Hm.... ongepast veel olieverbruik??

Muug

Senior Member
:banghead: ik dacht het wel, maar ik dacht ook dat het eventueel een menuutje was dat ik nog niet ontdekt had :pieker:
 

Muug

Senior Member
nah, 't is een maxidoot, maar 'k zal ne keer op avontuur moeten gaan in de menukes, 'k heb nog niet teruggevonden waar staat wanneer 'm weer op onderhoud moet. 't staat gelukkig wel in 't onderhoudsboekske, en die plakkers aan 't reservewiel en in 't onderhoudsboekske hebben me al verteld wa'k moest weten. Daarnet al een liter Bordeaux van 't jaar 1954 ingegoten, dat blokje gaat lekker rijden !
 

Muug

Senior Member
Al na mijn zin "ik denk dat ik het woord maxidot niet ken", zie mijn laatste post op de vorige pagina, had ik al google gebruikt. Dus toen Edk zei dat het dat menuutje tussen de twee schermen in was, dan wist ik het al, ik gaf gewoon nog even aan dat ik dacht dat het misschien toch nog een extra menu was, in dat maxidot-scherm. Dan vraagt Edk of ik al hoofdpijn heb waarop ik een ludiek antwoord klaar heb. Pas daar dus, bij edk begint het "stupide", dus we zijn nog maar drie postjes verder hoor. Wees gerust, ik kan nog veel gekker uit de hoek komen, maar dat hou ik voor mensen die me kennen. :koffie:
 

martijn v o

Forumguru
Al na mijn zin "ik denk dat ik het woord maxidot niet ken", zie mijn laatste post op de vorige pagina, had ik al google gebruikt. Dus toen Edk zei dat het dat menuutje tussen de twee schermen in was, dan wist ik het al, ik gaf gewoon nog even aan dat ik dacht dat het misschien toch nog een extra menu was, in dat maxidot-scherm. Dan vraagt Edk of ik al hoofdpijn heb waarop ik een ludiek antwoord klaar heb. Pas daar dus, bij edk begint het "stupide", dus we zijn nog maar drie postjes verder hoor. Wees gerust, ik kan nog veel gekker uit de hoek komen, maar dat hou ik voor mensen die me kennen. :koffie:


Aha je hebt familie op Texel wonen begrijp ik.
 

Wouter1

Forumguru
Dat is het domste verhaal wat de ronde doet en bovendien het slechts voort de motor.
Kun je mij het nut uitleggen van naast het op tijd bijvullen van de olie ook nog eens periodiek verversen bij een olieverbruik van 1 liter op 2000km ?:arghh:. De olie die bij een dusdanig hoog verbruik in het motorblok zit krijgt de kans niet te verouderen. En zal minder vervuild zijn dan bij een auto zonder verbruik vlak voor het geplande verversingsinterval :jaja:.
 

andrehj

Forumguru
@V-Strom : Als je je had verdiept in de 2.0 en 1.8 TSI olieverbruikproblemen had je dit niet geschreven. Die olie verdwijnt langs de vastgekoekte schraapveren naar de verbrandingsruimte en wordt daar verbrand.
Motoren met een dergelijk hoog olieverbruik hoeven inderdaad geen olieverversingen meer, maar hebben een revisie nodig.:nailbiting:
 

Wouter1

Forumguru
@V-Strom als slijtage de oorzaak is dan is het periodiek vervangen van een oliefilter wellicht nog wel nuttig, metaal deeltjes zijn echter niet oplosbaar en zullen er worden uitgefilterd dus kan de olie theoretisch blijven zitten. Vocht verdampt wel als de motor op bedrijfstemperatuur komt, en wel opgelost vuil in de olie zul je samen met het olieverbruik kwijtraken.
Als een motor dusdanig veel olie gebruikt door slijtage dan is de motor eigenlijk gewoon versleten. Het zal van de waarde van de auto afhangen of een revisie loont.
Maar ook al is een motor eigenlijk versleten, dan nog zal een motor niet zomaar in de prakdraaien als er maar voldoende olie in zit... De kwaliteit van de olie doet er niet zoveel meer toe.
Natuurlijk wordt het nooit meer beter...
Eventueel kan een olie met een hogere viscositeit het verbruik verminderen naar een acceptabel verbruik, dan is periodiek verversen natuurlijk wel weer belangrijker...
 

andrehj

Forumguru
Maar ook al is een motor eigenlijk versleten, dan nog zal een motor niet zomaar in de prakdraaien als er maar voldoende olie in zit...

Lees deze post eens (of verdiep je in de olieverbruiksproblemen van de 1.8 en 2.0 TSI motoren) en overweeg je bovenstaande stelling...
http://www.a3-freunde.de/forum/t146272/8P-1-8-TFSI-Motorschaden-was-nun.html

Wat er gebeurt bij de 1.8 / 2.0 TSI motoren als het olieverbruik richting de 2 liter op 1000km gaat is dat de zuigerveren dermate vast gaan zitten dat ze de cilinderwand zwaar gaan beschadigen. Dan helpt alleen nog een nieuwe motor. Dat de motor niet in de prak zal draaien is dus aantoonbaar onjuist.
 

Muug

Senior Member
hm, we zijn weer zo'n 5000 km verder. Telkens na zo'n 2500km springt het oranje lampje aan, en dan kap ik er een liter bij. 1 op 2500 dus. Is vervelend veel. Maar als ik het goed begrijp is dat nog niet "erg" genoeg om garantie te claimen? Dit is een MyWay-wagen met nog anderhalf jaar garantie....
 

Muug

Senior Member
aan de zwartheid van de gechromeerde uitlaatmond te zien, verlaat de olie de wagen via de uitlaatpijp...
 
Bovenaan Onderaan