Hoog verbruik 1.6 TDI

Canon-Eye

Forumguru
(Kleinere diameter, dus minder afgelegde weg dan de computer denkt)
En waar denk jij dat je "gereden kilometers" vandaan komen? Gewoon gebaseerd op hetzelfde signaal, dus daar zit het verschil niet; het zal eerder om een ingeprogrammeerde afwijking in de BC gaan.
Zolang er boordcomputers zijn die een gemiddeld verbruik aangeven valt het mij namelijk al op dat het resultaat consequent optimistischer is dan de aan de pomp gemeten "werkelijkheid". Zal wel voor het goeie gevoel zijn, vermoed ik zo...

laagvlieger

Forumguru
Zolang er boordcomputers zijn die een gemiddeld verbruik aangeven valt het mij namelijk al op dat het resultaat consequent optimistischer is dan de aan de pomp gemeten "werkelijkheid".

Als het om tankinhoud gaat zijn ze nochtans vrij pessimistisch. Vooral vanaf de helft gaat het met rasse schreden omlaag. Wellicht om dat optimisme van de eerste helft de kop in te drukken.

catch me

Forumguru
Weet uit ervaring dat de 1.2 TDI idd best zuinig kan zijn, mits je niet richting de 120-130 km p/u gaat rijden.
Maar dat geld voor de meeste auto's, en niet alleen uit de vag groep.
Nu met mn 03 uiteraard hetzelfde, het hangt allemaal samen met de rechter voet en anticiperen, en idd de bc geeft een mooiere waarde aan dan in werkelijkheid, ook als de bc zegt dat de te vullen hoeveelheid een x aantal liters is, krijg je er altijd meer in...
En zoals al eerder vermeld, een golf 1 met een 1.6 diesel reed ook 1:20 Nu zijn de auto's idd groter, zwaarder, veiliger, comfortabeler, schoner...? Ja uiteindelijk wel.
Maar denk dat als je nu een verbruik hebt met een diesel van rond de 1:20 en soms hoger dat dat best aardig is.....

Sjoerdb

Forumguru
Zal ik ook wat info geven,
O3 combi greenline bussinessline 1.6td 2014
Banden 225/40R18 op 2.8 bar,
Net de eerdere tank shell GTL fuel opgemaakt, 1164km op 43 liter = 3.69 liter/100km = 27.1 km/liter

23 juli, elst gld naar rotterdam, 33.7 km/liter gemiddeld verbruik
23 juli, rotterdam naar elst gld, 34 km/liter gemiddeld verbruik

Mijn rijstijl: ik hang rustig tussen de vrachtwagens en maak me niet druk over dat het wat extra tijd kost, ik reken die tijd mee in mijn reistijd en kom dus bijna nooit te laat op mijn afspraak.

Tank gegevens hou ik bij op autoweek:
34962 km
1456 liter
1835 euro
4,16 liter/100km 24 km/liter
5,25 euro/100km

burdee

Actief lid
En waar denk jij dat je "gereden kilometers" vandaan komen? Gewoon gebaseerd op hetzelfde signaal, dus daar zit het verschil niet; het zal eerder om een ingeprogrammeerde afwijking in de BC gaan.
Zolang er boordcomputers zijn die een gemiddeld verbruik aangeven valt het mij namelijk al op dat het resultaat consequent optimistischer is dan de aan de pomp gemeten "werkelijkheid". Zal wel voor het goeie gevoel zijn, vermoed ik zo...

Natuurlijk is het signaal dat de computer aangeeft gebaseerd op de info die doorgegeven wordt: Aantal omwenteling van de wielen voor de afstand en de brandstof consumptie (aantal inspuitmomenten, inspuitduur, inspuitdruk?)
Ik heb bij mijn vorige model wel eens de afstand (teller) geijkt tov hectometer-paaltjes over een afstand van vrijwel 100 km op dezelfde snelweg. (zou toch redelijk moeten overeenkomen, lijkt me) Toch 1,3% verschil toen.
En ja, je hebt helemaal gelijk: boordcomputers geven graag een positief beeld tov werkelijk getankte hoeveelheid. (Moet je wel over meerdere tankbeurten heen doen, want wanneer is een tank vol? Als ie afslaat? ;) )

Canon-Eye

Forumguru
Ik hou het verbruik niet alleen bij per tankbeurt, maar ook cumulatief over alle kms/liters vanaf dag 1 totdat-ie wordt afgedankt - en dit al vele auto's lang. Tankvol-verschillen worden zo vanzelf weggenivelleerd, dus ik denk dat ik een vrij redelijk beeld heb.
Met een beetje extra moeite (door registratie van de wielwisseldagen) kon ik zelfs het verschil in verbruik tussen de zomer- en winterbanden achterhalen, toen ik nog geen CrossClimates reed...

Joh@n

Forumguru
Met een beetje extra moeite (door registratie van de wielwisseldagen) kon ik zelfs het verschil in verbruik tussen de zomer- en winterbanden achterhalen, toen ik nog geen CrossClimates reed...
1 ding weet ik vrij zeker, dat maakt bij mij met de 1.6 TDi echt helemaal niets uit :yeehaa:

Tires:
Summer
tire_1.png
5.78 l/100km 67.720 km and 3.914 l
Winter
tire_2.png
5.77 l/100km 26.657 km and 1.537 l

Bij 2 andere auto's die ik jaren heb gereden ook verwaarloosbaar, trouwens.

hemi24

Forumguru
Zal wel iets te maken hebben met de tochten met de caravan :

Golf 7 Variant 1.6 TDI Highline (2015):
upload_2020-7-16_22-48-19.png

Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium (2012):
upload_2020-7-16_22-52-8.jpeg

Skoda Octavia 1.6 TDI Élégance Bsns (2009):
upload_2020-7-16_23-0-21.png

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan