Hulp bij juiste keuze aanschaf skoda Octavia.

feestbeestzaandam

Senior Member
Zoals in mijn voorstel topic vermeld ben ik op zoek naar een ruime gezinsauto.
Ik vond de Skoda Octavia.
Maar er zijn paar mitsen en maren.

Ik wil er graag lang en goedkoop mee rijden, en er moet airco en trekhaak opzitten of voordelig er nog bij kunnen.
Budget is max 12.000 euro.
En wil er echt nog wel 6 tot 10 jaar in rijden (dus afrijden) zonder elk jaar tig honderd of meer aan euro's aan onderhoud te besteden.

Basic is gewenst (voordelig) luxe mag maar geen noodzaak.

Bv kan ik beter zoeken naar auto met weinig km, bv uit 2013 met maar 60.000 op de teller (10.000 p/j) gereden of de zelfde of oudere auto maar dan bv 120.000 of meer op de teller (20.000 p/j).

Er wordt beweerd dat bv een turbo bij meer dan 165.000 km snel problemen kan/gaat geven.

Is fabrieksopgave liters/100km echt zo afwijkend tov realiteit?

Ik vind bv autos met A label (zuinig) van 2012 met 120.000 en meer op de teller voor 9 a 10 k.
Maar ben benieuwd (of iemand weet uit ervaring) waar dan op te letten.
Bedoeling is max 20.000 perjaar te rijden.

Zou niet 1ste jaar direct voor en achter remmen plus koppeling of dat soort dingen willen moeten vervangen plus grote beurt en zo uiteindelijk toch op 12k uitkomen.

Kortom een leek op auto gebied en 1ste aanschaf van een auto via garage ipv kennis/familie.
En geen ruimte om stomme financiële fouten te maken.

Wie helpt me?
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
@feestbeestzaandam

Een paar zaken op voorhand:
1. koop bij een gerenommeerd autobedrijf (Google is your friend met reviews)
2. koop met (BOVAG-)garantie
3. laat een aankoop keuring doen, b.v. bij de ANWB of een specialistisch VAG-autobedrijf

Bv kan ik beter zoeken naar auto met weinig km, bv uit 2013 met maar 60.000 op de teller (10.000 p/j) gereden of de zelfde of oudere auto maar dan bv 120.000 of meer op de teller (20.000 p/j).
Een auto met weinig kilometers is niet per definitie beter dan eenzelfde auto met meer kilometers. Je zegt zelf plm. 20.000 km per jaar te gaan rijden en dat is een aardig gemiddelde. Hou dit dan ook maar aan.

Er wordt beweerd dat bv een turbo bij meer dan 165.000 km snel problemen kan/gaat geven.
Turbo's kunnen bij elke kilometerstand problemen geven. Ik heb zelf altijd VAG turbodiesels gereden en veelal tot over de 300.000 km. En zonder enig probleem.

Is fabrieksopgave liters/100km echt zo afwijkend tov realiteit?
Ja!

Ik vind bv autos met A label (zuinig) van 2012 met 120.000 en meer op de teller voor 9 a 10 k.
Maar ben benieuwd (of iemand weet uit ervaring) waar dan op te letten.
Bedoeling is max 20.000 perjaar te rijden.
Ik zou de 20.000 km per jaar aanhouden en een auto zoeken die maximaal om en nabij de 100.000 km gelopen heeft. Dat zou een bouwjaar 2014 betekenen.

Zou niet 1ste jaar direct voor en achter remmen plus koppeling of dat soort dingen willen moeten vervangen plus grote beurt en zo uiteindelijk toch op 12k uitkomen.
Vandaar de aankoopkeuring

Tot slot nog een tip: kijk ook eens naar een Seat Leon ST (stationcar). Sinds kort heb ik er zo één, na veel andere VAG-auto's (Passats, Octavia, Superb) gereden te hebben en de auto bevalt mij verbazend goed. Iets kleiner dan de Octavia, maar veel sneller en luxer dan de Superb en zelfs de Passat.
 

Bakkertje

Forumguru
Qua verbruik zou je even op spritmonitor kunnen kijken naar de werkelijke verbruikcijfers.

