Als zo'n ingrijpende re-styling door Skoda wordt verplicht, betekent dat vaak dat kleine, zelfstandige dealers ermee ophouden...
Triest... Je ziet dan dat ze a.h.w. Worden opgeslokt door de "grote jongens in hun chroom-witte paleizen langs de snelweg". Hier in Zwitserland zie je het ook gebeuren.
Mijn huidige Fabia is in onderhoud bij een kleine, zelfstandige Skoda garage (heeft nog de naam van de huidige garagehouder, garage Staub in Cham), en de service en vriendelijkheid zijn super.
Na een tweede bezoek kennen ze je bij naam en is er van alles te regelen.
Hier hebben we ook een "PON", en die heet AMAG. AMAG is zowel de importeur voor heel Zwitserland van alle VAG merken als de belangrijkste VAG dealer organisatie met een marktaandeel van, ik schat, 80 % in het Duitstalige deel van het land.
Ik wilde een nieuwe Octavia 3 bestellen, dus ik naar zo'n groot wit blinkend gebouw met VW, Audi, Skoda en Seat onder één dak. Ik zag er arrogante verkopers in snelle pakken die van toeten-nog-blazen weten, en eigenlijk alleen na een telefonische afspraak tijd voor je lijken te hebben. "Hier in Zwitserland verdienen ze het misschien wel TE gemakkelijk" dacht ik... Maar goed toch iemand gevonden die tijd voor me had, kijk aan, en een offerte besproken.
Of ik niet wilde leasen ? Of een lening wilde ? Ze boden een zeer laag bedrag bij inruil voor mijn huidige auto... Ik was er dus snel klaar mee. Met de staart tussen de benen weer terug naar m'n eigen dealer, waar een betere deal kreeg...
Maar goed, ik ben heel benieuwd hoelang Staub het nog volhoudt want veel klanten worden toch weggelokt door AMAG in z'n wit-chrome paleis en de cappuccino-koffie die ze daar schenken...
Nieuwe tijden, je houdt het niet tegen...