Oh ja.
Mijn vorige auto had aanzienlijk meer vermogen, en veeeel meer koppel, dan de 1.8TSI... en ook die deed het prima op de Primacy 3. Die banden deden het ook een kilometer of 15.000 langer, en een stuk stiller, dan de Pilot Sport waarop ik de auto kocht.
Nou moet ik erbij zeggen dat die auto even een kilo of vijfhonderd zwaarder was dan mijn 1.8 TSI'tje, en de sloffen een stuk breder, en dat "sportief sturen" iets was dat 'ie, als je 'm een pistool in de rug zette, wel tolereerde, maar van harte ging het niet... de bedoeling van de auto was om zonder misbaar, in ultiem comfort, en zonder tijdsverspilling van A naar B te rijden, waarbij de A bij voorkeur voor Archangelsk staat, en de B voor Brest of zo. Van Alphen naar Bodegraven vond 'ie een stuk minder leuk, vandaar dat we recentelijk afscheid hebben genomen, en dat was best wel een dingetje.
Maar goed, de korte versie is, als ik het al een keer op mijn heupen kreeg (wat zo eens per drie maanden een keertje gebeurt), dan kostte het echt moeite om die auto te laten schuiven of piepen op de Primacy's. Alleen tractie bij "vlot accelereren" was in het begin een beetje een probleem.
Datzelfde had ik tijdens de proefrit in de 1.8TSI, maar die heeft dan ook een stuk minder vlees aan boord om de banden tegen het asfalt te houden, en grijpt bovendien erg gewillig aan, zeker vergeleken met een diesel met een hydraulische koppelomvormer.
Ik heb intussen al heel wat auto's op die Primacy's gehad, en ze voldeden altijd voortreffelijk, dus ik ga daar niet meer mee experimenteren.
De enige andere banden waarmee ik ervaring heb waren:
- Dunlop SP Sports (de Japanse). Zaten onder twee auto's bij aflevering (nieuw). Goeie grip, maar in toenemende mate afrolgeluid. Met name bij de Avensis (die toch al gevoelig was voor bandengeluid) viel dat flink tegen.
- Pirelli P2000: Prima band, levensduur viel mee.
- Yokohama C-drive: comfortabel, stil, grip: mwoah, levensduur: mwoah.
- Falken FK510: de eerste 10.000 km fabelachtige grip op nat wegdek. Dat was te zien ook... als het echt regende zag je in je achteruitkijkspiegel alleen nog maar een soort "boeggolf" van het door de band afgevoerde water.
Vanaf 15.000 km erg lawaaiig; bij 20.000 km leek het alsof er een heli boven je auto hing, en de grip was toen ook niet meer zo fabelachtig. Afdeling miskoop.
- Michelin Pilot Sport: Much grip... such cornering... wow. Wel wat rumoeriger dan de Primacy's, en ook substantieel eerder aan de 2.5mm profieldiepte. Ik heb ooit een keer een MX5 gereden waar Pilot Sports onder zat, en die auto leek wel aan de weg vastgelijmd te zitten. Het gekke is dat ik toen dacht dat voor de MX5 die banden teveel grip hebben... de lol van de MX5 is nou juist dat je 'm zonder rijbewijsverdampende snelheden aan, of net iets over, de grens moet kunnen rijden.