Zo, het heeft even geduurd, maar hier dan een update.
De auto is 12 januari naar de garage gegaan. Het heeft uiteindelijk 3 weken en een dag geduurd voor ik hem weer terug had. Dat is natuurlijk vervelend, maar als het probleem opgelost is ben ik wel tevreden. Vervangend vervoer heeft me niet veel gekost gelukkig (wel erg klein -> Fiat 500!).
Wat hebben ze gedaan:
Het motorblok is er uiteraard uit gehaald en geïnspecteerd door een motor revisie bedrijf. Conclusie, lichte schade aan de cilinderwanden en de olieschraapveren werkten niet goed. Hoe het precies allemaal technisch zit weet ik niet echt, ik ben dan ook geen automonteur.
Ze hebben de zuigers schoongemaakt en opgestuurd naar een bedrijf in Amerika om ze te laten aanpassen waardoor het probleem met het olieverbruik opgelost zou zijn. De cilinders zijn gehoond en ze hebben overmaats zuigerveren op de zuigers geplaatst zodat deze niet meer heen en weer kantelen waardoor de slijtage aan de cilinders schijnbaar ontstond.
En nu?
Nu is het weer 1000km test rijden en terug naar de garage voor een check. Ik hoop uiteraard dat het probleem nu gewoon echt verholpen is (ook over 100k kilometers nog steeds). De auto loopt erg soepel moet ik zeggen. Ook de lichte ratel die ik had met starten is er niet meer. Sowieso erg fijn om weer in deze verder heerlijke en ruime auto te kunnen rijden (na drie weken in een Fiat 500 gereden te hebben, wat niet fijn is met een zoontje van bijna 1). Het vermogen was weer even wennen (in positieve zin)
Afwachten dus! Morgen een ritje naar Zwolle en terug. Even kijken hoe dat gaat.