Hoe ouder hoe gekker

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield Nog even wachten, dan worden die laadpalen ook (bijna) overbodig. Ik las juist vanmorgen van een Helmondse fabriek die een auto heeft ontwikkeld die op zijn eigen zonnepanelen bijlaadt (een beetje vergelijkbaar met die races voor zonneauto's). Ze willen de zonnepanelen in Helmond maken, en de auto's ergens in Scandinavia bij een fabrikant die voor meer (kleine) merken auto's bouwt. Doordat die auto's bijladen via zonnepanelen op het dak en motorkap, zouden ze een actieradius tot 800 km kunnen halen, en heeft men het in gunstige gevallen over één keer in de 3-4 maanden aan de laadpaal. Het zal nog wel even duren voor het er echt is (meestal zo met start-ups), maar lijkt op de langere termijn veelbelovend.
 

hemi24

Forumguru
Zonnepaneel op een auto is toch een beetje een druppel op een gloeiende plaat..?

:sterretjes:

Gemiddeld verbruik van een elektrische auto is 15-20 kWh/100km en een dergelijke zonnepaneel levert onder de beste omstandigheden max. 1,2-1,5 kWh…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
@Japanese Power Inderdaad de Lightyear One. @MarcoO2 Bij de bestaande auto's is dat inderdaad een druppel op een gloeiende plaat zoals @hemi24 het noemt. Bij deze auto moet het juist andersom: de stekker is alleen ter aanvulling van de zonnepanelen, en met zo'n 5 m2 is het wel een serieuze lap zonnecellen.

Hier een linkje naar een nieuwsbericht over dit project. https://www.autoweek.nl/autonieuws/...klaar-interview-met-makers-nederlandse-ev/nog een verhaal met veel info over het project en de verwachting. Hier nog een verhaal met veel info.

Er is dus hoop voor Menno: over een paar maanden komen de eerste exemplaren op de weg.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
In de zomer van dat jaar volgt de productie van een eerste reeks van 946 auto's voor consumenten.
Bij de onthulling gaf Lightyear aan in 2020 te willen gaan produceren, maar dat doel is dus niet helemaal gehaald.
Het prijskaartje bedraagt naar verwachting rond de € 150.000.

Vind je het heel erg dat ik nog even door spaar ??
 

TL@

Forumguru
Die zonnepanelen volstaan nauwelijks voor de airco, laat staan voor de rest van de auto.

Ik zou ook de Polo bijhouden, heb eens met zo'n Dacia gereden (vorige versie) en dat was meer koektrommel dan een auto :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dank je, @sitechris ; "niet altijd" vind ik dan wel een understatement. Autobahn onbeperkt zal denk ik ook niet al te lang meer duren. Maar dat vind ik niet eens zo'n probleem. Maar wat jammer dat we hier geen bergen hebben; dan komt zo'n auto pas echt tot zijn recht.
 

Tees

Donateur
Vermogen is ook allemaal relatief en net wat je gewend bent. Als je een tijd met zoveel vermogen rijdt, went dat weliswaar wel, maar bemerk je idd misschien ook dat je niet zoveel nodig hebt.
En andersom: als je van een motor met weinig vermogen komt, dan was je daar best aan gewend, maar wanneer je dan een stapje omhoog gaat, dan denk je opeens 'waaaaauw'. Had ik met de overstap van de F1c naar de O2c, en die heeft ook maar een 1.2 TSI :deuk:
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Heb me ook een tijdje geïrriteerd aan de "trage" 1.6 TDI in mijn Sup, maar na een tijd ga je denken, waarom moet dat ding strepen trekken? Waarom moet hij van 0-100 in 6-7 seconden gaan? Ik mag nergens doorknallen, en terecht daar niet van, het blokje in de Superb kan zich vooral in tussensprints, om bv in te voegen, prima redden, gewoon wat hoger in toeren houden en rekening houden met de aanzet van de turbo, en je komt meer dan prima mee. Enkel in aanzet zou het wat meer mogen zijn, om bv ergens van 0 vlot weg te komen. Nu heb ik echter de auto inmiddels 100% onder de knie, en weet ik ook hoe dat weer moet, en ik mis er niks aan. Zoals gezegd, voor dagelijks verkeer is "traag" prima, en alles is relatief.

Grappig is trouwens de ring hier in BE, dat is een afwisselende 90-70 hoofdweg die door het ene na het andere stoplicht gekruisd word, en geen intelligente lichten zoals men die in NL heeft, deze passen zich niet aan aan de traffic flow. Word het groen ben ik eigenlijk altijd als één van de laatste weg, en dan rijden ze weg van me, zie ik het verderop al op rood springen, en zie je massaal die remlichten aan gaan, effe later kom ik aan gehobbeld, en kan ik door gewoon terug te schakelen weer aanpikken als het weer groen is :D komt geen remactie aan te pas, timing is key, en ik ben feitelijk net zo snel als de rest aan het volgende verkeerslicht, ik verbruik er alleen minder brandstof en remblokjes voor. :)

Doe mij maar liever laag en traag, heel relaxed allemaal :)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Desnoods rijd je de duurdere GTI wat minder @Rosinfield , komen er minder km's op dat pareltje, en je onderhoudskosten en brandstofkosten zakken ook. Aan alles valt een mouw te passen, en zoals gezegd, het is "maar" twee jaar die overbrugd dienen te worden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@JeSko Ja, dat doen we sowieso. Alleen de langere ritten en dat zijn er niet zo gek veel. Denk 1 x in gem 3 weken van Friesland naar de Randstad en vv
 
Bovenaan Onderaan