Iets nieuws, iets anders?!

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield 't Is maar wat je onder beleving verstaat...
Liever een betrouwbare auto die gewoon altijd consistent reageert, niet stuitert, niet zenuwachtig rijdt en waar je van op aan kunt. Dat vind ik een prima beleving!

Heb vroeger, heel vroeger, wel eens met wat 'woeste' auto's (mee)gereden.
Waaronder een Ford Escort XR3i, een Sierra Cosworth (met die taartschep) en als ultieme idioterie een Audi quattro coupe. En dan grote stukken over de Duitse Autobahn. En bergpassen met die XR3i (die weg met 1-baans tunnels vanuit Engadin naar Samnaun. In de tijd dat 'ie nog niet uitgebouwd was).
Zeer vermoeiend en stressvol rijden is dat.
Dan pakte ik liever onze Golf III TDI; dat reed een stuk aangenamer. En uiteindelijk net zo snel van NL <--> CH.

______________________________________________

Weer een auto die ik (helaas) van het lijstje kan schrappen:

Een Honda HR-V. Zit fraai in elkaar. Lekker ruim, hybride, rijdt prima.
Maar twee heel belangrijke dingen waardoor 'ie afviel: levertijd (ergens tussen 6-12 maanden) en de zitpositie!
Ik pas gewoon niet tussen onderkant stuur, stoel(zitting) en bodem. Komt doordat de benzinetank onder de voorstoelen is geplaatst. Daardoor zit je met je knieën helemaal omhoog en heb je geen steun onder je bovenbenen. Zeer vermoeiend.
Wel jammer.
Ook nog ff naar de Honda Jazz e:HEV Crosstar gekeken. Leuk autootje; zelfde motortechnologie als de grotere HR-V. Maar ondanks dat de zitpositie wat beter is, is de auto ons te klein van binnen.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja zo heeft iedereen zijn voorkeuren. In de loop der tijd ben ik steeds meer gegaan voor puike rij eigenschappen en minder voor onnodige toeters en bellen. Al heb ik daar niets over te klagen nu
 

Captain Hook

Forumguru
Nog eentje die van het lijstje kan:

Suzuki S-Cross 1.5 Hybrid.
Ruime betrouwbare en zuinige auto. Weinig poeha. Staat zeer goed te boek als een no-problemo auto. En de versies die verkocht worden hebben al vanaf het 'standaard' model allerlei zaken aan boord zoals stoelverwarming etc.
Als één van de weinige zelfs verkrijgbaar in 4WD uitvoering. :thumbsup:

Zit was op zich goed. Maar toen deden we de kofferbak open en toen vroeg ik af, wat is hier gebeurd? Waar is de kofferbak gebleven? :arghh:
Nog niet eens de helft, qua volume, van onze Roomster.

M.a.w. jammer, maar helaas. Want deze was prijstechnisch wel heel interessant.
Maar zo moeilijk verkrijgbaar dat een aantal Suzuki garages niet eens 1 demo model in de showroom hebben staan. En de levertijd; ergens lang & in de verre toekomst.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zou een lijst van mogelijke kandidaten nog delen.

In willekeurige volgorde:

Toyota C-HR
Toyota Yaris Cross
Toyota Corolla Cross
Honda HR-V
Honda Jazz e:HEV Crosstar
Hyundai Kona (P)Hybrid
Kia Niro (P)Hybrid
Ford Kuga PHEV
Dacia Jogger Hybrid
Suzuki S-Cross 1.5 Hybrid
Mitsubishi ASX HEV (eigenlijk een Renault)


Zaterdag staan er nog een aantal proefritten in de agenda. Wellicht weten we dan meer...
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Dit moet wel op een compromis gaan uitdraaien, ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen. Ik volg dit overigens met interesse, heb deels wel een beetje dezelfde wensen/eisen, deels ook wel anders. Als ik zelf eens rondkijk, met name de de combinatie redelijke prijs en veel bagageruimte gaat denk ik een flinke uitdaging worden.

Ergens denk ik dan dat je toch bij een station gaat uitkomen, terwijl je eerder schrijft dat je een Octavia te lang en te laag vind. SUV's en crossovers zijn vaak wat korter, maar ondanks de wat rechtere zit zie je dan toch ook vaak een wat korte en daarmee relatief kleine bagageruimte. Tenzij je natuurlijk naar de grote SUV's gaat, de XC60's, RAV4's, CX5's, Kodiaqs, van dat werk. Maar dan heb je het wel over een ander prijskaartje dan je lijstje hierboven.

Ik ben wel benieuwd wat je van de Kuga vind. Wij gebruiken 'm in de VS als bedrijfswagen (al heet ie daar Escape). Ik heb wel eens achterin gekeken, maar kan me niet meer herinneren hoe ie in z'n bagageruimte zat, ik was geloof ik niet echt onder de indruk. Succes met de zoektocht in ieder geval!
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Waarom zo resoluut de Kia Niro?
(en niet b.v. de Hyundai Kona?) Nog afgezien van de bijzonder lange levertijden...
Ik heb er overigens al in gezeten, nog niet gereden. Oogt idd heel strak, maar de zitpositie vond ik wederom weer niet je-van-het.

Blijkbaar is de verhouding/lengte van mijn benen/boven-/onderlijf niet echt geschikt voor dat soort auto's. :cautious:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik vraag me trouwens oprecht af, waar die obsessie van laag-bij-de-grond auto's toch vandaan komt?

