Hulpveren onder een Octavia II Combi

Hefo

Nieuw lid
Vol interesse ben ik dit draadje aan het volgen, aangezien wij vaak met een grote caravan met een hond achterin op vakantie gaan. Mijn nieuwe leaseauto (O2 4x4) heb ik op basis van informatie uit dit forum direct besteld met hulpveren. Nu lees ik halverwege het draadje dat hulpveren in combinatie met een 4x4 niet mogelijk is, terwijl ik mijn nieuwe leaseauto juist heb besteld met 4x4 en hulpveren.
Heeft er iemand al meer informatie of deze combinatie mogelijk is? Vooralsnog heb ik van de leasemaatschappij niet vernomen dat het niet mogelijk is.

Bij mijn auto (1.8 tsi 4x4) zijn ook hulpveren gemonteerd. Geen enkel probleem. Volgens mij zijn het de standaard hulpveren. Misschien is er verschil tussen benzine of diesel auto's, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Een 4x4 is inderdaad standaard al iets hoger. Of de hulpveren echt nodig zijn, weet ik niet. Maar een vol beladen auto en een forse caravan (met 80 kg kogeldruk) leverde tijdens de vakantie geen enkel probleem op bij drempels.
 

Ronnie

Forumguru
Veren zijn er in (ik dacht) 4 sterkte gradaties, want naar gelang de motorisering (gewicht van de motor) moet er toch het een en ander aangepast worden. Met name een 4*4 heeft natuurlijk nog een cardanas en differentieel plus 2 aandrijfassen aan de achterkant hangen en valt daardoor een stuk zwaarder uit.
De gradaties van de veersterkte zijn kleurmarkeringen (Likje verf) op de veer, deze geven de dikte van het verenstaal aan.
Het zijn dus 4 kleuren, van blauw, groen, geel en wit, ik dacht dat wit de zwaarste uitvoering was.
 

r_d_k

Actief lid
Vandaag heb ik contact gehad met Pon. Aldaar was men van mening dat de Octavia van nature de juiste veren had meegekregen en dat hulpveren niet nodig zouden zijn. Daarop heb ik aangegeven juist van octavia bezitters (en dealer) het advies heb gekregen om hulpveren te monteren. Daar kon men bij Pon niets bij voorstellen. :biggthumpdown:

Vervolgens de vraag gesteld of de 4x4 nu dezelfde achtervering heeft als de normale Octavia Combi. De 4x4 heeft zwaardere vering dan de normale combi. Het exacte verschil weet ik niet, maar de 4x4 is stugger/zwaarder afgeveerd.

Nu blijven bij mij twee vragen hangen:
- heb ik nu nog hulpveren nodig of niet?
- beinvloed de hulpveren het rijgedrag van de Octavia? Zo nee, dan laat ik de hulpveren gewoon monteren. Baat het niet, dan schaadt het niet.:xyxthumbs:
 

Wijnand850

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de 4x4, maar bij mijn O2 Combi kwam ik echt niet zonder hulpveren op een normale manier de verkeersdrempels over als er volwassenen op de achterbank zaten, of als er zware belading in de bagageruimte lag. Vandaar ook dat ik destijds dit topic ben begonnen. Sinds de hulpveren er onder zitten, staat de auto achter een fractie hoger (maar niet storend) en is 'ie ook wat stugger geworden. Maar de O2 is achter van zichzelf al redelijk stug (althans naar mijn maatstaven) dus echt opvallend is het niet. Ik werd aan het begin van dit topic nog gewaarschuwd om maagtabletten mee te nemen, maar die heb ik nog niet nodig gehad....:winkie:

Kortom, ik heb er geen spijt van gehad om ze te laten monteren, bij zware belasting staat de auto keurig recht en over drempels hoef ik me geen zorgen meer te maken.

Omdat de 4x4 al zwaardere veren heeft kan je ook overwegen om het eerst zonder hulpveren te proberen, ze zijn immers makkelijk achteraf te monteren.

Succes met je keuze!
 

skodaboy

Forumguru
wel ik rij met een 02 4X4 en heb ook geen hulpveren onder de 02 zitten.
echter vind ik persoonlijk dat de 02 het keurig doet over de drempels of we nu met 4 volwassenen in de auto zitten of de kofferbank zit vol of er hangt een trailer van 1300kg en meer achter allemaal geen probleem,ben tot nu toe nog nergens blijven hangen op een drempel of zo...:crazy:

forumlid skoda4X4 versleept nog meer aan gewicht dan ik,misschien kan hij ook nog even zijn mening geven over de vering van de 02 4X4. :D
 

Rolle

Senior Member
Ik heb het eerder reeds geschreven, maar ik heb zo de indruk dat de Belgische O2's anders geveerd zijn dan de Nederlandse. Mijn ouders hebben een O2 met afneembare trekhaak en trekken toch regelmatig een aanhangwagen die af en toe toch wel fors geladen wordt en ik heb hen toch nog niet horen klagen.
Ikzelf rij ook regelmatig met een volgeladen auto 4 of 5 volwassenen en een koffer vol sportzakken en toch nog geen drempels geraakt (heb dan wel geen trekhaak)
 
Ikzelf rij ook regelmatig met een volgeladen auto 4 of 5 volwassenen en een koffer vol sportzakken en toch nog geen drempels geraakt (heb dan wel geen trekhaak)

Het probleem doet zich dan ook vooral voor met de te laag komende trekhaak. Het is dus deze die tegen de grond knalt.
Bij mij gaan ze ook kijken wat ze kunnen doen. Zal wel uitdraaien op hulpveren zeker?...
 

