Iets nieuws, iets anders?!

Captain Hook

Forumguru
Zoektocht naar een nieuwe/andere auto?
Ondanks dat onze Roomster zich de afgelopen 13 jaar zo redelijk braaf en saai heeft gedragen?

Toch wel.
Na zoveel jaar trouwe dienst beginnen er toch steeds meer zaken te verslijten en zijn aan vervanging toe. Op zich niet vreemd, maar wel iedere keer gedoe.
Ruim 5 jaar geleden gingen we steeds minder rijden en was op zich de prijs per kilometer goed te verhapstukken. Ondanks de alsmaar stijgende brandstofprijzen.

Sinds een jaar of twee stijgt ons jaarlijks kilometrage weer, dus gaat de gebruikte hoeveelheid energie om het vehikel voort te bewegen ook weer een belangrijkere rol spelen.

Op zoek naar een EV?
Nee, daar vind ik de technologische ontwikkelingen nog niet voldoende ontwikkeld c.q. volwassen. Vooral de accu technologie gaat de komende jaren nog wel grote stappen maken.
Een zuinige 'gewone' benzineauto? Mwah... Een tussenweg dan? Een hybride of een plug-in hybride?
Tja, misschien is dat wel wat. Om een aantal jaren (de garantietijd ;) van een nieuwe auto? )te overbruggen naar de toekomst van auto mobiliteit (wat dat ook moge zijn).

In overweging nemende dat vrijwel alle nieuwe auto's een stuk zwaarder zijn en wel wat meer MRB/maand vragen. En uiteraard ook de verzekeringspremie zal omhoog gaan. Maar dankzij bijna 25 jaar schadevrij rijden zitten we wel gelukkig aan de maximale kortingen die je overal krijgt. Dus dat is ook nog te overzien.

Qua ruimte en gebruiksgemak zijn wel erg verwend met onze Roomster merk ik nu. Zo praktisch en zo no-nonsense zal lastig zoeken zijn, kwamen we al achter.

Weer een Skoda, of toch iets heel anders?
Helemaal nieuw (levertijden!) of jong gebruikt?
En hoe zit dat met garantie en onderhoud?

Afijn, de Roomster is wel al helemaal vakantieklaar. Motorisch alles nagekeken en prima op orde; nog steeds geen DSG problemen. Recente distributieketting wissel. Airco weer 100% gevuld en functioneel. Geen noemenswaardig olieverbruik en achterwiel/as ophanging is ook recentelijk weer helemaal 'fris'.

Dus eerst maar weer eens op & neer richting Oostenrijk/Italië en dan zien we wel weer verder.

To be continued...
Een volgend bericht met een opsomming van wat we de afgelopen weken al hebben gedaan in onze zoektocht, komt eraan.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Jonge occasion dealer onderhouden. 1.0 tsi. Weet niet hoe jullie ruimte behoefte is, maar wij hebben met de Up de dakkoffer thuis kunnen laten met 2 personen, hond en bagage. Echt een fantastisch autootje en zuinig in verbruiken kosten. Wel een tsi of gti . Voelt verrassend volwassen aan. En ook de tsi kan worden gechipt natuurlijk
 

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield Mijn idee van ruimte is blijkbaar totaal anders dan die van jou. ;)

Onze buurvrouw heeft een UP en daar heb ik ff wel eens in gezeten en in de kofferbak gekeken. Dat gaat 'm niet worden. :nono:

Ik ben zelf groot en breed; dan moet de (nieuwe?) auto daarop wel aangepast zijn...
Qua zitpositie t.o.v. de medepassagier wil ik ook ruim en comfortabel zitten. Hoe prettig de nabijheid van mijn wederhelft ook is. In de auto mag er wel wat meer afstand zijn. :D
Destijds hadden we in onze Roomster specifiek voor sportstoelen gekozen. Niet vanwege de sportiviteit, maar vooral vanwege de pasvorm en zitpositie. En dat beviel uitermate goed. Wel mis ik nog steeds stoelverwarming.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Oei. Vreselijk germanisme, dat "uitgerijpt". ;) Je comment is wel waar trouwens.

Fabia 3 Combi?
 

Tees

Donateur
Tsja, tegen een Roomster kan weinig op qua ruimte, als je écht al die ruimte nodig hebt tenminste. Dan kom je al snel op een niveautje Octavia uit. Als het een tandje minder mag, zou Fabia Combi een prima optie zijn denk ik.
Maar veel hangt af van je budget. Als je een PHEV wilt, dan zal je wat meer geld moeten besteden voor hetzelfde formaat. Ik heb naar een niet-plugin hybride gekregen, in die maat kom je dan snel op een Toyota Avensis uit, en die was flink duurder dan een O2c.
 

Captain Hook

Forumguru
ik ben nog bezig met m'n uitgebreide verhaaltje over onze zoektocht. dat hebben jullie nog tegoed.

