Hoe lang doe jij met je banden?

Rallye

Forumguru
Auto heeft iets van 54.000 km op de teller, waarvan waarschijnlijk iets minder dan de helft op winterbanden. De achterbanden waren zo erg gecupt, dat ik nu nieuwe Michelin Pilot Sport heb.

Ik heb een O1, dus een exacte vergelijking kan ik niet bieden, maar ik heb nu zo'n 60.000 km gereden met Pirelli P6000 eronder en ik denk nu aan vervangen tijdens de volgende beurt. De profieldiepte is nog boven de 3 mm, maar ze zitten er nu 3 jaar onder en komende vakantie naar Oostenrijk met vier volwassenen erin, dus dan wil ik geen risico lopen. Ik check regelmatig de bandenspanning (minimaal 1 à 2 x per maand) en rijd met een bandenspanning van 2,4 voor en 2,5 achter (afhankelijk van de afstanden en het weer wissel ik wel eens met een tiende hier en daar). Elke 10.000 km voor en achter wisselen om kubben zoveel mogelijk tegen te gaan.
Oh ja, het is een O1 met een pk-tje of 200 (20VT met JD-chip) en op 16" LM.

Huyzen

Lid
nieuwe banden: Welke en waar kopen??

Binnenkort moet mijn auto een beurt en ik vermoed dat er dan 2 nieuwe voorbanden op moeten. Bij de dealer geïnformeerd, mijn banden kosten ca. 265 euro per stuk (dunlop sportmaxx 225/40 ZR18). Na wat zoeken op internet kom ik prijzen tegen van 140 euro, nogal een verschil. Waar kopen jullie je nieuwe banden? Heeft iemand ervaring met kopen via internet? Ik ben niet ontevreden over deze band, maar ben benieuwd of er nog betere zijn voor mijn auto (O2 RS combi 2.0tfsi 240pk). Plaza heeft goede ervaringen met Pirelli Zero Nero, zijn er nog andere aanbevelingen?

Ik heb met mijn vorige banden 60.000 km gereden.
Het waren continentals sportcontact 225/45/17 en de auto was een Astra H station 1.8

nogal een verschil. Waar kopen jullie je nieuwe banden?

Zeker bij ons in Vlaanderen is het algemeen geweten dat banden, meestal, nergens duurder zijn zijn bij de auto dealer.
Maar ook bij de bandenboeren is het verschil enorm. Ik doe altijd een telefoontje of vier/vijf en dan ga ik bij de goedkoopste. Ik vraag wel bij alle plaatsers de prijs voor banden van hetzelfde merk en type. Vorige maand heb ik 2 nieuwe bridgestone turanza er300 195/65 r15 laten leggen en de prijs varieerde tussen €98 en €70 per band. Een paar telefoontjes bespaarden mij dus €56.

Rallye

Forumguru
Ik heb mijn winterbanden via Autobandenmarkt.nl gekocht en dat is me goed bevallen.

Ik heb naar Michelin Pilot Sport gekeken bij Autobandenmarkt, maar krijg banden aangeboden met vreemde codes (MO - speciaal voor Mercedes). Meest passend lijkt een Pilot Sport met de code RR - ik kan echter niet achterhalen waar die code voor staat.

skodaboy

Forumguru
vandaag toen ik m'n 02 aan het poetsen was,kreeg ik in het oog dat de voorbanden (bijna) aan vervanging toe zijn.
de achterbanden zijn nog goed en gaan zeker nog zo'n 30.000km mee.
het zijn nog de orginele bridgestone potenza (17") banden die vanaf fabriek werden geleverd,de voorste banden zijn nu na dik 43.000km aan vervanging toe...:confused:

Rallye

Forumguru
Ik heb naar Michelin Pilot Sport gekeken bij Autobandenmarkt, maar krijg banden aangeboden met vreemde codes (MO - speciaal voor Mercedes). Meest passend lijkt een Pilot Sport met de code RR - ik kan echter niet achterhalen waar die code voor staat.

Volgens autobandenmarkt staat de code voor Rolling Resistance, maar nu weet ik nog steeds niet wat dat met deze band doet.....

Vacaro

Senior Member
Nu mijn voorste aan vervanging toe na 45000km, met toch wel vlotte rijstijl en 4x4 en regelmatig trailer(1400kg) trekken.
Ga voor Marangoni Verso 205/55r16 aan 75€ per band geplaatst en gebalanceerd bij Deconde te Antwerpen.

Captain Hook

Forumguru
Nu mijn voorste aan vervanging toe na 45000km, met toch wel vlotte rijstijl en 4x4 en regelmatig trailer(1400kg) trekken.
Ga voor Marangoni Verso 205/55r16 aan 75€ per band geplaatst en gebalanceerd bij Deconde te Antwerpen.
Houd je wel rekening met het feit dat je bij een 4x4 het liefst vier DEZELFDE banden moet hebben, en dan eigenlijk ook nog met ongeveer dezelfde profieldiepte?
Alhoewel volgens de technische specificaties het Haldex systeem wrijvings- en omtrekverschillen moet kunnen compenseren, is het niet bevorderlijk voor de totale stabiliteit van je auto. Immers de electronica kan niet 'weten' dat er verschillend rubber onder zit, voor- c.q. achter...
Het is maar een tip. ;)

Vacaro

Senior Member
Vanachter liggen er nog dezelfde op (Marangoni verso 205/55r16), alleen iets minder profiel dan de voorste. Kan deze toch moeilijk al vervangen als er nog 4mm profiel op zit, centen groeien ni op mijn rug. Denk dat da verschil in draaisnelheid te verwaarlozen is en de haldex daar ni op reageerd. Het lampje van esp en tcs gaat in ieder geval ni branden bij gewoon rijden, dan moet er echt al loszand,kiezel of modder onder de wielen komen en dab voel je hem duidelijk even doorslippen.

Bovenaan Onderaan