Qua te verwachten levensduur denk ik dat je vooral niet moet bezuinigen op het onderhoud van je auto en met een gematigde rijstijl gaat een Octavia ook heel lang mee.

Persoonlijk zou ik ook even kijken naar een Superb (ik weet niet of die aan vaste lasten veel duurder is) die rijdt toch net effe wat lekkerder (persoonlijke mening).
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Als je echt op budget gaat kopen zoals TS in dit geval vind ik niet dat je naar een SuperB moet gaan zien, de verschillen zijn er maar ze zijn minimaal, en wanneer je dan echt zoals TS erop hamert dat het zo budgettair verantwoordelijk mogelijk moet blijven zou het niet slim zijn voor een SuperB te gaan, een Octavia doet ook gewoon alles wat een SuperB doet en rijd ook heerlijk, enige grote minpuntje afhankelijk van de uitvoering vind ik de zetels van een Octavia, die zaten wat mij betreft wat minder goed. Maar dat kan ook puur persoonlijk zijn, er zijn zat mensen die vlot 30.000 km per jaar in een Octavia doen die content zijn van de stoelen.

Voor 12.000 heb je echt wel een mooi uitgedoste Octavia van 2014, voor dat geld een mooi uitgedoste Sup vinden rond 2014 is lastiger ( al heb ik daarin veel geluk gehad met de mijne ).
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Sja @WhiteSuperB dan kan TS ook voor 14000 een nieuwe Kia Picanto kopen, of een jongere Fabia die doen ook alles gewoon, bij Kia heb je dan een nieuwe auto met 7 jaar garantie..

Overigens ben ik het niet met je eens dat een Superb en Octavia heel dicht bij elkaar liggen. Het comfort in een Suberb ligt toch echt op een hoger niveau. En de stoelen zijn inderdaad al een stuk beter, maar daarvoor zou ik dan toch liever een Passat / Golf stoel willen met verlengbare zitting. Ik heb overigens beide modellen gehad dan wel gereden en spreek uit ervaring.

Binnen het VAG concern zou ik sowieso breder kijken dan alleen naar een Octavia, een snelle blik op gaspedaal.nl leert dat die voordeliger zijn dan een superb uit hetzelfde bouwjaar (2015 gezocht).
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Neen dat kan hij niet want TS heeft duidelijk smaak van auto's, dan is een Kia geen optie ( met alle respect ), en de Fabia doet alles ja, maar is kleiner dan een Octavia en TS zoekt een ruime gezinswagen, geen tussenmaat.

Bwah ik heb ook met beide gereden/meegereden, en hoewel de SuperB meer premium aanvoelt en idd beter comfort geeft, vind ik niet dat de Octavia daar mijlenver vanaf zit. Imo dan.
 

Bakkertje

Forumguru
@WhiteSuperB

We bedoelen eigenlijk hetzelfde, daarbij zou ik voor hetzelfde geld liever in een Superb rijden dan in een Octavia vanwege het comfort (zoals ik het lees jij ook). Zeker als je een auto af wilt rijden zoals de TS aangeeft.
Dat maakt dat ik zoiets heb van `wellicht is dat een goed alternatief.

Inmiddels ook al gezien dat een Passat uit 2015 minder duur is dan een Superb uit 2015 (wie had dat ooit gedacht) en dan zou ik liever in een Passat rijden dan in een Superb...
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Dat wel, maar ik denk ook wel dat de lasten van een SuperB wat zwaarder zijn, en op een budget is dat ook iets wat meetelt.

Dat een Passat minder duur is dan SuperB van 2015 wist ik niet, zelf heb ik nooit een Passat overwogen omdat ik dat verschrikkelijk saaie eenheidsworsten auto's vind, en mss is dat ook de reden dat SuperB's duurder aan het worden zijn, ze zijn imo hipper, jonger en knapper. Een Passat langs achteren is de meest saaie inspiratieloze kont die er heden ten dage is, enkel de R Line valt nog te smaken maar die zijn meteen een stuk duurder.
 

