over het hele land worden ingezet, zal ook niet eenvoudig zijn.
 

Skoda79

Senior Member
Negatief is een groot woord en ook zeker niet zo bedoeld. Het is echter zo dat je om een all-seasons te kunnen maken compromissen zal moeten doen op bepaalde eigenschappen van de band, een winter en zomer band verschillen nu eenmaal van elkaar. Het resultaat is dus dat je net geen winterband en net geen zomerband hebt.

Zoals ik al aangaf zal dat vast heel goed gaan als je een gemiddelde rijstijl hebt en niet winterse omstandigheden opzoekt. Ik mag echter graag iets boven gemiddeld snel door de bocht heen gaan (onder het motto van: "hard rechtuit kunnen we allemaal wel" :) ), rijd redelijk wat km's (variërend 40-60k/jaar) en mag ook graag op wintersport gaan.
Daarom ben ik persoonlijk blij met mijn zomer-/winterbanden wissel. ;)
 

Noord26

Forumguru
Toch ga ik liever 'iets boven gemiddeld sneller de bocht door' op een 4 seizoenen band als een winterband. Zeker als het nat is. Een winterband in NL is maar de vraag of je die ooit nodig hebt in de winter. En is zeker slechter op nat wegdek tov een 4 seizoenen band.
 
Ik ben het er ook niet mee eens .
En ik heb me 4 seizoenen banden ook getest in de sneeuw , perfect gewoon . In de zomer komt ie wat te kort , maar ik wissel ook naar zomer banden ..
 

Skoda79

Senior Member
Dat kan/mag allemaal. Ik kan alleen zeggen dat mijn ervaring met all-seasons maar zo-zo is, waarvan ik van mening ben dat dat voortkomt uit het feit dat het een band is waarin compromissen zijn gesloten omdat deze jaarrond moet kunnen draaien.
 
Dat kan natuurlijk , zoveel meningen , zoveel banden .
Alleen jammer dat je geen maat en merk heb , nu scheer je alles over een kam
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

vleier

Forumguru
Elke band in een compromis. Dat staat even los van het soort band.

dat klopt maar bij 4 seizoens banden worden er toch meer gemaakt.
Vooral omdat het beide banden moet vervangen en voor beide banden net iets minder is dan een winter of een zomerband.
 

Noord26

Forumguru
Er zijn genoeg zomer- en winterbanden die ik niet eens onder onze bolide zou willen hebben, zelfs niet als ze gratis zijn. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan