Hoog verbruik 1.6 TDI

Jewepe

Forumguru
De 1.6 TDi is gewoon niet echt een zuinigheidswonder.

Ik heb weliswaar een Seat Leon, maar vanaf november 2019 t/m nu over 22.228 km is mijn verbruik 4,51l/100km geweest (aan de pomp gemeten). Dat is 1:22,17. Dat kan je toch niet onzuinig noemen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Met m'n O2, 1.6tdi handgeschakeld, deed ik ook gemiddeld 4.6l/100km, 1:21.7 (aan de pomp gemeten), over 275000 km, in 7 jaar. Daar zat wel veel snelweg tussen, voor een redelijk deel toen ook al 100 km/u. Twee dingen vielen me op met die auto. In fileverkeer nam het verbruik niet heel veel toe, bij harder rijden (130 km/u) echter wel. Een van de redenen voor het vrij lage verbruik over die 7 jaar was dan ook wel dat ik niet vaak de gelegenheid had om lange tijd 130 te rijden. Overigens valt de O3, met de 1.5tsi handgeschakeld, me ook niet tegen, met 5.6l/100km (1:18), en dat gemiddelde zal nog wel iets, maar niet veel, naar beneden gaan met de huidige 100km/u regel.
 

45069

Senior Member
Ik heb weliswaar een Seat Leon, maar vanaf november 2019 t/m nu over 22.228 km is mijn verbruik 4,51l/100km geweest (aan de pomp gemeten). Dat is 1:22,17. Dat kan je toch niet onzuinig noemen.

Een Seat Leon heeft wel dezelfde motor, maar qua carrosserie en onderstel is deze flink afwijkend . De Leon is inderdaad een stuk zuiniger met dezelfde motor dan de octavia. Hij is een stuk gestroomlijnder dan de octavia, ligt wat lager op de weg en vangt dus wat minder rijwind. Mijn zoon heeft ook een Leon stationcar, die rijdt ook tussen de 1 op 22 en op
1 op 25.
 

catch me

Forumguru
Heb nu iets meer dan 10000 km gereden 70% snelweg 100 / 110 km op cc beetje afhankelijk van verkeer enzo
Gemiddeld verbruik op de bc tussen de 1:26-1:30
Gemeten aan de pomp 1:22-1:25 bij tanken elke week
 

Jewepe

Forumguru
@45069

Spritmonitor.de is your best friend:

- Verbruik Octi: minimaal 4,32, gemiddeld 5,52, maximaal 6,95 (# = 45)
- Verbruik Leon: minimaal 4,33, gemiddeld 5,28, maximaal 7,05 (# = 18)

Hoebedoellu "De Leon is inderdaad een stuk zuiniger"?
 

45069

Senior Member
Eigen ervaring, we rijden hier met Seat Leon 2014 en Skoda octavia 2015 . Ik kijk gewoon wat ik tank en wat er aan km's gereden is.
 

Jewepe

Forumguru
@45069

Dat zijn de gegevens op spritmonitor.de ook alleen dan van 45 respectievelijk 18 auto's. Lijkt me statistisch toch iets betrouwbaar dan het vergelijk van twee auto's, denk je niet ;)?
 

Canon-Eye

Forumguru
Individuele ervaringen zijn gebaseerd op de individuele rijstijl(en) van de betreffende gebruikers.
Elke gelijkenis met de statistische gemiddelden over grotere aantallen gebruikers berust dan ook op toeval... ;)
 

Joh@n

Forumguru
Ik heb weliswaar een Seat Leon, maar vanaf november 2019 t/m nu over 22.228 km is mijn verbruik 4,51l/100km geweest (aan de pomp gemeten). Dat is 1:22,17. Dat kan je toch niet onzuinig noemen.
1:22 red ik wel, maar dan moet ik meewind hebben, geen rode stoplichten en alleen maar 80/100km/h wegen. Met een beetje stadsverkeer zakt de boel al snel in. Gelukkig is het niet m'n eigen auto :D

Individuele ervaringen zijn gebaseerd op de individuele rijstijl(en) van de betreffende gebruikers.
Elke gelijkenis met de statistische gemiddelden over grotere aantallen gebruikers berust dan ook op toeval... ;)
Ik vergelijk liever met mijn eigen gemiddelden van andere auto's zoals eerder genoemd. Op het moment dat een auto met meer pk's en meer kg's zuiniger is dan deze dan klopt er (in mijn ogen) toch iets niet....
 

brepus13

Forumguru
Vergis je niet hoeveel invloed de rechter voet heeft icm het anticiperingsvermogen van de bestuurder. Op mijn spritmonitor log is precies te zien wanneer ik stopte met mijn ww km’ers en het begin van de ww km’ers van mijn vrouw....
 

catch me

Forumguru
Vergis je niet hoeveel invloed de rechter voet heeft icm het anticiperingsvermogen van de bestuurder. Op mijn spritmonitor log is precies te zien wanneer ik stopte met mijn ww km’ers en het begin van de ww km’ers van mijn vrouw....

@brepus13 idd dat klopt zeker, als mijn vrouw, of dochter de 03 meenemen is het verbruik ook gelijk hoger. En ik rij echt geen "opa" stijl........
 

laagvlieger

Forumguru
Dat een nieuwere generatie diesel zuiniger zou zijn is een misvatting. In de jaren 80 haalde een diesel al 1 op 20. En dat was met gas op de plank onder alle omstandigheden. Auto's worden groter, zwaarder, krijgen telkens bredere banden, maar de uitstoot wordt ook fors minder. En de reductie van schadelijke uitstoot kost ironisch genoeg ook brandstof. Euro 4 motoren waren verrekt zuinig én pittig, wie zich de 1.9 TDI herinnert ... Dat was nog net pré-roetfilter tijdperk, toen ook de EGR nog simpelweg manueel afgedopt kon worden. Dat waren wel heuse milieu delicten op zichzelf, maar toen had niemand het erover.
 

45069

Senior Member
Klopt, we hebben hier ook een Mercedes diesel 1985, 4 bakje, rijdt makkelijk 1 op 18
Voor de skoda reed ik een Audi A2 3L met 3 cilinder 1.2 tdi, verbruik ruim 1 op 30 , en die was van 2001 .
(3L staat voor 3 liter op de 100 km )

Wil je zuinig dieselen en goedkoop in de wegenbelasting neem dan een Audi A2 3L of een Lupo 1.2 tdi 3L...
Audi biedt je ook nog een hoop ruimte
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
geen rode stoplichten
Bestaan er dan ook andere kleuren stoplichten ?? :nailbiting:

Heb enkele jaren een 1,6TDI caddy gereden ( van 60K t/m 245K )
En ik kwam hier uiteindelijk uit op een gemiddelde van 1 op 16.
Nu is de stroomlijn er één van een baksteen en had ik in algemeen een afgeladen achterruimte !
Rij nu met een verlengde uitvoering met zelfde lading en een 2.0TDI blok er in en na 12K zit ik momenteel op een gemiddelde van 1 op 18,5

Moet ik wel bij zeggen dat de laatste periode de max snelheid overdag met 30Km max is verminderd
 

burdee

Actief lid
Ik ben nu een aantal maanden in het bezit van mijn O3 Combi (2016) 1.6 TDI 110pk (handgeschakeld).
Ik rijd 35k per jaar, zowel binnenwegen als snelweg. Woon-werkverkeer (meeste 100 km/u) rijd ik toch makkelijk 1:20 a 1:22. Zeker nu in de zomer. Bandenmaat 225/45-R17, 2.5 bar minimaal. Airco heb ik trouwens regelmatig 'uit' wanneer qua temperatuur niet nodig.
Ik vind mijn verbruik netjes, doe er niet echt moeite voor, want het kan nog zuiniger.

Een stuk zuiniger dan mijn O2FL die ik met 330k op de teller moest afdanken dit jaar; vanaf het moment dat de verplichte terugroepactie (sjoemel diesel) was uitgevoerd op die auto werd het verbruik meteen 10% tot 15% slechter dan voorheen.
 

laagvlieger

Forumguru
Wil je zuinig dieselen en goedkoop in de wegenbelasting neem dan een Audi A2 3L of een Lupo 1.2 tdi 3L...
Audi biedt je ook nog een hoop ruimte

Ik heb een Fabia Combi 1.2 TDI en heb een gemiddelde van 1 op 28 over de laatste 5 tankbeurten. Het kan dus ook met een recenter model. Vooral 100 km/u, gaspedaal strelen en banden op 2.8 bar.

Een stuk zuiniger dan mijn O2FL die ik met 330k op de teller moest afdanken dit jaar; vanaf het moment dat de verplichte terugroepactie (sjoemel diesel) was uitgevoerd op die auto werd het verbruik meteen 10% tot 15% slechter dan voorheen.

Vreemd genoeg is mijn auto daarna net zuiniger geworden. Of het daaraan ligt, geen idee. Maar het valt wel op.
 

CharlesTucker

Forumguru
Interessant, die verschillen, de mijne (ook een O2FL) werd na het ontsjoemelen volgens de boordcomputer zuiniger, best heel opvallend. Aan de pomp gemeten was er echter geen verschil te zien met het verbruik voor het ontsjoemelen. Ontsjoemelen leek dus vooral effect te hebben op het in de BC weergegeven verbruik, helemaal niet op daadwerkelijke verbruik.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik meet enkel het daadwerkelijke verbruik aan de pomp. Ook lijkt die overigens iets krachtiger onderin waardoor ik sneller kan schakelen. Voorheen bij 2200 toeren zodat die bij de volgende versnelling niet te diep ging, nu kan die bij 2000 toeren gemakkelijk overschakelen. Maar we hebben het over een andere motor die wellicht een andere software heeft gekregen.
 

burdee

Actief lid
Ontsjoemelen. Mooie kreet!
Ik meet idd ook aan de pomp. Boordcomputer geeft toch zuiniger aan dan werkelijkheid. Is natuurlijk ook logisch ivm oa bandenslijtage. (Kleinere diameter, dus minder afgelegde weg dan de computer denkt)

Goed dat was idd de O2FL 100pk TDI. Huidige auto (125kkm) is weer lekker zuinig. 80 km wegen gaat ie echt richting 1:27 of 28.
 
Bovenaan Onderaan