Eind vorig jaar het leasecontract (Pon Lease) van mijn O2 (2008) laten aanpassen m.b.t. winterbanden en hulpvering. Volgende keer doe ik het absoluut vanaf het begin erbij.
Regelmatig tikte ik het asfalt aan met de Westfalia trekhaak, ook in onbeladen toestand, om gek van te worden. En dat kwam niet door mijn rijstijl, de O2 combi hangt gewoon standaard wat dicht boven de weg.
Kun je nagaan wat er gebeurde als ik beladen rondreed wanneer ik op vakantie ging met de vouwwagen erachter. Die is net vervangen door een gewone caravan, dus nu ben ik extra blij met mijn hulpveren van MAD!
Het heeft in onbeladen toestand geen effect op de wegligging, want de veren gaan pas invloed hebben als het gewicht toeneemt. De dealer heeft netjes de rembalans opnieuw afgesteld. Dit is belangrijk (voorschrift van de verenleverancier) omdat de achterremmen meer ingrijpen naarmate de auto verder inveert. Bij gebruik van hulpveren duurt dat inveren langer met hetzelfde gewicht, dus is het zaak dat de achterremmen eerder gaan meewerken.
Het kost weliswaar wat geld, maar het is het zeker waard.