r_d_k

Actief lid
wel ik rij met een 02 4X4 en heb ook geen hulpveren onder de 02 zitten.
echter vind ik persoonlijk dat de 02 het keurig doet over de drempels of we nu met 4 volwassenen in de auto zitten of de kofferbank zit vol of er hangt een trailer van 1300kg en meer achter allemaal geen probleem,ben tot nu toe nog nergens blijven hangen op een drempel of zo...:crazy:

forumlid skoda4X4 versleept nog meer aan gewicht dan ik,misschien kan hij ook nog even zijn mening geven over de vering van de 02 4X4. :D

Dank voor de informatie. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van skoda4x4. Waarschijnlijk ontvang ik vandaag de leasecontracten, dus de laatste informatie is meer dan welkom:xyxthumbs:
 

Rolle

Senior Member
Het probleem doet zich dan ook vooral voor met de te laag komende trekhaak. Het is dus deze die tegen de grond knalt.
Bij mij gaan ze ook kijken wat ze kunnen doen. Zal wel uitdraaien op hulpveren zeker?...

Met de af fabriek afneembare of naderhand opgebouwde trekhaken?
 
De af-fabriek. Als je hem er niet op zet zie je er echt niets meer van doordat hij onder/achter de bumper moet worden gemonteerd. Probleem is dus dat hij daardoor zeer laag komt en dat de O2 een serieuze overhang heeft achter de achteras.
Wreed ambetant bij iets of wat lading. Ik ga wekelijks MTB-en en daarom staat hij er momenteel permanent op.
 

floris

Lid
Wat zijn de ervaringen met de gefacelifte versie? Zijn daar ook hulpveren op nodig?

yep! ik raakte regematig al als ik alleen in de auto zat. en ik heb een vaste haak. Maar wel of geen trekhaak, zonder hulpveren o.i.d. zakt hij in beladen toestand echt te veel door
 

Wullum

Actief lid
Probleem is toch vooral een issue bij O2 met sportonderstel (Dynamic) en Skoda / Westfalia trekhaak.
Ik spreek helaas uit ervaring.
Maar ik heb er ook een Twinnyload koppelstuk opzitten, dat is inmiddels al bijna versleten door de vele aanvaringen met verkeersdrempels etc.

Hulpveren en sportonderstel werd door mijn dealer als niet te combineren afgeraden, maar dat lijkt mij technisch onzin.

Je leert er mee leven.
 

hemi24

Forumguru
Probleem is toch vooral een issue bij O2 met sportonderstel (Dynamic) en Skoda / Westfalia trekhaak.

Standaard onderstel is eveneens drama, weet ik uit ervaring:
mijn afneembare Westfalia is ook opgeruwd onder het 2007 model. Zelfde haak zit nu onder de O2 FL en tot dusver nog geen contact gemaakt! Moet toegeven dat 'ie altijd wel weer zo snel mogelijk in de koffer komt.
 
Heb mijn O2 Combi nu bijna een maand. Inmiddels 2x terug geweest bij de dealer omdat de stekkerdoos van de vaste trekhaak in de bumper gevouwen zat. Stekkerdoos moet nu vervangen worden omdat het klepje ter bescherming van de contactpunten is afgebroken. Beide keren gebeurt bij het afrijden van de pont, zonder belading in de kofferbak en zonder meerijders. Zodra het mooier weer wordt zal ik regelmatig met de fietsendrager en MTB's, bagage en fietsvrienden op pad gaan. Met de huidige ervaringen vermoed ik daarbij een verhoogte kans op schade. Daarom het forum geraadpleegd, ervaringen gelezen van medeforumleden en vandaag met onze wagenparkbeheerder besproken dat er hulpveren onder komen. Ik hoop alleen dat dit niet te veel ten koste gaat van het comfort.
 

Falcon

Donateur
Bij mij zorgde ook de hulpveren ervoor dat mijn auto echt waterpas stond. Maar wat is het nu prettig om gewoon flink die drempels op te kunnen rijden en zonder problemen.

In mijn ogen heb ik ook een stabielere auto.

En goed je druk van je banden op peil houden helpt ook een hoop.
 
Maar wat hebben de hulpveren met het comfort van de auto gedaan? Ik ben 'bang' dat met mezelf als enige 'bagage' in de auto hij erg stug wordt. Het comfort van nu stel ik wel erg op prijs. Wat zijn de ervaringen van de hulpveer gebruikers ten aanzien van het comfort?
 

Ewoud

Nieuw lid
Bij mij precies dezelfde problemen als bij William. Mijn 1 maand oude O2 Combi Greenline (standaard al iets lager) met vaste trekhaak, schraapt bij een beetje hobbel al met de trekhaak / contactdoos over de grond. Zelfs bij de aflevering stond de contactdoos al schuin omhoog. Dealer gaf aan dat deze niet goed gemonteerd was, maar waarschijnlijk hebben ze bij het ritje van de werkplaats naar de showroom al kennis gemaakt met een drempel.
Iemand enig idee of een leasemaatschappij de hulpveren wil vergoeden? Anders kost ze het waarschijnlijk een aantal reparaties aan de achterbumper. Mijn contactdoos zit nu ook weer tegen m'n bumper aan gevouwen :(
 

Falcon

Donateur
Leasemaatschappij (ING) wil ze achteraf wel toevoegen aan je leasecontract. Is bij mij nog naar een 3 maanden gedaan.
 
Bovenaan Onderaan