Hm.... ongepast veel olieverbruik??

Muug

Senior Member
Zo, we zijn 5000km verder sinds de aankoop van onze 2dehandse Yeti in december. En gisteren ging het oliebijvullampje branden ! Morgen maar es ergens olie scoren en erbij kappen. Ben benieuwd hoeveel ie nodig heeft.

Wouter1

Forumguru
Ehh om welk motor type gaat het? En welk bouwjaar?
Is het toevallig een 1.8 tsi?
Deze is tamelijk berucht om hoger olie verbruik.
Er moet de juiste olie in. Welke dit moet zijn staat zeker wel in het instructieboekje.

Muug

Senior Member
ehm , klopt, het is de 1.8 TSI met 160PK. Geil blok trouwens!

Zoeken ! lol. Dat brengt me tot deze opmerking : at ik een beetje onhandig vind aan dit forum is dat er geen ruimte is om algemene vragen te stellen, die niet model-gerelateerd zijn. Zoals over de Haldex bvb,die toch in meerdere modellen toegepast wordt.

Wat de olie betreft : ik heb een online manual moeten downloaden, omdat er geen bij de wagen was, en de verkopende firma belooft al twee maand van een exemplaar op te sturen. In dat boekwerk wordt onderscheid gemaakt tussen auto's met "flexibel" en "vast" onderhoudsschema, en afhankelijk daarvan wordt er 504 of 502 aangeraden.

Muug

Senior Member
ah, al wat topics gevonden. :-) De Yeti van 2010 blijkt op dit vlak een beroemdheid te zijn. ;)

turboturbo

Forumguru
Je dient m.i. dus wel eerst te weten te komen of de auto nu op vaste interval (QG0 of QG2) staat ingesteld, of long-life (QG1) want dan zit er andere olie in (namelijk wel of geen longlife)

Meer info over de vaste / variabele intervallen:
http://wiki.tdiclub.nl/Longlife

martijn v o

Forumguru
Ligt eraan.
Als het lampje oranje brand dan is het peil. Meestal circa 1 liter tot maximum. eerst een halve liter erbij en peilen met de stok.
Als het lampje rood brand is het druk, dan direct stoppen en hulptroepen inschakelen.

martijn v o

Forumguru
Op je sticker in het onderhoudsboekje,
Op de sticker in de achterbak bij je reservewiel
Op een uitdraai van VCDS
In je serviceboekje kijken naar de vorige beurten, 15.000 is normaal 30.000 is long life.

Wouter1

Forumguru
Als het olieverbruik hoog genoeg is hoef je helemaal nooit meer te verversen. Dan kun je volstaan met regelmatig bijvullen.;)

Servaas

Actief lid
ik heb een 1.8 TSI in mijn superb II van 2011. ik moet elke 15.000 km ongeveer een halve liter olie bijvullen. Ik gebruik EXCEL SAE 5W40 van Q8 hiervoor. Dit is een heel goede olie die voldoet aan de specificaties van VW, in elke tankstation te vinden en niet te duur. Mijn motor wordt wel zwaar belast door slepen van zware aanhanger en sportieve rijstijl dus het olieverbruik valt nog goed mee vind ik.

turboturbo

Forumguru
Ik heb wel eens gelezen dat juist dergelijke belasting (aanhanger, caravan) goed is voor de motor om olieverbruik tegen te gaan...

Dus dat zou jouw praktijkgeval juist kunnen bevestigen.

Waren wel ervaringen van mensen zelf, heb er verder geen onderbouwing van gelezen.

EdK

Forumguru
eh? ik begrijp je niet hoor :-/
In het maxidot scherm heb je een menu met status oid van je wagen
daar zie je ook over hoeveel Km / dagen je wagen terug moet voor service
En aan de hand van wat je weet wat je al hebt gereden na servicebeurt en wat je nog hebt staan in maxidot
Kun je dus bepalen of je een 15K of 30K interval hebt en dus hieraan de gerelateerde olie die je nodig hebt..

Snappie nou ??

Bovenaan Onderaan