Hoe ouder hoe gekker

brepus13

Forumguru
Dit soort camera’s flitsen in ieder geval niet…. Als FM ook niks aangaf kun je wel eens geluk hebben.
 

Bijlagen

  • A9D0B6C4-335B-415A-8BCD-90DA38DB32DD.jpeg
    A9D0B6C4-335B-415A-8BCD-90DA38DB32DD.jpeg
    62,8 KB · Weergaven: 25

Rosinfield

† In Memoriam
Daarop maar hopen dan. Maar hoe dan ook is het een goede les geweest. In het vervolg even kijken of er niemand vlak achter me zit en dan in de ankers
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

eriktv

Forumguru
Bij mijn ouders in de buurt (N201) heb je ook veel kruisingen met VRI's (iVRI's zelfs ;)) met roodlicht- én snelheidsflitsers. Als het even kan nader ik die kruisingen liever met ~70km/h, zodat je in die split second net even iets meer keuzevrijheid hebt, ik vind het vaak erg lastig in te schatten wat nou de veiligste optie is - nog los van achteropkomend verkeer.
 

JeSko

Forumguru
vind het vaak erg lastig in te schatten wat nou de veiligste optie is - nog los van achteropkomend verkeer.

Begrijp je, ik rijd hierdoor ook vrij frequent door oranje, liever een boete dan dat ze achteraan in m'n koffer knallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

eriktv

Forumguru
Toen ik 17 was ben ik op die manier aardig spectaculair van mijn scooter geschept, zonder de luxe van een kofferbak achter me. Ik stopte voor oranje en de bestuurder van de Alfa 155 achter me dacht dat ik wel gas zou geven - en deed dat dus zelf ook. Jammer dat ik nou net in zo'n mooie auto een deuk in de motorkap en een barst in de voorruit moest koppen :sterretjes:. Wellicht komt mijn gematigde snelheid bij het naderen van stoplichten ook wel onbewust van die ervaring. Blij dat ik nu in Drenthe woon en niet meer in de Randstad. In veel gemeenten hier heb je überhaupt geen stoplichten of hooguit bij een voetgangersoversteek.
 

brepus13

Forumguru
@JeSko Alsof een achterligger niet mee kan remmen en altijd op je bumper zit..? Natuurlijk zal er wel eens iets achter je kunnen zitten maar om standaard gas bij te geven…? Dure houding in Nederland in ieder geval:

240€ rood licht en dan nog 75-150 extra voor de snelheid.

edit: dat was dus mooi pech hebben @eriktv maar statistisch gezien is die kans wel erg klein.
 

JeSko

Forumguru
@brepus13

Zeg ik toch niet, als ik nog kan stoppen voor oranje doe ik het hoor, soms is het gewoon beter dat niet te doen, mijn manier werkt, aangezien ik nog nooit door rood gereden ben. Doorgaans matig ik ook snelheid als ik richting een licht rijd, echter merk je dan altijd dat de achterliggende chauffeur het nodig vind om op m'n bumper te gaan zitten.
 

Canon-Eye

Forumguru
echter merk je dan altijd dat de achterliggende chauffeur het nodig vind om op m'n bumper te gaan zitten
Op zichzelf wel goede reden om nog verder te vertragen, zodat de onderlinge afstand (beter) bij de snelheid past...

Met zo'n trekhaaksnuffelaar achter me tik ik met de linkervoet weleens een paar keer even lichtjes het rempedaal aan terwijl ik met rechts een haartje extra gas geef. Meestal is dat afdoende om de afstand groter te laten worden.
Het is er nog nooit van gekomen, maar ik speel wel eens met de gedachte om een klein drukknopje te installeren waarmee de remlichten aangaan...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, meestal gaat het wel goed, is ook mijn ervaring. Maar het hangt er dus wel van af hoever je er vanaf bent en met welke snelheid je rijdt. Er is dus wel een moment dat het er precies om spant. En dat ervaarde ik precies gisteren, moest echt in een split second beslissen, wat ga ik doen.
 

Tees

Donateur
Ik wil nog wel eens m'n mistachterlicht aanzetten, dat werkt soms ook afdoende om de klevert even te laten schrikken. Dat knopje van @Canon-Eye zou ik ook wel interesse in hebben :-)

Ik merk trouwens bij mezelf dat ik een automatisme heb gemaakt van in m'n achteruitkijkspiegel kijken als ik onverwachts hard moet remmen. Dan weet ik tenminste of ik watvan achteren kan verwachten. Sowieso kijk ik trouwens zeer geregeld in m'n spiegels, gewoon om overzicht te houden op andere weggebruikers.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het nadeel van dergelijke acties is, dat je kans loopt de verkeerde te treffen. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand die zoiets doet (lesje leren) vervolgens wordt gemolesteerd of erger door iemand die dit niet pikt en volkomen door het lint gaat. Ooit nog in Mokum één keer mogen ervaren. Waren er trouwens twee, potige louche figuren die bij het eerstvolgende verkeerslicht (sic) verhaal kwamen halen. Liep gelukkig goed af dankzij mijn geleerde de-escalating skills. Maar ik zeg eerlijk dat ik bagger scheet en zoiets daarna nooit meer in mijn hoofd heb gehaald.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, Mokum... ;)
Hier in Friesland is het dan toch een stuk rustiger en veiliger dan in de Randstad naar mijn ervaring, zodat je nog wel eens zoiets kunt wagen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Er zijn ook subtielere manieren, die minder aggressie opwekken. Zelf zorg ik bij zo'n bumperklever altijd voor wat extra afstand tot mijn voorganger, zodat ik niet erg hard in de ankers hoef. En dat heeft mij ook wel meer dan eens gered van een ongeval trouwens. Niet zo zeer bij stoplichten, waar het hier om gaat, maar wel bij een beginnende file op de snelweg. En wat @Tees zegt, niet pas in je spiegel kijken als het er op aankomt, maar regelmatig scannen, zodat je weet wat er achter (en schuin achter) je gebeurt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben het ook naar aanleiding van m'n vlieglessen in een vorig leven veel bewuster gaan doen. En geloof wel dat wat ik in het vliegtuig geleerd heb me ook wel geholpen heeft een betere automobilist te worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelf zorg ik bij zo'n bumperklever altijd voor wat extra afstand tot mijn voorganger, zodat ik niet erg hard in de ankers hoef.
Dat doe ik sowieso standaard altijd al, ook zonder klever achter me. En ik hou vrijwel continu in de gaten wat er achter me gebeurt - zelfs op een lange kaarsrecht stuk als het grootste deel van de Afsluitdijk (toevallig ook gisteren heen en terug gereden).
 
Bovenaan Onderaan