Hulpveren onder een Octavia II Combi

Rudie

Nieuw lid
Ik heb een afneembare trekhaak, en ben een paar weken geleden op vakantie geweest met onze vouwwagen. Met het hele gezin in de auto, kofferbak behoorlijk beladen en een vouwwagen achter de auto ligt mijn O2 echt helemaal op zn kont. Viel me erg tegen, bij mijn vorige O2 had ik er (in mijn beleving) minder last van. Nog eens over nadenken; hulpveren zijn geen overbodige luxe, en wellicht ook een stuk veiliger


Heb eenzelfde ervaring maar dan met caravan gebruik.
Na aankoppelen zonk de nieuwe O2 al diep in de (nagenoeg lege) kont. De wegligging was angstaanjagend deinerig en daardoor de 100 km trip ri. Hardenberg niet prettig.
Na montage van hulpveren was de wegligging met caravangebruik gelukkig weer normaal, (2500 km positieve caravanervaring op hulpveren inmiddels).

Bovendien "liften" de hulpveren de kont nu ietsje omhoog wat de auto in geheel ook nog eens beter doet staan, (standaard hing hij al iets teveel in de kont).
Bij caravan/aanhanger-gebruik adviseer ik hulpveren aan, dat rijd een stuk veiliger en plezieriger.

De foto's laten het verschil, met dezelfde caravan tussen oude en nieuwe model en zonder hulpveren zien.
Echter de zwarte helemaal afgeladen met volle kofferbak, (met nog steeds een goede wegligging) en de blauwe met een nagenoeg lege kofferbak, (deinerige/slechte wegligging).
(Note: Zwarte = 17" en sportonderstel. Blauwe = 16" standaard onderstel.)

m.v.g. Rudie
 

Bijlagen

  • fotos gemaakt door Erwin met Superbike 122.jpg
    fotos gemaakt door Erwin met Superbike 122.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 187
  • DSCF2293.jpg
    DSCF2293.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 156
  • DSCF2291.jpg
    DSCF2291.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 164
  • vakantie 2008 033.jpg
    vakantie 2008 033.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 149

MK74

Lid
Ja, ik lees hier veel dezelfde meldingen; toch eens een praatje maken bij de dealer, of die lucht balgjes overwegen.. Maar dat er iets moet gebeuren aan de vering is voor mij wel al duidelijk. Toch raar eigenlijk dat ze een nieuwe auto op de markt zetten waar het zo 'slecht' geregeld is met die vering bij een beetje belading... En die extra hulpveren zijn geen fabrieksoptie :ahum:
 
De luchtbalgen bevallen mij nu goed. Inmiddels 2 weken en 4500km er mee gereden en geen merkbaar negatief weggedrag. Ik heb ze nog niet hoeven bij te vullen sinds ik ze 2 weken geleden op druk heb gezet. Volgens mij de beste keus en zeker aan te raden.
 

EdK

Forumguru
Ja, ik lees hier veel dezelfde meldingen; toch eens een praatje maken bij de dealer, of die lucht balgjes overwegen.. Maar dat er iets moet gebeuren aan de vering is voor mij wel al duidelijk. Toch raar eigenlijk dat ze een nieuwe auto op de markt zetten waar het zo 'slecht' geregeld is met die vering bij een beetje belading... En die extra hulpveren zijn geen fabrieksoptie :ahum:

Lijkt erg op een VAG probleem.
Op zaak hebben wij meerdere VW combi XL wagens rijden.
En ook hier blijkt dus dat er veer problemen zijn.
En vooral bij diegene die voor een achterbank hebben gekozen.
Bij navraag blijkt dus hetvolgende bij VW gedaan te worden.
Zodra je een Combi hebt zonder achetrbank dan word er vering voor een bedrijfsvoertuig ondergezet , maar zodra je de optie met achterbank neemt gaat men er bij VW vanuit dat het een personenbus word en geen bedrijfswagen, dus wordt er dus blijkbaar een standaard vering ondergezet.
Nadat men dus voor bedrijf onder deze wagens hulpveren heeft gemonteerd zijn allen wagens kwa vering nu in orde !

