B.Stuurder
Forumguru
De motorinhoud wordt natuurlijk veel beter benut door het gebruik van een turbo, maar aan het eind van de dag zal een kleine inhoud toch beperkingen kennen. Het ligt er aan wat je wilt en verwacht.
Ik heb geen ervaring met de 1.0 maar wel ervaring met 2.0 en zelfs 5.2 liter benzinemotoren van "vroeger". Ongeblazen motoren dus. Nu rijd ik de 1.8 tsi en dat is zelfs niet een beetje vergelijkbaar met de oude 2.0. Als je meer dan 30 of 40% gas geeft, dan rijd je gewoon te hard. Volgas is absoluut rijbewijs inleveren. Zakelijk gezien massieve overkill, maar wel leuk natuurlijk.
Als je zo nu en dan eens even vlot wilt inhalen is de 1.4tsi al gewoon een snelle auto, vergelijkbaar met een oude 2.0. Echt genoeg dus, de 1.0 zal vergelijkbaar zijn met de oude 1.6 of 1.8 misschien.
Vanwege de turbo kan er meer zuurstof in de cilinder en daardoor ook meer brandstof beter worden verbrand, daardoor zal het verbruik ook minder mooi zijn dan gedacht, want om toch vlot te rijden geef je in een 1.0 natuurlijk meer gas. Aan de andere kant kan er maar zoveel in een 1 liter, tenzij de druk massaal wordt verhoogd. Dat zal dan weer problemen geven met de zelfontbrandingsgrens van benzine, maar met de kwaliteit hier in combinatie met de juiste afstelling kom je een eind, vandaar dat chippen zo goed kan, de fabrikanten houden rekening met slechtere brandstof in hun afstelling, met een slechter rendement.
Betrouwbaarheid wordt volgens mij niet aangetast, er wordt mechanisch in principe niet meer gevraagd, de efficiëntie van het verbrandingsproces is verhoogd, maar wat wel een rol kan spelen is de afnemende marges in de engineering. Waar vroeger iets gemaakt werd uit zo dik mogelijk staal en daardoor 1000 jaar meeging, wordt er nu van zo dun en weinig mogelijk materiaal gebruik gemaakt, wat de levensduur uiteindelijk toch verkort, al gaat het dan misschien nog steeds 100 jaar mee, in principe voldoende dus.
Dus de betrouwbaarheid zal goed zijn (electronica uitgezonderd, dat geeft meestal ook de meeste problemen, heb ik als werktuigbouwkundige ook hélemaal niks mee), maar de levensduur wellicht minder dan voorheen.
Voor mij persoonlijk zal een 1.0 niet voldoende zijn, maar dat zegt helemaal niks over de motor, tenslotte rijd ik nu ook een 1.8 terwijl de 1.4 ruim voldoende was geweest. Een uitgebreide proefrit maken voor aamschaf is daarom wel handig ja.
Ik heb geen ervaring met de 1.0 maar wel ervaring met 2.0 en zelfs 5.2 liter benzinemotoren van "vroeger". Ongeblazen motoren dus. Nu rijd ik de 1.8 tsi en dat is zelfs niet een beetje vergelijkbaar met de oude 2.0. Als je meer dan 30 of 40% gas geeft, dan rijd je gewoon te hard. Volgas is absoluut rijbewijs inleveren. Zakelijk gezien massieve overkill, maar wel leuk natuurlijk.
Als je zo nu en dan eens even vlot wilt inhalen is de 1.4tsi al gewoon een snelle auto, vergelijkbaar met een oude 2.0. Echt genoeg dus, de 1.0 zal vergelijkbaar zijn met de oude 1.6 of 1.8 misschien.
Vanwege de turbo kan er meer zuurstof in de cilinder en daardoor ook meer brandstof beter worden verbrand, daardoor zal het verbruik ook minder mooi zijn dan gedacht, want om toch vlot te rijden geef je in een 1.0 natuurlijk meer gas. Aan de andere kant kan er maar zoveel in een 1 liter, tenzij de druk massaal wordt verhoogd. Dat zal dan weer problemen geven met de zelfontbrandingsgrens van benzine, maar met de kwaliteit hier in combinatie met de juiste afstelling kom je een eind, vandaar dat chippen zo goed kan, de fabrikanten houden rekening met slechtere brandstof in hun afstelling, met een slechter rendement.
Betrouwbaarheid wordt volgens mij niet aangetast, er wordt mechanisch in principe niet meer gevraagd, de efficiëntie van het verbrandingsproces is verhoogd, maar wat wel een rol kan spelen is de afnemende marges in de engineering. Waar vroeger iets gemaakt werd uit zo dik mogelijk staal en daardoor 1000 jaar meeging, wordt er nu van zo dun en weinig mogelijk materiaal gebruik gemaakt, wat de levensduur uiteindelijk toch verkort, al gaat het dan misschien nog steeds 100 jaar mee, in principe voldoende dus.
Dus de betrouwbaarheid zal goed zijn (electronica uitgezonderd, dat geeft meestal ook de meeste problemen, heb ik als werktuigbouwkundige ook hélemaal niks mee), maar de levensduur wellicht minder dan voorheen.
Voor mij persoonlijk zal een 1.0 niet voldoende zijn, maar dat zegt helemaal niks over de motor, tenslotte rijd ik nu ook een 1.8 terwijl de 1.4 ruim voldoende was geweest. Een uitgebreide proefrit maken voor aamschaf is daarom wel handig ja.
Laatst bewerkt: