Hoog verbruik

Cordoba

Forumguru
195/65r15 is de banden maat. Geen idee of dit bijzonder is. Morgen zal ik de fliter eens vervangen.

Veel te hoge banden dus, lijken me banden voor een Octavia I, Seat Leon 1M, of andere vergelijkbare Golf of afgeleide daarvan. Bij mij ligt er origineel 195/50 op de 15" velgen, maar dat is een Fabia I, ik dacht dat de Fabia II 195/55 mocht hebben, maar dan moet je even zoeken op het forum. Er is wel een topic waar alle goedgekeurde bandenmaten voor de Fabia II ook terug zijn te vinden. (mogelijk in de kennisbank). Probleem met veel hogere banden, is dat ook de overbrengingsverhouding niet klopt. Normaal zou 140 op de teller moeten betekenen dat je ongeveer 134 km/u rijdt, dat scheelt met de 148 bij jou zo'n 10%, dus dat betekent dat je ook de overbrengingsverhoudingen zo'n 10% hebt gewijzigd, en bij APK is dit een afkeurpunt: de teller mag namelijk geen te lage snelheid aangeven.
 

Wouter1

Forumguru
Het omtrek verschil tussen de 195/65/15 en een 185/60/15 band is ca 5%.
Hiermee is ca 5% " hoger verbruik" verklaard.
Ik zou me hier niet te druk om maken. Ik zou de banden pas vervangen als deze versleten zijn. APK afkeur zal wel meevallen, ik geloof niet dat er aktief gecontroleerd wordt of de snelheidsmeter wel voldoende afwijkt...:pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus 140 op de teller zou bijvoorbeeld 134 op de GPS moeten zijn (bij mijn Fabia I was 140km/u op de teller 132 op de GPS)
Er "moet" wel iets, maar niet zo precies als jij aangeeft.

Volgens de Europese typegoedkeuringseis (al uit 1977) mag de werkelijke snelheid inderdaad nooit hoger zijn dan de aangegeven snelheid, maar de meter mag tevens nooit meer naar boven afwijken dan 10% van de aangegeven snelheid plus 4 km/u.
Concreet voorbeeld: bij 100 op de teller mag de werkelijke snelheid variëren van 100 tot 114 km/u.

Er is dus enige speelruimte: autofabrikanten zorgen er voor dat de snelheidsmeter een zodanige waarde aangeeft dat er geen problemen ontstaan door bv. kleine verschillen in de rolomtrek van diverse banden.
 

zedrak

Lid
Wat mij betreft ligt het hoger verbruik echt niet geheel aan de banden. 195 is breder en 65 is zeker een stuk hoger. Een smallere band is dus zuiniger. Maar door de hoogte zou hij ook zuiniger dienen te zijn.

Luchtfilter zie ik zeker wel als een oorzaak. Bandenspanning kan ook een oorzaak zijn. Met een 1.9 motor en een zware rechter voet kan ook voor een hoger verbruik zorgen, net zoals sludge in de motor.
Als je met dit weer in de airco zit, neemt ook het brandstofverbruik toe.

Naar mijn mening is over een aantal kilometer de motor eens goed van binnen (laten) reinigen en alle filters vervangen een optie ter overweging waard. Bij de nieuwe bandenwissel een kleinere maat erop laten leggen en volgens mij ben je dan weer spekkoper.
 

zedrak

Lid
Ja een additief toevoegen, net voordat je de olie vervangt. Even motor stationair laten lopen en dan heet de olie eruit laten lopen. Verschil meteen voelbaar en bij grove vervuiling ook verschil in verbruik.
 

turboturbo

Forumguru
maar door de hoogte zou hij ook zuiniger dienen te zijn.
Dit is dus een misvatting.
Dat heb ik geprobeerd uit te leggen. Misschien is mijn uitleg niet helemaal duidelijk, maar ik betoog dat banden met een grotere omtrek wel degelijk onzuiniger is.

De misvatting zit 'm hier in dat men denkt; ja maar dan draait de motor minder toeren. Men vergeet dat de motor met een zwaarder verzet moet werken en dus meer arbeid moet leveren. En dat geeft ook een hoog brandstof verbruik. Het toerental alleen is niet bepalend voor het verbruik, maar ook de gevraagde belasting (de zgn 'load index' mocht je zo'n OBD dongle + appje hebben) en vervolgens met welk rendement de motor de gevraagde energie kan leveren.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Precies zoals turboturbo ook al omschrijft! Als een 5% zwaarder verzet een positieve invloed zou hebben op het verbruik, had de fabrikant dat wel gedaan. Dat geeft bovendien minder gezeur dan sjoemelsoftware.
 

Niels83

Forumguru
Ik ga eerst de filter vervangen. Kost een tientje. Na de aanschaf van deze auto, nieuw dubbelglas op de boven verdieping en een kat die ineens ziek werd is er een echo te horen bij de rabobank. 4 goede banden (en met 1000km per week op het moment wil ik die wel hebben) kost toch ca 400 euro.

Wat is de goedkoopste manier van banden kopen. Is het interessant om iets via internet te bestellen en dan ergens er op te laten zetten. Of kun je toch beter gewoon bij een euromaster, profile etc binnen lopen?
 

turboturbo

Forumguru
Op internet bestellen is goedkoop. Maar de banden zullen alsnog ergens op de velg verwisseld moeten worden, incl. balanceren en een nieuw ventiel. Kost per lichtmetalen velg circa 15 tot 25,- per velg (afhankelijk van wie het doet)

In mijn rekensom was het totaal prijsverschil voor mij niet genoeg om de banden niet ook bij de bandenboer af te nemen. Ik was destijds voor 4 x Michelin energie savers in de maat 195/50/15 totaal incl montage 375,- kwijt bij een lokale bandenboer (geen grote keten) Een 185 brede band en montage op stalen velg zou zelfs nog iets goedkoper moeten zijn bij ditzelfde bedrijf...
 

zedrak

Lid
Ik bestel mijn banden of bij popgom of bij autobandenmarkt. Zij hebben ook afspraken met fitters. Bij een van de laatste stappen van het bestelproces kan je een fitter selecteren. Let er wel op, dat ze allemaal iets anders vragen om het erop te leggen. Dat kan enorm verschillen per band.

Ik zelf woon in Brabant, maar mijn banden laat ik in Zuid-Holland monteren.

Handig is ook, wanneer je een fitter selecteert, daar ook de banden worden afgeleverd. Let wel op de labels qua geluid en brandstofverbruik.

Voordeel is ook dat als je online de banden koopt, geen verwijderingsbijdrage hoeft te betalen. De ene fitter die je kan selecteren vraagt dat weer wel. Dan banden meenemen en afvoeren bij de gemeentelijke stort (daar is het meestal gratis)

Succes!
 

Niels83

Forumguru
Wel zonde want het staat wel mooi. En bij aankoop hebben we geselecteerd op banden. Die zijn nog erg goed.

Ws is dit helemaal fout. Ik heb nog een setje winter wielen liggen in de juiste maat. Als ik nu om te proberen of het veel scheelt eerst die er voor opzet. Dan weet ik wat het scheelt en kan ik uitrekenen wanneer ik de banden heb terug verdiend. Of zou de auto dan voor geen meter meer sporen?
 

Wouter1

Forumguru
Ik zou de banden lekker laten zitten tot dat ze op zijn.
Doordat de omtrek ca 5% groter is zijn je gemeten kilometers op de teller ca5% langer. Dus is het logisch dat het berekende verbruik iets hoger uitvalt.
Doordat er een te grote banden maat gemonteerd is klopt de eindoverbrenging niet meer helemaal met het ontwerp. De prestaties in een bepaalde versnelling zullen iets minder zijn doordat de motor met een iets lager toerental draait bij een bepaalde snelheid. Echter zolang je hiermee kunt leven is er echt niets aan de hand. De afwijking is maar klein en de 1.9 tdi is een erg soepele motor, in een relatief lichte auto moet dit makkelijk kunnen.
Het gaat pas tegenwerken in het brandstofverbruik als je bij bepaalde snelheid een lagere versnelling zou kiezen als bij de juiste bandenmaat...
Bij het trekken van een wat zwaardere aanhanger zul je hier misschien mee te maken hebben...
 

turboturbo

Forumguru
Bij een van de laatste stappen van het bestelproces kan je een fitter selecteren.
Dit was voor mij ook een reden om van een internet bestelling af te zien: de genoemde adressen ken ik nauwelijks en had ik niet veel vertrouwen in. Het zijn voornamelijk de kleine APK station- garages in deze regio. Ben wel eens bij een paar binnen geweest toen ik destijds op zoek was naar een set stalen velgen, maar die bedrijven stonden me niet aan qua service en dienstverlening (vaak beetje louche bedrijfjes)

Ik wil dat iemand netjes en voorzichtig en met goede apparatuur met mijn lichtmetalen velgen te werk gaat (geen slaglood ipv plaklood etc) en ik kies dan maar liever voor iets meer betalen voor bekende service en kwaliteit. En als ik de banden bij deze bandenboer koop, gun ik hem ook zijn boterham.
 

Huibert

Forumguru
Koop ze meestal via internet. Heb de mazzel dat hier een garage is die de banden erg goedkoop en netjes monteert. Wanneer je kiesst voor nieuwe banden kan ik je de nieuwe Vredestein Ultrac satin aanraden, rijdt comfortabel en stil. Extra plus is volgens bandenlabel de lage rolweerstand en extreem korte remweg op nat wegdek. Ben met die van mij alweer ruim 5000 km onderweg en ben erg tevreden
 

Niels83

Forumguru
Wat wouter zegt heb ik niet over nagedacht wanneer er 600km op de teller staat heb ik er op dit moment in werkelijkheid mee gereden natuurlijk. Als ik dan het verbruik zou delen door het aantal getankte liters valt het verbruik ook lagerust natuurlijk. Hoop dat ik op tijd thuis ben om een filter te halen.
 

Spierings

Forumguru
Waa
Voordeel is ook dat als je online de banden koopt, geen verwijderingsbijdrage hoeft te betalen. De ene fitter die je kan selecteren vraagt dat weer wel. Dan banden meenemen en afvoeren bij de gemeentelijke stort (daar is het meestal gratis)
Verwijderingsbijdrage betaal je altijd!! Zit gewoon in de prijs verwerkt... Deze kosten betaalt je bij de aanschaf van de band en niet bij de montage. Banden bij een gemeente weg brengen is dan ook altijd gratis omdat hier de kosten al voor betaald zijn.... dit is hetzelfde als bv een wasmachine of zo..
 

Rallye

Forumguru
Als er inderdaad een niet-toegelaten maat banden op je auto zit en dat zou een APK-afkeurpunt zijn, zoals hierboven wordt gesteld, had de auto nooit zo aan je mogen worden verkocht. Kun je geen nieuwe banden claimen bij de verkoper?
 

Niels83

Forumguru
Is de verkoper dan verantwoordelijk voor de apk? Dat zou het denk ik alleen zijn wanneer ik de auto met rijklaar en nieuwe apk gekocht zou hebben.

Nu de meeneem prijs zoals die daar stond betaald. Ondanks dat heeft hij toch nog iets aan de turbo gemaakt, en gelijk de blower die al van de koop prijs af was. Dus de man is al erg schappelijk.
 
Bovenaan Onderaan