Hulpveren onder een Octavia II Combi

Heel graag. Ga je ze er zelf onderzetten ?

Ja ik ga ze er zelf onderzetten. Als je wil helpen graag :winkie: De zuidoost is toch vlak bij Purmerend.

Ik heb al even in ELSA gekeken en de veren moeten er vrij makkelijk ondervandaan kunnen. Balgen er inschuiven en dan de veren weer monteren. Enkel de wielen moeten er even onder weg. Ik zal mijn ervaringen posten. Ik hoop ze morgen of zaterdag nog binnen te krijgen aangezien ik volgende week weer in Denemarken ben.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik ben benieuwd of het je bevalt. Ik heb net luchtbalgen besteld van MAD. Ik zal mijn ervaring ook posten.

Zo in het eerste gebruik merk ik geen verschil, anders dan dat de auto achter iets hoger staat. Na de vakantie zal ik mijn ervaringen met zware belading op het forum zetten!

Groeten,
Wijnand.
 
Ja ik ga ze er zelf onderzetten. Als je wil helpen graag :winkie: De zuidoost is toch vlak bij Purmerend.

Ja, Zuidoost is hier vlak bij. Dat is toch bij die Renaultdealer in de buurt ? Als ik thuis ben wil ik je wel helpen. Ik had van een garage begrepen dat je het draaggedeelte van de veren weg moet halen om de veer te demonteren. Dit lijkt me toch wel een tijdrovende klus dan. Ga je er blaasbalgen onder zetten of gewoon hulpveren ?
 
Ja ik ga ze er zelf onderzetten. Als je wil helpen graag :winkie: De zuidoost is toch vlak bij Purmerend.

Ik heb al even in ELSA gekeken en de veren moeten er vrij makkelijk ondervandaan kunnen. Balgen er inschuiven en dan de veren weer monteren. Enkel de wielen moeten er even onder weg. Ik zal mijn ervaringen posten. Ik hoop ze morgen of zaterdag nog binnen te krijgen aangezien ik volgende week weer in Denemarken ben.

Ik de balen er ook zelf onder gezet.
De veren hoeven er niet onder vandaan, je schuift de balgen gewoon door de veren heen.
Wanneer je de balgen er niet doorheen krijgt heb je de verkeerde, lees te grote balgen gekregen. Dat probleem had ik namelijk.
Zo snel zijn die veren er niet onderuit kan ik je vertellen... Zelfs de wielen hoeven er eigenlijk niet af, maar als je hem net op een brug kunt zetten, is dat wel het handigst.

Succes en mocht je nog vragen hebben, wellicht kan ik ze beantwoorden.
 
Ja, Zuidoost is hier vlak bij. Dat is toch bij die Renaultdealer in de buurt ? Als ik thuis ben wil ik je wel helpen. Ik had van een garage begrepen dat je het draaggedeelte van de veren weg moet halen om de veer te demonteren. Dit lijkt me toch wel een tijdrovende klus dan. Ga je er blaasbalgen onder zetten of gewoon hulpveren ?

Was maar een geintje. Maar als ik ze eronder heb dan kan ja altijd even langskomen als je wil. Ik woon inderdaad bij de Renault dealer in de buurt.

Ik de balen er ook zelf onder gezet.
De veren hoeven er niet onder vandaan, je schuift de balgen gewoon door de veren heen.
Wanneer je de balgen er niet doorheen krijgt heb je de verkeerde, lees te grote balgen gekregen. Dat probleem had ik namelijk.
Zo snel zijn die veren er niet onderuit kan ik je vertellen... Zelfs de wielen hoeven er eigenlijk niet af, maar als je hem net op een brug kunt zetten, is dat wel het handigst.

Succes en mocht je nog vragen hebben, wellicht kan ik ze beantwoorden.

Bedankt. Ik had niet gedacht dat de balgen zo flexibel zijn. Ik heb helaas nog niks binnen gehad dus ik zal maandag eens even bellen. Helaas ben ik aankomende week in Denemarken en daarna meteen weer naar Oostenrijk. Ik moet dus nog even zien wanneer ik de balgen er onder kan bouwen. Eerst moeten ze maar eens aankomen.
 

floris

Lid
hier ook een setje hulpveren besteld. Met een vaste trekhaak en is het met de O2 echt geen rijden. Ik heb al 3 keer het stopcontact tegen de bumper aangereden terwijl er maar 1 of twee personen in auto zaten en in de kofferbak een kinderwagen. Gelukkig kan ik nog voor de vakantie terecht om hulpveren te plaatsen anders zou er met de vakantiebelading niet veel van de achterbumper over blijven.