Heel vroeger, als bijbaantje, reed ik fabrieksnieuwe auto's van/naar autocarriers in de haven. Was ontzettend leuk, leerzaam en betaalde goed. Maar zelfs toen, ik nog jong, jeugdig & flexibel was, stapte ik al met tegenzin in al die lage, 'sportieve' auto's. Dat is een ideale kweekvijver om later last van je rug te krijgen. :sick:

Als je zoveel geld moet neerleggen voor een vervoermiddel waarin je soms wel urenlang op een dag gaat doorbrengen, dan moet toch zeker de zitpositie al op orde zijn?

Weer terug on topic; @Rosinfield waarom Kia Ceed?
Heb 'm overigens ook geprobeerd in de showroom; die kwam niet eens op ons lijstje. :nono:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tegenwoordig zie je heel veel auto's op zelfde platform in twee varianten : suv en sedan/station. Ik zou altijd voor die laatste gaan vanwege lagere kosten + betere rij-eigenschappen. Standaard is de boel qua vering en demping veel te slap en week naar mijn idee. Er is echt een compromis gezocht. Mijn Up rijdt echt zoveel beter en lekkerder met een schroefset. Staat niet extreem laag, maar een enorm verschil met OEM. Maar dat is maar net wat je wil. Vond die Scala ook heerlijk rijden, maar duidelijk meer op comfort ingesteld
 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook

En wie zegt dat de zitpositie in een "lage" auto niet goed kan zijn?
Zoals uitgelegd:
"Blijkbaar is de verhouding/lengte van mijn benen/boven-/onderlijf niet echt geschikt voor dat soort auto's."

En laag gezeten heb je nu eenmaal minder uitzicht naar de wereld om je heen.
Dan is de verhouding tussen wegdek, onderzijde auto, vloer in de auto, zitting v.d. stoel waar je onderbenen op rusten, versus de ruimte onderzijde stuur (ondanks de verstelmogelijkheden) en uiteindelijk binnenzijde dak, algehele positie van de stoel en de weke massa van de bestuurder/hoofdsteun, bepalend voor het algehele welbevinden van de bestuurder.

BTW: het ging niet alleen om de zitpositie, maar ook om het in-/uitstappen. Zie mijn eerdere ervaringen hiermee.

@Rosinfield Zoals al eerder aangegeven; de buurvrouw heeft een Up en de buurman een Hyundai Kona EV. Vind het beiden, om diverse redenen, niet echt je-van-het.
 

Okki

Donateur
Met mijn 2.02 mtr en schoenmaat 47 past de Arona mij goed. Ruimte in de breedte tussen bestuurder en passagier is behoorlijk groot. Kofferbak is ook verrassend ruim.

Maar preken voor eigen parochie voelt natuurlijk altijd goed.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar preken voor eigen parochie voelt natuurlijk altijd goed.
Mijn idee is ook dat hier behoorlijk sprake is van doel redeneren en dat een onbevangen en onbevooroordeelde blik ontbreekt. Het gewenste eindresultaat wat betreft wat voor iets het moet worden en vooral wat niet, staat eigenlijk al vast.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Rosinfield Zoals al eerder aangegeven; de buurvrouw heeft een Up en de buurman een Hyundai Kona EV. Vind het beiden, om diverse redenen, niet echt je-van-het.
Ik beweer ook niet dat je aan de Up moet natuurlijk. Was slechts bedoeld als voorbeeld nav je vraag/operking tav "laag". Maar ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt. Het zal in elk geval niet na een nacht is zijn. Bij mij was eigenlijk altijd wel sprake van een soort beredeneerde impuls aankoop. Nooit spijt van gehad. Ooit ook op die manier het huisje waar we nu na 35 jaar nog wonen gekocht zonder het zelfs maar IRL te hebben gezien.
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn idee is ook dat hier behoorlijk sprake is van doel redeneren en dat een onbevangen en onbevooroordeelde blik ontbreekt. Het gewenste eindresultaat wat betreft wat voor iets het moet worden en vooral wat niet, staat eigenlijk al vast.
Doel redeneren?
Zeer zeker! Een [nader te bepalen] automobiel, die voldoet aan onze eisen. En nee, het ligt nog zeer zeker niet vast.
Het wordt wel steeds duidelijker welke niet in aanmerking komen. M.a.w. de shortlist wordt steeds shorter.

Kan idd niet zeggen dat we over één nacht ijs gaan. :)

Het speelde al sinds begin dit jaar. En iedere keer als er weer iets was met de Roomster, dan kwam het toch weer bovendrijven. Van hè, weer gedoe. En wat kleine ergernissen qua ruimte en gebruiksgemak.
Wat op zich ook niet zo vreemd is, na 13 jaar gebruik.
 

hemi24

Forumguru
@hemi24 Waarom zo resoluut de Kia Niro?
(en niet b.v. de Hyundai Kona?)

Heel simpel, Jappen als Toyota en Honda komen er bij mij niet in; Kona is net té klein, Net als de Captur (en dus de ASX), en de Kuga is een bejaardenauto.
De Dacia en de Suzuki had je zelf al afgeschreven…

Oud-collega had een nieuwe Niro EV en dat rijdt best oké én de ruimte is acceptabel.

:arghh:
 

Captain Hook

Forumguru
'komen er bij mij niet in'
Reden? Specifiek argument? Ik ben gewoon benieuwd...

Ben ook benieuwd wat dan de definitie van een 'bejaardenauto' is. ;)
 
Bovenaan Onderaan