Hoe lang doe jij met je banden?

Deed met Bridgestone Turanza op m'n O2 Combi (1.9 TDI) ongeveer 15000 km.. je leest het goed.. 15K km.. Maar dat zal wel deels met mijn rijstijl te maken hebben gehad. Hoewel de dealer geen bijzonder opvallende slijtage heeft gezien. Over twee a drie weken S2 Ambition Business.. :) :)

De originele Bridgestone Turanza's (16 inch) op mijn O2 combi 1.9 TDI zitten er na 54.000 km nog altijd onder. Dankzij tijdig omwisselen voor-achter zijn ze vrij gelijkmatig versleten en ik denk er toch wel 60.000 km mee te doen. Ik doe bijna geen snelwegkilometers dus dat is toch een mooie levensduur.

Psioneer

Actief lid
Het valt op dat er mensen zijn die wel erg lang doorrijden met ongeveer versleten banden. Zelfs dat de staaldraad er uitkomt.
Zijn die niet bang, als ze een noodstop moeten maken op een nat wegdek.

Wist je dat als je banden 3 mm of minder profiel hebben, je remweg het dubbellen (of meer)is van een nieuwe band op nat wegdek.
Ik doe geen enkele concessie t.a.z van de veiligheid

Tja, rotsvast vertrouwen in de dealert he. Ik kijk zelf zelden naar m'n banden. Maar natuurlijk merk je het wel aan de auto. Bochtsnelheden worden steeds lager omdat ie (nog) meer de neiging krijgt rechtdoor te gaan.
Overigens kwam het staal er pas doorheen na een middagje asfalt-raggen door de Ardense bergjes. En dan zijn kale banden best leuk. Je hebt niet zoveel snelheid nodig om toch een spectaculair effect te verkrijgen haha.
De laatste keer dat ik een noodstop moest maken kan ik me niet eens herinneren (behalve op rijvaardigheidstrainingen). Denk dat m'n defensieve rijstijl ook wel bijdraagt aan mijn veiligheid op de weg. Met goed anticiperen kom je een heel eind. En vaak zie ik aan het gedrag van medeweggebruikers wel wat ik wel of niet kan verwachten. Van bedrijfsbusjes weet je over het algemeen dat ze zomaar van achter een vrachtwagen de linkerbaan op rammen. Van petjes weet je dat ze stoer willen zijn en alle gaatjes zo snel mogelijk proberen te vullen. En vrouwen... tja...

TL@

Forumguru
De conti's op de Golf waren na 20.000km volledig op (voor en achter), dan vervangen door Dunlops (SportmaXX), deze hebben bijna 80.000km dienst gedaan, dan de voorste vervangen, de achterste zijn er verleden jaar op 110.00km af gegaan omdat er bobbel op 1 van beiden stond (boordsteen en een niet zo handige vrouw waren de oorzaak van de bobbel, gelukkig geen schade aan velg)

Mijn winterbanden zitten nu 20.000km onder de O2 en deze lijken toch geen volgende winter meer mee te kunnen. (Goodyear)

Rallye

Forumguru
De originele fabrieksbanden CONTI ECOCONTACT 3 hebben het vooraan de volle 42000 Km volgehouden. (...) Vooraan is dit voor mij niet bepaald een slijtvaste band geweest. Van mij mag een band toch wel wat langer meegaan. Misschien eens een ander merk proberen?

Na 42000 kilometer pas versleten en je klaagt nog? Tjonge. Zo lang gaan mijn Dunlops het niet volhouden. Voor gaan ze wellicht nog even mee (worden alleen in de zomer gebruikt, nu ongeveer 30.000 km) maar achter zijn ze volkomen gecupt. Het lijkt wel een houtzagerij.

Op mijn Primera 1.6 2002 lagen ook Dunlops (fabrieks band bij Nissan). Ik deed daar toch wel 60000 Km mee hoor. Het waren 205/60 R16. Ik reed wel als een opa vanwege het, volgens mij, hoge verbruik en de hoge benzine prijs. Ik was heel tevreden over Dunlop.

Volgens Testaankoop is Maloya de beste keuze voor mijn O2.
Iemand ervaring mee? Ik moet binnen kort de achterste banden vervangen.

Ik deed ongeveer 75k met mijn voorbanden en 120 k met mijn achter banden. dit was volgens de dealer wel extreem veel voor de "fabrieks bandjes" Ik rijdt een 1.9 TDI O2 met DSG

Vandaag eventjes rondgebeld want ik wil deze week nog twee nieuwe banden laten leggen. De achterste liggen er nu 65000 op. Het zijn de fabrieksbanden Conti Eco Contact 3.
Blijkbaar is men zeer tevreden over de Turanza. Ik zal dan ook voor deze band kiezen. Ik kan ze laten opleggen voor €70 per stuk.
Het prijsverschil was groot en mijn paar telefoontjes doen mij weer veel geld besparen. Bij AUTO5 kost dezelfde band €100 per stuk en bij een andere plaatselijke bandenboer €81.5.

Ik heb Dunlop SP Sportmaxx 225/40 R18 erop liggen (tenminste in de zomer). Heb nu totaal 56.000 km gereden met mijn auto (dus incl. winterbanden). Ik schat dus zo'n 35.000 km met de Dunlops. Een week of 3 geleden mijn winterbandjes weer gewisseld voor de Dunlops......Ik wissel altijd van voor naar achter en vise versa......maar dit jaar wel veel last van gecupte achterbanden....tenminste in het begin.....het lijkt nu weer steeds minder te worden met het hobbelen....bandjes slijten dus weer gelijkmatig af.....