Jewepe

Forumguru
Dat een Passat minder duur is dan SuperB van 2015 wist ik niet

Dat is precies de reden waarom ik destijds van Superb (S2) naar Passat ben gegaan. De verschillen liepen op naar € 1500,- à € 2000,- bij hetzelfde bouwjaar/kilometrage

omdat ik dat verschrikkelijk saaie eenheidsworsten auto's vind

Dat is helemaal waar. De mijne was ook nog eens in het leasebakken grijs metallic. Zo'n kleur die je op elke hoek van de straat ziet. Maar ................ hij reed als een tierelier (zeker na tuning), erg comfortabel, beter afgewerkt en ook een wat vriendelijkere/aantrekkelijkere binnenkant dat het interieur van Superb. Wat mij betreft is dat pas Oost-Europees inspiratieloos design.
 

MY00

Senior Member
Indien de prijs echt een grote rol speelt is idd een Skoda Rapid misschien wel een goede kandidaat.
Is wel iets kleiner maar daardoor ook goedkoper en kwa aankoop prijzen natuurlijk ook een stuk lager
 

EdZ

Donateur
Ik kan de Leon TS ook aanbevelen. Iets kleiner dan de Octavia, maar je ziet ze veel minder. Dat betekent dat het een wat "spannender" model blijft, maar ook dat er minder van worden aangeboden. Vanaf eind 2014 heb je de 1.2TSI 110pk en die is wat vlotter dan de oude 105pk. Verbruik zit ik rond de 1:15 met veel stad. Record vanuit Beieren met snelweg en baustellen was 1:19.
 

Bakkertje

Forumguru
@WhiteSuperB Mwa, een Passat en Superb vind ik qua uiterlijk (persoonlijke smaak natuurlijk) even mooi. Een passat is daarentegen veel beter geveerd dan een Superb (ook als een Octavia), heeft mooiere afwerking (echt aluminium in plaats van loslatend plak chrome plastic) en bovendien nog betere stoelen..

Of de vaste lasten hoger zijn weet ik niet, maar dat zou TS even uit kunnen vinden, maar dat feestbeest (de TS) heb ik al even niet meer gehoord ...
 

Niels83

Forumguru
Je wilt een auto op een budget die perfect onderhouden is. Die zijn er wel, voor 12000 kun je echt wel een mooie auto vinden.

wil je trouwens een benzine of een diesel?

Het aantal km's zegt iets over de staat van de auto maar het onderhoud nog veel meer. dit kun je zien in het onderhouds boekje. maar sommige handelaren hebben er geen probleem nee die wat naar eigen inzicht in te vullen. dus contreel ook dat goed. is er steeds met een andere pen ingevuld, zitten de blaadjes recht in het boekje, is het logusch etc.

als je dan een goede auto hebt, met weinig km's niet te oud keurig onderhouden van dat oude mannetje weet je nog niet wat er gebeurt. Het blijft altijd een gok. een aankoopkeuring is voor de gewone man een slimme keuze maar ook zij kunnen maar beperkt in de auto kijken.

Het belangrijkste is dat je de verkoper een beetje vertrouwd. dat ze niet gaan lopen zaniken als je garantie nodig hebt. die handelaren kopen ook vaak half ongezien op de veiling, dus weten ook niet precies wat ze kopen.

Ik zou gaan voor een auto net uit de lease komt. die hebben op zeker alle beurten gehad. ze worden wel vaak vlak voor de echte grote dingen er uit gehaald. zoals distrubutieriem of ketting. maar dat kun je betekenen of met de verkoper bespreken.
 

JeSko

Forumguru
@Bakkertje

Ik had geen idee dat een Passat zoveel beter was afgewerkt dan een SuperB, maar dat is toch wat iedereen hier vermeld inderdaad, ach gut, ik ben blij met men SuperB, die ook meer naar mijn smaak is.

Haha neen, hij heeft het topic verlaten zo lijkt:arghh:
 

BJF

Senior Member
Je wilt een auto op een budget die perfect onderhouden is. Die zijn er wel, voor 12000 kun je echt wel een mooie auto vinden.

wil je trouwens een benzine of een diesel?

