Nog niet eens zo heel lang geleden kenden we - zeker in NL - het hele fenomeen winterbanden helemaal niet. Iedereen reed gezellig het hele jaar rond op dezelfde banden en van een massale trek met de auto naar wintersportgebieden was ook nog geen sprake. Sterker: het was al behoorlijk bijzonder toen ik twee stuks van de pas geïntroduceerde Uniroyal 'regenband' op de achteras van mijn eerste NSU Prinz-4L legde (hoe hollands wil je het hebben?)...
Ik heb het sterke vermoeden dat "iemand in de bandenindustrie" op de briljante gedachte is gekomen om de m+s banden, die in landen met echte winterse omstandigheden al wel ingeburgerd waren, ook in andere landen te gaan propageren. Dat zorgde voor een heleboel extra bedrijvigheid.
Zodoende is er toen een ontwikkeling in twee richtingen op gang gekomen: specialisatie naar de zomer- en de winterband. En ze hebben de massa nog grotendeels meegekregen ook, geholpen door het toenemende grensoverschrijdend toerisme, ook in de winter. In mijn beroepsmatig actieve jaren heb ik daar ook braaf aan meegedaan, mede omdat ik onverwacht moest kunnen uitrukken naar een crisislocatie in binnen- of buitenland, ongeacht de toestand van weer of wegdek.
Het naijleffect daarvan heeft nog een paar jaar doorgewerkt na mijn pensionering, maar inmiddels ben ik wel genezen...
...en ben ik blij met de doorontwikkeling naar kwalitatief steeds betere allseason banden die voor mijn gebruik - en dat van heel veel andere medelanders - ruimschoots voldoen onder vrijwel alle omstandigheden die zich in onze omgeving kunnen voordoen. Resterende problemen los je op door aangepast rijgedrag - en als het echt te gek wordt kan ik nu gewoon thuisblijven.
Trouwens,
doorontwikkeling? Je kunt ook zeggen dat ten opzichte van een jaar of 30, 40, 50 geleden de cirkel weer gesloten is...
So what's new???