Hoog verbruik

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik vind het verbruik van mijn Fabia 1.9TDI wat tegen vallen. Nu 2 keer moeten tanken, en de eerste keer had ik 1/14 en de tweede keer 1/15 gereden.

de eerste keer snapte ik wel, je wil toch de motor even uitproberen, toch even 160 rijden 140 (wat ik meestal rijd bij 130km/per uur) bleek 148 te zijn in werkelijkheid.

Bij de nieuwe tank rijd ik veel rustiger, en rijd ik bijvoorbeeld 125-130 (op de teller) waar ik 130 mag. als ik ongeveer 120 rijdt geeft de auto aan dat ik tussen 8.5 en 9 liter verbruik. Dat vond ik nog al veel. de greenline zit dan op 6 a 7.

Ik ben een vlotte rijder, maar gedraag me niet (meer) als rally coureur.
Is dit toch een normaal verbruik, moet ik toch nog rustiger te rijden, of moet ik motorisch kijken. Ik kreeg ergens op het forum de tip de EGR klep dicht te zetten, maar dat lijkt me toch niet echt de bedoeling? Ik weet overigens dat ik geen greenline kocht, maar het zelfde verbruik als mijn ford Fiesta benzine uit 2000 had ik dan weer niet verwacht.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Lijkt me ook voor een diesel. Als je nagaat dat ik boven de 1 op 16 kom met mijn 1.2 tsi en nagenoeg louter snelweg kilometers met 120/130
 

Joske

Forumguru
Wanneer is de laatste keer onderhoud gepleegd?
Wat is de staat van het luchtfilter?

Heel erg vuil luchtfilter geeft hoger verbruik.
Slecht werkende thermostaat ook mogelijk. Komt ie makkelijk op bedrijfstemperatuur?

Al eens uitgelezen op foutcodes eventueel?
 
Ik vind het verbruik van de 1.2 tdi greenline ook zwaar tegenvallen. Nou wist ik van tevoren wel dat ik 1 op 30 niet ging halen met mijn rijstijl, maar 1 op 20 red ik ook niet. 90% van de tijd rij ik 140 op de teller, dan haal je zelfs de 1 op 20 niet.
 

Niels83

Forumguru
Wanneer is de laatste keer onderhoud gepleegd?
Wat is de staat van het luchtfilter?

Heel erg vuil luchtfilter geeft hoger verbruik.
Slecht werkende thermostaat ook mogelijk. Komt ie makkelijk op bedrijfstemperatuur?

Al eens uitgelezen op foutcodes eventueel?

Ik heb de auto nu ruim een week. Hij heeft bij de verkoper een onderhoudsbeurt gehad, maar of die nou zo exact is gedaan.

Dit was eigenlijk een check of het normaal is.

Lucht filter is zo gecontroleerd natuurlijk, de auto is in maximaal 10 minuten warm, met dit weer zeker. de thermostaat zal het ws niet zijn.

Net even gezien wat ik op de snelweg deed, dus gereset bij oprijden snelweg. IK had over 40 km waarbij ik niet harder heb gereden dan 125, 1 op 13,3 gereden, met de airco 2x 5 minuten aan.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Lijkt me ook voor een diesel. Als je nagaat dat ik boven de 1 op 16 kom met mijn 1.2 tsi en nagenoeg louter snelweg kilometers met 120/130

Over het algemeen is een diesel zuiniger dan een benzine. Je zou denken dat bij rustig 130 rijden een 1.9 minder van de motor vraag dan bij een 1.4.
 

Niels83

Forumguru
Ik vind het verbruik van de 1.2 tdi greenline ook zwaar tegenvallen. Nou wist ik van tevoren wel dat ik 1 op 30 niet ging halen met mijn rijstijl, maar 1 op 20 red ik ook niet. 90% van de tijd rij ik 140 op de teller, dan haal je zelfs de 1 op 20 niet.

Met de 1.4 Greenline die wij ook hebben, halen wij gemiddeld 1 op 20 makkelijk, rijden we een tank leeg op de snelweg zeker.. Maar kan me ook hier voorstellen dat de 1.2 harder moet werken dan de 1.4
 

Joske

Forumguru
Ik vind het verbruik van de 1.2 tdi greenline ook zwaar tegenvallen. Nou wist ik van tevoren wel dat ik 1 op 30 niet ging halen met mijn rijstijl, maar 1 op 20 red ik ook niet. 90% van de tijd rij ik 140 op de teller, dan haal je zelfs de 1 op 20 niet.
Bij snelheden boven 120 gaat verbruik bijna exponentieel omhoog.. Een auto die dat bij 140 slechts verbruikt heeft meewind of bergaf of zo :lezen:
 

Cordoba

Forumguru
Het is zelfs zo dat vanaf 100-110 km/u het verbruik fors toeneemt, maar er is nog iets: je geeft aan dat dit het verbruik volgens de BC is. Noteer gewoon eens de km's (of reset een teller, dagteller of geheugen2 in de BC) en deel de gereden km's eens door de getankte liters. Je hebt vast wel een reken-app op je phone, en kijk eens wat daar uitkomt: BC is vaak te optimistisch wat het verbruik betreft, maar soms ook veel te pessimistisch.

Andere bandenmaat (breedte en omtrek) hebben ook nogal invloed op het gemeten verbruik.
 

Niels83

Forumguru
De verbruik na de tank beurten heb ik zo uitgerekend. Gezien het verschil tussen gps en km teller denk ik dat de banden een stuk groter zijn dan bedoeld.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je banden veel te klein (laag) zijn: je km-teller meet eigenlijk alleen het aantal omwentelingen van de wielen, dus grotere wielen geven 'langere' km's (en dus automatisch hoger verbruik).

Op zich trouwens een hele prestatie een dergelijk verbruik met een diesel, mijn eerste auto was ook een diesel (zonder turbo) en daar reed ik normaal zuiniger dan 1:19 mee, met een uitschieter naar 1:14, maar ook uitschieters naar 1:24 en dan heb ik het over een auto uit 1979! Rijstijl was wel bewust maar niet zuinig, ging wel regelmatig zo hard dat er zelfs (tevergeefs :D) speciale snelheidscontroles voor mij werden opgezet door de politie.

Edit: 15 inch is normaal, maar welke breedte en hoogtemaat is het?
 

Wouter1

Forumguru
Welk type 1.9 TDI is het?
Bij mijn vorige Seat Leon 1.9 TDI ( Asv)was de spanrol van de distributieriem verkeerd gemonteerd, hierdoor was de timing van de hogedruk brandstof pomp niet goed. Hierdoor was de inspuiting te laat en ging er veel brandstof op in roet ipv vermogen.
Bij vagtechniek heeft men dit geconstateerd en voor me opgelost door een nieuwe distributie set op de goede manier te monteren. Samen met een "software aanpassing" "kreeg" ik een hele andere auto terug.:pardon:
 

Niels83

Forumguru
Ik denk dat je banden veel te klein (laag) zijn: je km-teller meet eigenlijk alleen het aantal omwentelingen van de wielen, dus grotere wielen geven 'langere' km's (en dus automatisch hoger verbruik).

?

De banden maat moet ik nog even kijken, maar nu 'druk' aan het werk.

Maar als de band te klein is, maakt hij meer omwentelingen, en geeft de km teller een hogere snelheid aan dan de werkelijke snelheid. want het wiel draait vaker rond.

Bij een groter wiel maakt hij minder omwentelingen en dus een lagere snelheid dan de werkelijke. Bij mij staat er 140 op de teller en dan rijd ik 148. dus ik vermoed grotere banden.
 

Niels83

Forumguru
195/65r15 is de banden maat. Geen idee of dit bijzonder is. Morgen zal ik de fliter eens vervangen.
 

milanseegers

Forumguru
Klinkt inderdaad als aan de grote kant. Wat is de fabrieks opgaaf. Ik meen 1/20? Dan lijkt me 1/16 met veel 120 /130 niet gek..
 

turboturbo

Forumguru
195/65/15 is absoluut te groot voor de Fabia (I en II)
Dat is de maat voor 15" velg van een Golf of een Octavia (dus een C-segmenter) De Fabia en de Polo hebben kleinere bandenhoogtes.

De juiste 15" maat voor de Fabia is 195/50/15 (FI) of 195/55/15 (voor de FII - een beetje afwijkende en iets duurdere maat)

Ga je de banden vervangen en zuiniger willen rijden zou ik meteen een 185 brede band nemen ipv een 195. De 185 is nog breed genoeg voor de Fabia en ook qua looks is dat nog goed te doen. Dacht dat je dan uit komt op 185/55/15 (FI) of 185/60/15 (FII)

Die te grote banden verklaren als het goed is het hogere brandstof verbruik; de overbrengingen van de versnellingsbak zijn op het onderstel/maat wielen aangepast. Nu moet de motor te hard werken want de overbrengingen zijn te lang geworden. En inderdaad rijd je harder dan je denkt zoals Cordoba al heeft uitgelegd; als je 140 op de teller rijdt en dat is 148 op de GPS klopt er niks van. De werkelijke snelheid mag nooit hoger liggen dan de teller aan geeft. Vaak zit er dus een paar % verschil in de teller snelheid en de werkelijk gereden snelheid, die negatief afwijkt. Dus 140 op de teller zou bijvoorbeeld 134 op de GPS moeten zijn (bij mijn Fabia I was 140km/u op de teller 132 op de GPS) In jouw geval is de eindoverbrenging te zwaar en rijd je al gauw harder dan je zou doen met de normale maat wielen (tenzij je op de GPS snelheid gaat rijden)

Vergelijk het met je fiets; wil je snel optrekken dan begin je bij 1 en klik je stap voor stap op tot een hogere versnelling, naarmate je harder gaat. Je hebt een ideaal aantal omwentelingen per minuut waar je liefst bij in de buurt blijft. In z'n 2 of 3 optrekken kan ook, maar kost minder omwentelingen maar meer kracht (dus meer brandstof)
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Zoals TurboTurbo al aangeeft zijn de juiste band maten 195/55 of 185/60 bij 15 inch bij 16 inch is dit 205/45, deze maten kun je ook vinden op de tankklep. Mijn vorige Fabia was een 1.9 Sport uit 2007 met BLS blok met Dpf. Gemiddeld verbruik over ongeveer 160000 km was 1 op 19.3 (zuinige route voor woon werk verkeer :) ) Het meest extreme verbruik wat ik heb kunnen realiseren was 1 op 12,5 op vekantie, met 4 personen en dakkoffer en dan grote stukken 180 +.
 
Bovenaan Onderaan