Het zou dus eigenlijk ook nu zo moeten zijn dat als jij een Skoda besteld met trekhaak dat ze er dan meteen zwaardere vering onder monteren.
Maar blijkbaar kan of wil men niet zover denken, en ziet het waarschijnlijk nu als extra omzet nadien !?
 

Wijnand850

Forumguru
Lijkt erg op een VAG probleem.

Niet echt. Voor deze Skoda diverse Volvo's gereden die allemaal met de trekhaak de grond raakten als ik met belading over drempels enzo reed. En dan hoefden ze nog niet eens heel zwaar beladen te zijn. Je was dan eveneens aangewezen op hulpveren of nivomats.

Ook ik heb de eerste kilometers met hulpveren achter de rug, nu we met vakantie naar Karinthië zijn geweest. De auto was vol beladen (achterbank plat, bagagebox op het dak) met onze kampeeruitrusting, maar hij stond keurig recht. Tijdens het rijden heb ik geen verschil gemerkt met het rijden zonder belading en da's dus positief! Ik ben blij dat ik ze er onder heb gezet!

Groet,
Wijnand.
 
Ook ik heb de eerste kilometers met hulpveren achter de rug, nu we met vakantie naar Karinthië zijn geweest. De auto was vol beladen (achterbank plat, bagagebox op het dak) met onze kampeeruitrusting, maar hij stond keurig recht. Tijdens het rijden heb ik geen verschil gemerkt met het rijden zonder belading en da's dus positief! Ik ben blij dat ik ze er onder heb gezet! Groet, Wijnand.

Heb je toevallig nog mooie foto's gemaakt van jouw zwaar beladen pak-ezel? Lijkt me mooi om te zien!

Groet, L_en_K_fan
 

Wijnand850

Forumguru
Heb je toevallig nog mooie foto's gemaakt van jouw zwaar beladen pak-ezel? Lijkt me mooi om te zien!

Groet, L_en_K_fan

Foto's waar de Skoda alleen op staat heb ik niet echt, maar hier is 'ie nog het best bepakt en bezakt op te zien. Door de sunnyboys is niet echt goed te zien hoe vol 'ie zit, maar geloof me: tot het dak. De binnenspiegel was niet te gebruiken. Onderdeel van de bepakking is ondermeer de zware tent en een dito elektrische koelbox. De eerste foto is gemaakt op de heenweg, de tweede op de een na laatste dag. Mocht je vermoeden dat onze kampeeruitrusting niet in die tent past: dat klopt, de dag voor vertrek breken we onze tunneltent af en slapen we in deze pop-up tent. Scheelt 's ochtends heel veel werk en je krijgt je tent tenminste droog mee....

Groeten,
Wijnand.

P1030063-geretoucheerd2.jpg


P1040297-geretoucheerd2.jpg
 

Avento

Lid
Mijn Octavia heeft geen hulpveren, maar wel het 'slecht wegdek'-pakket, wat volgens mij o.a. wat sterkere veren inhoudt. Ik heb met de caravan geen hulpveren nodig. Kogeldruk is 75 kg, in de bagage ruimte zitten wat kampeer meubels, en op de achterbank ligt nog wat klein spul.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb deze namiddag nog een rit met mijn plateau aanhangwagen gemaakt,deze weegt leeg al 450kg,bij het aanpikken ervan zakt de 02 al bijna 2cm in zijn veren,als je hem dan ook nog goed laad,gaat de 02 nog meer zakken...:D
dus voor diegene die een (zware) caravan trekken en ook hun kofferbak nog volstouwen zijn hulpveren of een 'slecht' wegdek pakket een aanrader :xyxthumbs:
 
Foto's waar de Skoda alleen op staat heb ik niet echt, maar hier is 'ie nog het best bepakt en bezakt op te zien. Door de sunnyboys is niet echt goed te zien hoe vol 'ie zit, maar geloof me: tot het dak. De binnenspiegel was niet te gebruiken. Onderdeel van de bepakking is ondermeer de zware tent en een dito elektrische koelbox. De eerste foto is gemaakt op de heenweg, de tweede op de een na laatste dag. Mocht je vermoeden dat onze kampeeruitrusting niet in die tent past: dat klopt, de dag voor vertrek breken we onze tunneltent af en slapen we in deze pop-up tent. Scheelt 's ochtends heel veel werk en je krijgt je tent tenminste droog mee....Groeten, Wijnand.