@Tees Tja; nodig? Wat is nodig? Op vakantie of korte uitstapjes sjouw ik vaak zaken als best wel veel fotogear mee en 2 paar bergschoenen en aanverwante spullen. En gezien mijn schoenmaat (48) is dat allemaal lekker volumineus. En de wederhelft hier kan er ook wat van qua spullen meenemen als we ergens heengaan. :censored:
Voor de grap zei ik weleens; zo'n Roomster is net als de Tardis. Van binnen meer ruimte dan aan de buitenkant. :)
Wat dat betreft nog steeds petje af voor de Skoda ontwerpers. :thumbsup: Uitstekend, hoe ze optimaal gebruik weten te maken van de ruimte mogelijkheden binnen de carrosserievorm.

Maar Toyota hebben we dus al uitgebreid rondgekeken. In eerste instantie dachten we b.v. aan de Yaris Cross hybride. Technisch zit 't goed in elkaar, lange garantietermijn, lekker zuinig. Fijn compact autootje.
Maar wat een mini-auto van binnen! Zitpositie achter het stuur vond ik al beroerd. En achterin past gewoon letterlijk niks, behalve wat tassen op de achterbank. En die kofferbak? Ahum; dat ze dat een kofferbak durven te noemen! En dan die prijzen; woeha. 30K euro en meer. :wavecry:

Nog ff de C-HR geprobeerd; zelfde laken een pak. Slecht ruimtegebruik aan de binnenkant en nog slechter zicht naar buiten. En duur, vind ik. Datzelfde gold eigenlijk ook voor de Corolla Cross. Dat begint enigszins in de buurt te komen. Maar dan nog vond ik de zitpositie en 'uitkijk' voor de bestuurder nou niet bepaald florissant.
Pas bij de RAV4 begon het ergens op te lijken. Maar die is nog een graadje duurder. En dan nog niet naar het zin.

Kortom, tenzij er nog ergens een gigantisch interessant financieel aanbod qua Toyota [model naar-wens] uit de hoge hoed komt rollen, zijn deze van de lijst geschrapt.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Scala of Kamiq zou ik dan op uitkomen. Zou dan wel altijd gaan voor het sedan/station model (goedkoper en betere rij-eigenschappen). De Scala had ik laatst als leen auto en die beviel me zeer. Ool erg prettige stoelen.
 

JeSko

Forumguru
Is een heel jong occasie Superb/Octavia PHEV dan geen optie? Ruimte zat, weet alleen niet of er veel te vinden zijn, en als het echt nieuw nieuw moet zijn ( wat ik met zo'n bedragen wel snap ) is het natuurlijk ook geen optie. Ik spreek uit ervaring dat Skoda gewoon de beste optie is als ruimte echt een dingetje is, heb nu al Frans, Italiaans en Japanse auto's gehad en Skoda is qua ruimte de absolute kampioen, dat soort ruimte ga je elders niet vinden. Volvo mss, maar dat is een andere prijscategorie.
 

EdK

Forumguru
Zat net als menno ook aan de Scala te denken.
Nieuwe Fabia is denk ik vanuit een RR komend te klein kwa ruimte en dan kan de Scala misschien net dat beetje wat je nodig hebt compenseren>
En ja RR ruimte ga je niet krijgen dus beide toch beter kijken wat er nu wel en niet mee hoeft...
En als je echt niets om uiterlijk etc geeft dan kan de Caddy kwa ruimte de RR aan.twee zitter een zee aan ruimte en wil je toch nog anderen meenemen dan de passagiers uitvoering met achterbank nemen...

En wil je nieuw en snel geleverd hebben ?? Ja zoeken naar voorraad model en eventueel accepteren dat de kleur Roze is.... :koffie:
 

CharlesTucker

Forumguru
Qua verhouding tussen ruimte en kosten, is Dacia een optie? In het verleden inderdaad wat @JeSko zegt, Skoda was de topper, vandaar dat ik al 12 jaar Skoda rij. Maar tegenwoordig zijn ze best prijzig geworden. Maar we wachten het verhaal over de zoektocht tot nu toe rustig af ...

Volvo, meeh, zelf een paar jaar geleden ook eens naar gekeken, indertijd was ik nogal gecharmeerd van de V70. Maar na wat bezoekjes aan het (saaie) Volvo forum, specifiek het topic "onderhoudskosten" heel snel van dat idee afgestapt. En qua ruimte moet je echt alleen naar de hele grote Volvo's kijken, best mooi, maar heul erg duur.
 

JeSko

Forumguru
@CharlesTucker

Dacia is inderdaad ook een goeie optie zou ik denken, veel ruimte, betaalbaar, en betrouwbaar. Tegenwoordig hebben ze ook leuke uitrustingen, o.a. standaard LED koplampen over het hele gamma.
 