Met de vorige model had ik raakte ik nooit eigenlijk, na wat heen en weergepraat blijkt dat te trekhaak zo'n 5 centimeter langer/verder naar achter staat dan bij het vorige model en de bevestiging van het stopcontact is lager, dit alles komt door de nieuwe vorm van de onderkant achterbumper. Hierdoor is de hefboom vanaf de achteras nog langer geworden met als gevolg eerder raken. Al je hem goed raakt zou het stopcontact zelfs een gat in de bumper kunnen slaan.

Mijn mening is dus dat de nieuwe O2 te slap is afgeveerd of dat er bij een trekhaak standaard hulpveren geplaatst worden.
 

skodaboy

Forumguru
wel ik rij met een 02 combi 4X4,deze staat dacht ik 2,5cm hoger op zen poten dan een gewone 02 combi.
over laatst 4 volwassenen in de auto,en de aanhangwagen er achter...
ben toen door een schoolomgeving gereden waar veel hoge en felle verkeersdrempels liggen,toen dacht ik ook...dat word opletten dat de stekker de grond niet raakt maar ik heb ergens,maar ook ergens over de straat gesleept...maja ik rij ook wel rustig over de drempels...:smiley29:
 

MK74

Lid
Ik heb een afneembare trekhaak, en ben een paar weken geleden op vakantie geweest met onze vouwwagen. Met het hele gezin in de auto, kofferbak behoorlijk beladen en een vouwwagen achter de auto ligt mijn O2 echt helemaal op zn kont. Viel me erg tegen, bij mijn vorige O2 had ik er (in mijn beleving) minder last van. Nog eens over nadenken; hulpveren zijn geen overbodige luxe, en wellicht ook een stuk veiliger
 

Rolle

Senior Member
Ik heb zo precies de indruk dat de O2 combo's in Nederland anders afgeveerd worden dan de combi's in België. Ik heb geen ervaring met trekhaak maar heb toch al een aantal keren goed geladen (3 volwassenen op de achterbank en een koffer vol badmintonsportzakken) over drempels gereden en niks geraakt. Maar ik heb dan wel de sportophanging (lager maar steviger?)
Mijn moeder heeft ook een O2 combi en zij heeft wel een trekhaak en ik heb mijn ouders (of mijn broer die er meestal mee rijdt als er een aanhangwagen achterhangt) nog nooit horen klagen.
 

Vacaro

Senior Member
wel ik rij met een 02 combi 4X4,deze staat dacht ik 2,5cm hoger op zen poten dan een gewone 02 combi.
over laatst 4 volwassenen in de auto,en de aanhangwagen er achter...
ben toen door een schoolomgeving gereden waar veel hoge en felle verkeersdrempels liggen,toen dacht ik ook...dat word opletten dat de stekker de grond niet raakt maar ik heb ergens,maar ook ergens over de straat gesleept...maja ik rij ook wel rustig over de drempels...:smiley29:

Volgens site van carsupport zijn deze hulpveren niet beschikbaar voor de 4x4 versies.
Heb ook gedacht om bij mij zwaardere veren te steken achter. Vermits bij een caravan of andere aanhanger kan je uw lading zo verdelen dat je steeds juiste druk op je kogel hebt en je auto ook nji te ver doorveert. Maar bij paardentrailer beinvloed paard ook de druk op je kogel en de mate van doorveren. Dacht dit beetje stabiel te houden met andere veren. Maar zal ander merk veren moeten zoeken.
 

Constant

Erelid
Hebben de 4x4 standaard al steviger veren, ik meen me zoiets te herinneren uit de brochure (maar ik ben ook maar een leek).
 

Vacaro

Senior Member
Veerweg is wel ok alleen bij uitveren komt er wel eens een harde kloink onder de achterzijde vandaan. Vooral als je zo'n verkeersplateau afrijd dan gaan wielen al naar beneden maar auto nog ni en dan krijg je dat geluid, lijkt dat de veer/demper dan te kort is.
 
Ik de balen er ook zelf onder gezet.
De veren hoeven er niet onder vandaan, je schuift de balgen gewoon door de veren heen.
Wanneer je de balgen er niet doorheen krijgt heb je de verkeerde, lees te grote balgen gekregen. Dat probleem had ik namelijk.
Zo snel zijn die veren er niet onderuit kan ik je vertellen... Zelfs de wielen hoeven er eigenlijk niet af, maar als je hem net op een brug kunt zetten, is dat wel het handigst.

Succes en mocht je nog vragen hebben, wellicht kan ik ze beantwoorden.


Nou ik heb de balgen binnen gehad en vandaag geprobeerd de balgen in de veer te wurmen maar zonder succes. De balgen zijn erg stug Ik krijg de balgen niet klein genoeg om ze tussen de veer door te wurmen.
Ik heb het achterwiel er af gehaald en natuurlijk de auto uit zijn vering getrokken. Het wordt dus toch de auto op de brug zetten en de draagarm even loshalen zodat ik de veer er onder vandaan kan trekken.
Of ik heb toch de verkeerde gehad.
 