Ha, dank, mooie wagen! :xyxthumbs: Inderdaad een klein tentje maar handig als dat met inpakken zoveel tijd scheelt. Lange dakkoffer ook, komt bijna tegen de achterruit aan zo te zien (bij open klep). Ik krijg over een paar maanden ook zo'n zwarte octavia (zie handtekening) :aangenaam:

Groeten, L_en_K_fan
 

Wijnand850

Forumguru
Ha, dank, mooie wagen! :xyxthumbs:

Dank je! Ik heb me inmiddels voorgesteld bij "meet en greet", daar staan nog wat meer foto's.

Lange dakkoffer ook, komt bijna tegen de achterruit aan zo te zien (bij open klep).

Sterker nog: hij kómt tegen de achterruit aan. Ik moet de klep ook echt voorzichtig open doen. De dakkoffer kan net niet verder naar voren.

Ik krijg over een paar maanden ook zo'n zwarte octavia (zie handtekening)

Ik kan me voorstellen dat je dat niet af kunt wachten! Ik vind met name het interieur (dashboard) van de facelift mooier dan van mijn O2.

Groet!
 

Rudie

Nieuw lid
:923: Een leuke zwaar beladen pak-ezel foto uit 2006, (4 personen, bak vol +skibox + 4fietsen).
 

Bijlagen

  • 2006.jpg
    2006.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 155

Bas1975

Nieuw lid
Hoi,

Vorige week door de dealer hulpveren laten monteren. Dit omdat de auto erg achterover hing door de altijd volle kofferbak. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben. De auto staat weer netjes recht, dus niet raar hoog ofzo (waar ik een beetje bang voor was) en ze geven ook geen rare geluiden (wat je soms wel eens over hulpveren hoort).
Het rijgedrag is nogi ets stugger, je voelt de korte oneffenheden al iets beter dan met een Astra, nu nog iets sterker..:1884: en dat is jammer.
Bas
 

hemi24

Forumguru
ik was ff aan het surfen en kwam dit tegen, is misschien een oplossing?

Kan een oplossing zijn, je auto komt er in elk geval niet hoger door te staan, zoals wel het geval is bij de hulpveren.

Over de andere kant verkort het je veerweg en vraag ik me af of het ideaal is als je vaak zwaar beladen bent..?

In ieder geval een stuk goedkoper dan de lucht balgen!
 

r_d_k

Actief lid
Vol interesse ben ik dit draadje aan het volgen, aangezien wij vaak met een grote caravan met een hond achterin op vakantie gaan. Mijn nieuwe leaseauto (O2 4x4) heb ik op basis van informatie uit dit forum direct besteld met hulpveren. Nu lees ik halverwege het draadje dat hulpveren in combinatie met een 4x4 niet mogelijk is, terwijl ik mijn nieuwe leaseauto juist heb besteld met 4x4 en hulpveren.
Heeft er iemand al meer informatie of deze combinatie mogelijk is? Vooralsnog heb ik van de leasemaatschappij niet vernomen dat het niet mogelijk is.
 

Constant

Erelid
Bij 4x4 zit toch al verzwaarde vering en zijn hulpveren overbodig? Bel anders morgen een grote dealer of met Pon, die kunnen dit met meer zekerheid bevestigen.
 

hemi24

Forumguru
Een 4x4 heeft een verhoogd onderstel met versterkte vering, wat het toepassen van de normale hulpveren niet mogelijk (en noodzakelijk) maakt, lijkt mij.
Ik zou zo zeggen dat er hier dan een ander type hulpveer gemonteerd gaat worden..?!?
 
Bovenaan Onderaan