andrehj
Forumguru
Dat is idd een heel goed plan. De CrossClimates doen het op sneeuw nog altijd heel aardig, en op droog wegdek (wat in de Nederlandse "winter" gelukkig vele malen vaker voorkomt dan sneeuw) een stuk beter dan winterbanden.Denk ook om deze denkpiste te volgen:
een 4-seizoensband (Michelin CrossClimate) voor op de stalen velgen icm Tekton doppen => winterperiode (okt/nov-feb/maa) een zomerband (Michelin Energy Savers) voor op de Minoris velgen => zomerperiode (rest v/h jaar)
Maar stel je nou eens de volgende situatie voor: Persoonlijk rij ik momenteel in de zomer op Energy Savers, en in de winter op Michelin Alpin. Echter, ik rij maar zo'n 15.000 km per jaar, waarvan zo'n 10.000 op de zomerbanden. Deze hebben ook nog eens een enorm lange levensduur van bijna een ton, zodat ik er misschien wel 10 jaar over doe om de zomerbanden te verslijten. In de tweede helft van hun levensduur zijn dan zowel de zomer- als de winterbanden eigenlijk te oud, maar hebben nog prima profiel. Het hele jaar lang op CrossClimates rijden (die ik dan elke 5 a 6 jaar netjes vervang) is dan niet alleen veel minder werk, maar levert (op de lange termijn bekeken) ook nog een betere grip op...
Bovendien kan ik mijn winterset dan verkopen. Kortom, als over een paar jaar mijn zomerset aan vervanging toe is, dan weet ik het wel.