Hoe lang doe jij met je banden?

hgoor

Lid
Zomaar een vraagje: ik heb er ongeveer 45k opzitten met m'n eerste set banden die standaard meegeleverd werden.

Hoe lang zou je met de banden moeten doen?

Ik heb het gevoel dat de mijne wel zo'n beetje vervangen zouden moeten worden?

Voor de info: ik maak veel woon-werk km's: 50% snelweg en 50% provinciale weg. Ohja: ik ga over zowel de A6 als de A1 en da's waardeloos wegdek (meer slijtage?)

MarcoO2

Forumguru
Kwestie van profiel meten lijkt mij. Da's de enige goeie manier om de staat van de banden te checken.

MarcoO2

Forumguru
okay dan legde ik je vraag verkeerd uit. Ik heb nog maar 23000 km gereden, deels op zomer- en deels op winterbanden, dus ik heb nog geen idee.

van_der_P

Senior Member
Licht er volgens mij aan bij welke profieldiepte je je banden vervangt. Rij je ze helemaal op tot 1 mm profiel of vervang je ze bij b.v. 3 mm profiel. Ik denk dat dat het verschil maakt.
Omdat ik mijn banden wissel met winterbanden heb ik de laatste 10 jaar geen extra banden hoeven aanschaffen.
Normaal wissel ik oude voor nieuwe banden als er nog 3 mm profiel op zit, maar ik kan niet aan geven bij hoeveel kilometers dat is.

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb met een setje voorbanden nu zo'n 35 dkm gereden. Heel precies weet ik het niet aanzien ik ook met winterbanden rij. Dat ik de auto aanschafte waren deze zo goed als nieuw. Nu zitten ze op ca. 2-3 mm. Dus theoretisch kunnen ze nog wel een paar km mee.

Achter heb ik als zo velen de gecupte achterbanden met nog 6 mm profiel erop... zonde...
Reden dat ik nu 4 nieuwe banden laat omleggen. Anders was ik waarschijnlijk nog wel een seizoen doorgereden en had ik de achterbanden voor gelegd.

skodaboy

Forumguru
wel mijn 02 heeft nu dik 32000 km's op het klokje staan en mijn voorbanden zijn nog gelijk nieuw...

bij mijn 01 deed ik zo'n 50.000 km met de voorbanden.
mijn vader rijdt met een setje michelin's zo'n 80.000 km

grotendeels ligt het aan de rijstijl van de chauffeur...:crazy:

vdijk

Lid
ik heb de voorbanden vervangen rond de 45.000 km. De achterbanden zijn nog niet vervangen.
Het vervangen van de voorbanden is gedaan omdat de profieldiepte ergens in de buurt zat van de minimale diepte.

De slijtage ligt aan verschillende dingen oa de rijstijil, wat voor wegen je berijdt, hoe je banden vult (te hard en ze slijten in het midden, te zacht en ze slijten aan de randen), etc

Bothje

Heel gewoon lid
Bandenspanning is ook heel belangrijk voor de levensduur. Regelmatig checken en iets meer druk als aanbevolen, heb ik begrepen.
Rustig optrekken scheelt ook wat levensduur ;)
Beide zaken brengen de levensduur aanzienlijk boven het gemiddelde.

TDI_DSG

Senior Member
Voorbanden zijn bij 70.000 km vervangen. Achterbanden zijn nog origineel. km-stand nu 115.000 km. Continental sportcontact 2 225/45 R 17. Toevallig afgelopen vrijdag laten meten en voor nu nog 3.5 mm achter nog 3 mm. Wil nu eigenlijk achter wel nieuwe ivm cuppen van de banden (en dus herrie)

De originele fabrieksbanden CONTI ECOCONTACT 3 hebben het vooraan de volle 42000 Km volgehouden. Achteraan liggen deze er nog steeds op. Nu 63000 Km maar het zal niet meer lang duren vrees ik. Het merkstreepje komt steeds dichter bij. Vooraan is dit voor mij niet bepaald een slijtvaste band geweest. Van mij mag een band toch wel wat langer meegaan. Misschien eens een ander merk proberen?

Psioneer

Actief lid
37000Km en zien er nog prima uit. Met één van de Astra's heb ik ooit 100K gereden tot de eerste vervanging. Maar toen waren ze ook echt op en zag je het draadstaal er doorheen komen. De dealer had vergeten de banden te checken bij de 90k beurt.

60000 km en alle 4 de banden (Conti Sportcontact 2) waren versleten.
Daarna de winterbanden eronder en nu sinds een paar dagen Michelin Premacy's eronder. Ik hoop dat die het wat langer volhouden. Nu staan Conti's over het algemeen niet bekend om hun lange levensduur maar 60000 km vond ik wel erg weinig.

Ralph

Lid
Nu ze goed zijn uitgelijnt, gebalanceerd e.d. rij ik er ongeveer 35.000 km met mijn bandjes... :-o (225/45 17" Dunlop sport )

BramBam

Forumguru
Ik denk dat het ook belangrijk is om te vermelden welke banden je hebt.

Onder mijn O2 waren bij levering Bridgestone Turanza ER500's gemonteerd (op 16 inch Vega's).

Bij 42000km voorbanden laten vervangen (profieldiepte was nog 1.8mm). Auto gaat volgende week voor de 90.000km beurt en krijgt dan voor en achter nieuwe banden.

Achter nu dus nog de originele banden. Voorop liggen nu Vredestein Sportrac3 banden. Levensduur dus iets langer als de Bridgestone's.

jurjen

Lid
Om nog wat aan de statistiek toe te voegen: Twee weken geleden de voorbanden laten vervangen bij 72.500 Km.

van_der_P

Senior Member
Het valt op dat er mensen zijn die wel erg lang doorrijden met ongeveer versleten banden. Zelfs dat de staaldraad er uitkomt.
Zijn die niet bang, als ze een noodstop moeten maken op een nat wegdek.

Wist je dat als je banden 3 mm of minder profiel hebben, je remweg het dubbellen (of meer)is van een nieuwe band op nat wegdek.
Ik doe geen enkele concessie t.a.z van de veiligheid

Constant

Erelid
Ik deed bij mijn Golf gemiddeld ongeveer 85.000 km met mijn banden. De banden waren altijd op de goede spanning en verder reed ik er toch redelijk sportief mee. Menig leaserijder in mijn omgeving wilde dit niet geloven, toen ik vervolgens vroeg hoe vaak ze de bandenspanning controleerden, keken ze me aan alsof ik iets geks vroeg. Dat doet toch de garage? Geen wonder dat de banden zo snel sleten.

MarcoO2

Forumguru
Wist je dat als je banden 3 mm of minder profiel hebben, je remweg het dubbellen (of meer)is van een nieuwe band op nat wegdek.
Ik doe geen enkele concessie t.a.z van de veiligheid

En terecht. COntroleer gewoon regelmatig je profiel en bandenspanning. Scheelt een hoop in de kosten en bovendien is het een stuk veiliger! :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan