@Tees Bij rollenbanken ligt het nog een stukje ingewikkelder, in het vorige pand had Vagtechniek precies hetzelfde type rollenbank als JD, en toch vaak serieuze verschillen in metingen, en zelfs geijkt kan dat nog steeds. Ten eerste kun je een uitdraai filteren, waardoor scherpe pieken en dalen in het koppel gladgestreken worden. Als je die filtering goed doet, haal je alleen de ruis uit het signaal en krijg je een realistischer beeld, maar je kun het filter ook zo sterk zetten dat echt voorkomende dips en spikes in de koppel-toerenkromme goeddeels worden weggefilterd. Andere tuners zetten het filter minimaal, en noemen de piekwaarde van een spike als max. koppel (dat dan bijvoorbeeld optreedt tussen 2500 en 2510 rpm).
Daarnaast heb je ook nog dat gemeten vermogen/koppel moet worden omgerekend naar de standaardomstandigheden voor motorvermogen (bepaalde luchtdruk, luchtvochtigheid, temperatuur inlaatlucht, temperatuur brandstof). Die omstandigheden worden niet bij alle rollenbanken op dezelfde manier (geijkt) gemeten, en de ene rollenbank meet meer zaken dan de andere rollenbank, de koeling/luchtverversing is op geen enkele meetbank gelijk. Als je bepaalde zaken niet meet, kun je dus ook die correctiefactor niet toepassen voor het gemeten vermogen/koppel. Daarnaast heb je ook nog zaken als 'welke brandstof is gebruikt', door bijvoorbeeld dezelfde auto op euro95 of op euro98 te meten, krijg je andere uitkomsten. Hetzelfde geldt als de auto is getuned voor bijvoorbeeld benzine met octaangetal 102, en dat vergelijkt met euro98. Dus zoals
@Rosinfield al aangeeft: achter elkaar op dezelfde rollenbank meten geeft wel een vergelijkingsresultaat, maar geen absoluut juiste waarde. Er zijn gewoon teveel variabelen, en de correctiefactoren voor bijvoorbeeld afwijkende luchtdruk of temperatuur, geven wel een goede benadering van de resultaten onder 'standaard' omstandigheden, maar hebben dan nog steeds kleine afwijkingen.