Er zit overigens nog ca. 3,5 mm profiel op. Ik verwacht tegen het einde van de zomer (augustus of zo) nieuwe bandjes erop te leggen. Wacht in elk geval niet tot de minimaal vereiste 1,6 mm.

Plukkie

Nieuw lid
Voorbanden (Bridgestone af fabriek) waren bij 40.000 km bijna op. Ik slipte constant door bij het wegrijden. Vervangen door Continentals Contipremiumcontact 2. Kijken hoelang deze het volhouden. :laugh:
Ik heb nog geen bericht gehad dat het een tikje vroeg was om de banden te vervangen.

sels

Donateur
Wat vinden jullie nu een stille band? Ik heb de Bridgestone Turanza en volgens mij kan het wel stiller. Hangt wel erg van het weg dek af, merk ik, maar op ene beetje ruwer wegdek is er behoorlijk wat bandgeluid.

renYek

Lid
Even los van de levensduur van de banden: ik rijd nu 22K met de banden en heb ze nog geen enkele keer op hoeven pompen. (visueel zien ze er 'hard' uit en de bandenspanningsmeter meldt zich ook niet). Is dit normaal? Ik rijd veel snelweg, N-weg.

TL@

Forumguru
Wat vinden jullie nu een stille band? Ik heb de Bridgestone Turanza en volgens mij kan het wel stiller. Hangt wel erg van het weg dek af, merk ik, maar op ene beetje ruwer wegdek is er behoorlijk wat bandgeluid.

Die Turanza's zijn idd kabaalmakers (continental ecocontacts ook trouwens), de Dunlop SP Sportmax (heet nu SP Fastresponse of zoiets) zijn veel stiller, bieden meer grip (vooral in de regen en sneeuw) en zijn slijtvaster. Als ik kan kiezen, zijn de volgende Dunlops (winterbanden moesten Goodyear zijn van de leasemaatschappij, weet niet waarom)

Captain Hook

Forumguru
Even los van de levensduur van de banden: ik rijd nu 22K met de banden en heb ze nog geen enkele keer op hoeven pompen. (visueel zien ze er 'hard' uit en de bandenspanningsmeter meldt zich ook niet). Is dit normaal? Ik rijd veel snelweg, N-weg.
Sorry hoor, technisch consultant en dan die redenering? :crazy:
Visueel kun je niet zien of je band goed op spanning is. En de ingebouwde bandenspanningscontrole meldt zowiezo alleen maar verschillen tussen de banden onderling en dan pas als het eigenlijk veels te laat is.
Dus als ik jou was, zou ik even de moeite nemen om de bandenspanning te controleren (wel met koude banden). Is in het belang van je eigen (en die van anderen) veiligheid.

Bothje

Heel gewoon lid

Het leven van je kind in de waagschaal door te zachte banden :1439:, kom op zeg.. breng je banden fatsoenlijk op de juiste druk! (ook de reserve band)

Sorry hoor, technisch consultant en dan die redenering? :crazy:
Visueel kun je niet zien of je band goed op spanning is. En de ingebouwde bandenspanningscontrole meldt zowiezo alleen maar verschillen tussen de banden onderling en dan pas als het eigenlijk veels te laat is.
Dus als ik jou was, zou ik even de moeite nemen om de bandenspanning te controleren (wel met koude banden). Is in het belang van je eigen (en die van anderen) veiligheid.

Gelijk heb je.. kan levens kosten!

Vacaro

Senior Member
Ik rij ongeveer 35k km met setje banden(set is 2 voor of 2achter).
Had eerst Dunlop SP01 205/55-16, nu zelfde maat maar Marangoni verso.
Italiaans merk maar ben er wel content van, beetje meer rolgeluid maar grip even goed. Heb wel 4x4 dus ni gemakkelijk gripverlies.

renYek

Lid
Ik heb de banden gemeten en ze hadden allen 2.5 bar+. Precies wat ik al dacht dus: niks aan het handje.

skodaboy

Forumguru
gisteren in de namiddag,heb ik terug m'n zomerbanden op de 02 gemonteerd,het zijn de orginele bridgestone's vanaf fabriek,die zitten nu op een nieuw setje 17" velgen...
de bridgestone's hebben nu ongeveer in totaal zo'n 22.000km gereden en kunnen nog wel even mee...(ik ga proberen de 40.000km te halen eer ze te vervangen)
op de orginele 17" pallas-velgen zitten nu mastersteel winter+ banden,
en die hebben nu ongeveer zo'n 12.000km gereden en kunnen dus nog wel een paar winters mee...:winkie:
gisteren na een korte (test)rit viel mij meteen op dat de bridgestone harder rijden en ook meer rolgeluid maken,maja...:crazy:

Bijlagen

• skoda,remork.jpg
    skoda,remork.jpg
    12 KB · Weergaven: 21
  • RS-10 velgen.jpg
    RS-10 velgen.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 28

bat

Lid
Gisteren zijn na net iets meer dan 49.000 km alle banden op m'n O2 vervangen. het betrof hier de originele af fabriek Conti Ecocontacts, er zijn weer Conti's opgekomen, nu Contipremiumcontact 2's.

Vond het wel een beetje vroeg (mijn vorige auto heeft in krap 180.000 km 1 keer een bandenwissel gehad na 100 k), maar er was wel aanleiding toe: geluiden uit het achteronder die anders dan anders waren. Dat is inderdad verholpen nu.

Bovenaan Onderaan