Dan heb je zeker te weten de verkeerde gehad... je moet ze er zo, zonder veel moeite met de hand door kunnen steken. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan even met MAD te bellen. Je kunt er eventueel ook langs gaan, maar aan je woonplaats te zien is dat niet heel dichtbij....
Ik zou niet zover gaan dat je draagarmen etc los gaat halen, je zult eruiteindelijk achter komen dan deze balgen veel te stug zijn.

Mijn advies, die je nu hebt omruilen voor anderen, maar wel eerst even contact zoeken met MAD. Zijn aardige mensen en helpen je netjes, vraag even naar de technische afdeling.
 
Dan heb je zeker te weten de verkeerde gehad... je moet ze er zo, zonder veel moeite met de hand door kunnen steken. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan even met MAD te bellen. Je kunt er eventueel ook langs gaan, maar aan je woonplaats te zien is dat niet heel dichtbij....
Ik zou niet zover gaan dat je draagarmen etc los gaat halen, je zult eruiteindelijk achter komen dan deze balgen veel te stug zijn.

Mijn advies, die je nu hebt omruilen voor anderen, maar wel eerst even contact zoeken met MAD. Zijn aardige mensen en helpen je netjes, vraag even naar de technische afdeling.


Ik zal morgen wel even bellen. Ik krijg de balg er niet door. Tot ongeveer de lasnaad is het geen probleem maar dan krijg ik hem niet verder.
 
Ik zal morgen wel even bellen. Ik krijg de balg er niet door. Tot ongeveer de lasnaad is het geen probleem maar dan krijg ik hem niet verder.

Dat kan wel kloppen, je kunt de knik niet maken om ze helemaal in de veer te krijgen. Daar zat ik destijds ook mee, heb het wel voor elkaar gekregen, maar vraag niet hoe... Om er vervolgens achter te komen dat het veel te stug was.
Zels bij MAD kregen ze de balgen er niet meer uit, ze hebben ze door moeten zagen. Vervolgens de kleinere gemonteerd en die werken perfect!
 
Voor de mensen die dit volgen, Ik heb contact gehad met MAD en werdt netjes te woord gestaan. Woensdag ga ik even langs bij ze met de balgen en gaan ze het bekijken. Dus tot zover prima service.
 
Vandaag langs geweest bij MAD in Veenendaal. Ik ben netjes geholpen, niks dan lof over de service. Er zijn kleinere balgen ondergezet ipv de geleverde. Samen met de monteurs van MAD de balgen gemonteerd en even snel de luchtleidingen naar binnen gewerkt. De luchtleiding door de ventilatie roosters aan de zijkant van de auto naar binnen gewerkt en vast gezet onder de auto.
Aan de binnen kant zijn de ventilatie roosters te vinden in de vakjes aan de linker en rechter kant in de kofferbak, achter de bekelding. Vervolgens de aansluiting tijdelijk in de kofferbak gemaakt en balgen getest. De kleinere balgen passen goed en met 0.2 bar zitten ze al vast in de veren. En opgepompt tot 4 bar drukken ze de auto een aantal centimeters omhoog en is veering volebaar stugger.

Onderweg naar huis was de vering een klein beetje stugger maar er zat ook nog 1 bar druk in.

Thuis aangekomen alles netjes afgewerkt. Er wordt een overdruk ventiel meegeleverd en een zoemer voor bewaking van de minimum druk van 0.3 bar. Als de druk te laag wordt kunnen de balgen te los gaan zitten waardoor ze tussen de veren kunnen gaan zitten. Net boven de 12volt aansluiting in de achterbak zit een kunstof versteviging achter de bekleding. Hier een gaatje in geboort en de aansluiting voor het systeem gemaakt. Achter de bekleding was genoeg ruimte om de zoemer en het overdruk ventiel te instaleren.

Het enige wat nog zichtbaar is is de aansluiting voor de compressor om de balgen op te pompen.
Met 2 uurtjes had ik alles er in zitten en dan reken ik het instaleren van de balgen mee. De kleinere balgen zaten binnen 2 minuten tussen de veren.

Bij 0.8bar druk voel je de auto omhoog komen. Ik heb ze opgepompt tot 0.5 bar. Nu eens kijken hoe lek dicht het systeem is.

Als iemand nog meer info wil laat het maar weten.
 
Toch maar even in veenendaal langs geweest dus! Is uiteindelijk een fluitje van een cent, ik heb overigens de slangen door de thule van de trekhaak bedrading kunnen loodsen. Heb vervolgens alles in het linker vakje gemonteerd, die zoeker hoor je namelijk toch wel. Heb die overigens nu niet aangesloten.

Laat die lading nu maar komen...
 
Bovenaan Onderaan