Zoals
@EdK al aanhaalt; banden drogen uit. Ongeacht of ze donker staan of vol in het zonlicht. Dit komt door de weekmakers die erin verwerkt worden.
Eveneens volledig mee eens dat besparen op banden de slechtste keuze is die je kunt, het is namelijk het enige contact tussen de auto en het wegdek. Maar zover ik het forum al heb gelezen, is dat hier onder de leden niet aan de orde.
Door mijn vorige bericht kunnen sommige mensen misschien denken dat ik aandelen heb in winterbanden; nee dat is niet zo. Wel staat veiligheid bij mij erg hoog in het vaandel. Als ik soms zie hoever mensen met hun (versleten) banden nog doorrijden is het vragen om problemen. Het jammere hiervan is dat iemand anders als henzelf hier dan de dupe van wordt.
Veelal komen de oude bandjes voor bij aanhangers/caravans/vouwwagens. Die worden weinig gebruikt tov. van een auto, waardoor het profiel van deze banden nog erg goed zal zijn, maar de wang van de banden vol met haarscheurtjes zit.
Ik zeg niet dat iedereen zo is, maar vreemd waar die klapbanden in vakantietijd toch allemaal vandaan komen... (oude banden, haarscheurtjes, zwaar beladen, verkeerde bandenspanning, etc.)
Afijn, wellicht zijn de vier seizoensbanden inmiddels zo goed doorontwikkeld dat ik mijn mening nog moet bijstellen. Maar de ervaring die ik tot nu toe heb; 4 seizoensbanden = 4 x niks en dat in verband met de onderbouwing in mijn vorige bericht.
Totdat me het tegendeel bewezen wordt en een 4 seizoensband dezelfde remafstand als een winterband heeft in winterse omstandigheden, dan ben ik om.