Captain Hook

Forumguru
Leuk om al die suggesties te horen/lezen. :thumbsup:
Bedankt daarvoor. En sommige auto's stonden idd ook op het lijstje, maar vielen al weer snel af.

Er staan nu nog wat proefritjes gepland en afhankelijk van de daaruit voortvloeiende huize-CaptainHook-tevredenheidsscore en het navenante financiële plaatje gaan we maar eens kijken hoe/wanneer/wat.

Ik zal vast wat auto's schrappen die ik al voorbij heb zien komen:
helaas vallen vrijwel alle Skoda's af. Een SuperB/Octavia is me te lang en te laag qua zit/instap
Scala en Fabia zijn er niet als (P)HEV. En de zeldzame Skoda die er is in PHEV uitvoering kent een ondefinieerbare levertijd.
Oh ja, en de voorraadmodellen Octavia/SuperB hybride zijn flink aan de prijs. Maar die vielen ook al af, vanwege boven genoemde reden.

Tweedehands kun je het uiteraard goed treffen, maar de voorgeschiedenis blijft altijd duister. Ongeacht hoeveel onderhoud-bij-de-dealer-boekjes er ook bijzitten. Daarnaast zijn een rookvrije - en huisdiervrije auto voor ons ook belangrijk.

De nieuwe Dacia Jogger (Hybrid) was ook wel interessant. Maar er eenmaal ingezeten was het toch niet je-van-het. Prijstechnisch wel zeer aantrekkelijk, dat moet ik toegeven!

Een collega van me op school heeft een Kia e-Soul. Oogt qua uiterlijk aardig richting de Roomster. Maar vonden we toch niet oké. En bovendien full EV, en dat wilden we nou juist net niet.

Laten we het zo zeggen, er is wat ruimte in het budget voor een wat 'stevigere' auto. Maar ook weer niet tè. En dan moeten ook al die andere boxjes van gebruiksgemak, zit-/rijcomfort, brandstofverbruik, rust, goed passend voor mensen die groot zijn, afgevinkt kunnen worden.
Groot voordeel is wel: de absolute maximum snelheid en de nul-tot-honderd getalletjes interesseren me eigenlijk niet zo veel. Net zo min als de rondetijden op de Nürburgring.

Ja, ik weet 't; ik ben een pietje-precies. :D

Er staan nog wat auto's op het lijstje die nog niet compleet zijn uitgesloten.
En ondertussen ben ik diverse forums in Duitsland en Engeland aan het doorstruinen wat er allemaal te vinden is over de auto's die nog op het lijstje staan. Geeft soms ook verrassende inzichten.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Leuke suggestie @EdK . Maar niet dus.
Dat is hetzelfde, maar een stuk minder nog. Minder vermogen, geen automaat, geen sportstoelen, pikzwart willen we ook niet.
Geen climatronic en TE weinig kilometers voor z'n ouderdom.

Toegegeven; wel lekker goedkoop.
 

EdK

Forumguru
Ik zei ook dat je wel één en ander moest inleveren..... maar ja kun je doorrijden tot je echt in een EV moet...:pieker:

En ach dat schakelen, je went er zo snel weer aan ! Vraag maar aan Menno
En ja geen climatronic maar so what ? zonder werkt koelen en verwarmen toch ook ?
Je was toch altijd van zo min mogelijk poes pas ? :D :dankje:
 

Captain Hook

Forumguru
Je was toch altijd van zo min mogelijk poes pas ? :D :dankje:
Daar ben ik inmiddels wel achter, ja. :pieker:

Maar echte comfort verhogende zaken stel ik wel degelijk op prijs. Zoals bijvoorbeeld een goed functionerende klimaatregeling en prima stoelen. Of extra stilte in de vorm van betere geluidsisolatie. Om maar eens wat zaken te noemen.

Alle nieuwe auto's hebben standaard (of in allerlei pakketten) diverse opties en/of rijhulpjes die voor mij niet hoeven.
Eigenlijk is het wel bijzonder: je hebt wel een lijstje met opties die je als extra kunt kopen, maar eigenlijk nooit een lijstje met zaken die je juist niet zou willen hebben...

Wat je een aantal jaren geleden bijvoorbeeld nog wel zag was de optie dat je als meerwerk, de typeaanduiding kon weglaten. Maar zelfs dat zie ik niet meer er bij staan. Wordt nog een leuke discussie als we het met de dealer over de afleveropties gaan hebben. ;)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik vraag me wel een beetje af waarom je nieuw wilt kopen? Je bent toch een dief van je portemonnee om dat te doen, tenzij je de wagen exáct wilt hebben zoals jij wilt. Maar volgens mij heb je daar niet zo'n enorme moeite mee dacht ik?
Ik zou veel eerder naar een ex-leaseauto of andere jong 2ehands kijken. Scheelt je snel de helft van het, toch aanzienlijke hoeveelheid, geld.
 
Bovenaan Onderaan