Het aantal km's zegt iets over de staat van de auto maar het onderhoud nog veel meer. dit kun je zien in het onderhouds boekje. maar sommige handelaren hebben er geen probleem nee die wat naar eigen inzicht in te vullen. dus contreel ook dat goed. is er steeds met een andere pen ingevuld, zitten de blaadjes recht in het boekje, is het logusch etc.

als je dan een goede auto hebt, met weinig km's niet te oud keurig onderhouden van dat oude mannetje weet je nog niet wat er gebeurt. Het blijft altijd een gok. een aankoopkeuring is voor de gewone man een slimme keuze maar ook zij kunnen maar beperkt in de auto kijken.

Het belangrijkste is dat je de verkoper een beetje vertrouwd. dat ze niet gaan lopen zaniken als je garantie nodig hebt. die handelaren kopen ook vaak half ongezien op de veiling, dus weten ook niet precies wat ze kopen.

Ik zou gaan voor een auto net uit de lease komt. die hebben op zeker alle beurten gehad. ze worden wel vaak vlak voor de echte grote dingen er uit gehaald. zoals distrubutieriem of ketting. maar dat kun je betekenen of met de verkoper bespreken.
Onderhoudsboekje? Welk onderhoudsboekje?

Mijn laatste auto’s waren allemaal ex-leaseauto’s. Goed onderhouden (onderhoudshistorie werd meegeleverd) en relatief veel kilometers. Dat laatste hindert me niet, veel kilometers in korte tijd betekent m.i. veel snelweg i.p.v. stadsritjes. En de tijd dat een auto bij 100k (of 200k) km’s af was ligt allang achter ons. Mijn huidige Octavia diesel kocht ik met 150.000 km op de teller, inmiddels zit ik boven de 220.000. Probleemloos, alleen het normale onderhoud.

Moraal1: wees niet te bang voor wat kilometers mits je de historie van de auto kent.
Moraal2: 100% zekerheid heb je nooit, zelfs niet bij een nieuwe auto.
 

Jessedew

Senior Member
Zoals in mijn voorstel topic vermeld ben ik op zoek naar een ruime gezinsauto.
Ik vond de Skoda Octavia.
Maar er zijn paar mitsen en maren.

Ik wil er graag lang en goedkoop mee rijden, en er moet airco en trekhaak opzitten of voordelig er nog bij kunnen.
Budget is max 12.000 euro.
En wil er echt nog wel 6 tot 10 jaar in rijden (dus afrijden) zonder elk jaar tig honderd of meer aan euro's aan onderhoud te besteden.

Basic is gewenst (voordelig) luxe mag maar geen noodzaak.
Wie helpt me?

Ik heb zelf een heel rijk uitgeruste Skoda Octavia bij Leaseplan (Carnext) gekocht. Die was volgens mij iets ruim 13.000. Ze hebben daar allerhande aanbod van kale, basic diesels (voor 10.000, moet je gaan rekenen met wegenbelasting) of bijvoorbeeld deze benzine uitvoering voor ruim € 12.000
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/skoda/octavia/egq9-skmx-0yqv/

of deze spotgoedkope diesel € 7800
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/skoda/octavia/epfk-8798-rhg6/

Je hebt minstens 3 maanden garantie, ook ik had wat kleine dingetjes die gefixt zijn onder garantie. Rij er nu al een jaar zonder problemen mee rond, evenals eerder mijn Audi A3, die het 3 jaar zonder problemen heeft gedaan. (ook geen garantie bij Audi TFSI)

Onderhoudsgeschiedenis is inzichtelijk en ja deze Skoda die online staat heeft al wat dingetjes gehad, maar zie dat als een voordeel, is algerepareerd. Had mijn Audi destijds ook en daarom juist heb ik hem toen gekocht, kon dat niet meer stuk gaan.

Het aanbod varieert continue dus zou hun site in de gaten houden.

Skoda is overigens best een betrouwbaar automerk, volgens mij recent in Engeland als een van de betrouwbaarste uit de bus.
 
Bovenaan Onderaan