Iets nieuws, iets anders?!

hemi24

Forumguru
De standaard vooroordelen die van oudsher zijn blijven hangen: klapperende pedalen, klik-klak schakelpoken, te korte zittingen en leuningen, plastic wat na verloop van tijd glad slijt en lelijk glimmend achterblijft, stoelen die doorzakken,…
Daarbij, er zijn weinig Japanners waar je naar een aantal jaren nog vrolijk mee rond rijdt als we het over design hebben.

Dus voor mij een no-go!
Maar zo heeft iedereen wel een rare kronkel in z’n hoofd, zullen we maar zeggen…
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik vraag me trouwens oprecht af, waar die obsessie van laag-bij-de-grond auto's toch vandaan komt?
Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt, de meeste stations die hier in dit topic gesuggereerd worden zijn zeker geen laag-bij-grond auto's, en ik lees hier nergens in dit topic iets obsessiefs. Voor de invasie van SUV's en cross-overs waren dergelijke modellen de norm. Bij een "laag-bij-de-grond" auto denk ik toch eerder aan de hobby van mannen als @JeSko, niet aan af-fabriek stations.

Of je al dan niet een goede zitpositie kunt vinden, wat logischerwijs een nummer 1 eis is, hangt niet van van de hoogte van de auto, maar van het model en de ideeen die de ontwerpers hadden over zitposities en de gemiddelde grootte van bestuurders. Vanwege dat laatste kan ik me voorstellen dat je toch bij iets Europees gaat uitkomen, met jouw postuur. Verstelbaarheid van de stoelen speelt natuurlijk ook een heel belangrijke rol.

Of een auto hoog of laag is merk je wat mij betreft alleen bij het in- en vooral bij het uitstappen. Ik heb 4 jaar ervaring met een "hoge" auto, en daarvoor 7 jaar en daarna 12 jaar ervaring met een "lage" auto. Wat betreft zitpositie, geen verschil. Toen ik overstapte naar de "hoge", had ik de eerste dagen wel een beetje het gevoel meer overzicht te hebben. Toen ik 4 jaar later weer overstapte naar een 'lage" had ik gek genoeg niet het gevoel dat ik plotseling iets van dat overzicht over de weg miste.

"Lage" auto's zijn over het algemeen toch net even wat efficienter, net wat zuiniger want minder luchtweerstand, voor hetzelfde geld net wat meer ruimte, dat soort zaken. Op grond van hoe je hier vaak reageert lijken me dat zaken waarvan ik de indruk hebt dat je die belangrijk vindt (maar op basis van het forum ken ik je natuurlijk helemaal niet).

Maar zoals gezegd, ik heb de indruk dat een deel van ons eisenpakket vergelijkbaar is, dus ik ben zeer benieuwd waar je op uit gaat komen. Zelf ben ik ook heel voorzichtig eens aan het rondkijken, ook naar iets hogers zoals bv een Toyota Corolla Cross, maar door omstandigheden, gecombineerd met het feit dat m'n Octavia nog zeker 5 jaar meekan, staat mijn zoektocht wel op een heel laag pitje.
 

CharlesTucker

Forumguru
en de Kuga is een bejaardenauto.
Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt. Het bedrijf waar ik werk heeft een stuk of 20 Amerikaanse equivalenten (Escape) rondrijden in de VS. Die worden weliswaar bestuurd door "veteranen", maar daarmee bedoelen we dan ex-militairen, en dat zijn zeker geen bejaarden. Ik weet overigens niet wat ze van die auto's vinden, misschien vinden zij het ook wel bejaardenauto's :giggle:. Maar ze lijken operationeel goed te voldoen, zowel in Manhattan als op de lange interstates van staten als Idaho en Kansas.
 

EdK

Forumguru
Rij dagelijks een Skoda Fabia en een VW Caddy Max, dus laag en hoog.
Mbt me overzicht op de weg valt dit verschil echt wel mee.
Misschien komt het er wel op neer hoe je je opstelt op je baanvak tov je voorganger(s)

En uitstappen, oke vanuit de Caddy stap je wat makkelijker uit (vergelijkbaar als de RR en Yeti )
Maar om nu te zeggen dat als ik uit de Fabia moet uitstappen dat ik me er uit moet hijsen .........
Nee, het vergt misschien wat meer van je been spieren, maar dat kan zeker niet verkeerd zijn om die fit te houden...
Maar in ergste geval toen ik wat rugproblemen had dan krikte ik de stoel naar zijn hoogste stand en dat maakte dan op dat moment net dat verschil van wat makkelijker uitstappen....
 

EdK

Forumguru
Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt.
Ach de Yeti was ook een senioren wagen dat hij werd uitgebracht... werd min of meer met die benaming zelfs zo op de markt gebracht.
Maar als je dan kijkt wat er achter stuur zit ? Ja senioren maar ook heel veelllllllll dertigers !!
Schijnt een leuke familie wagen ook te zijn... :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt.
Kijk maar om je heen: Wat er doorgaans in rijdt is 65+, met de meeste wagens in doodse saaie grijstinten.
Daarbij klopt het model ook niet qua lijnen en proporties, maar dat schijnt de designtaal van Ford te zijn momenteel…
 

Tees

Donateur
Ach, een Roomster wordt ook door veel senioren gereden. Geloof niet dat dat iets is waar @Captain Hook zich veel om gelegen laat. Ik vind zelf de Kuga ook geen geslaagde auto qua design, maar dat vind ik van de RR ook niet (en dan vooral de FL).
 

leon-cupra

Forumguru
Eentje die nog niet is voorbij gekomen (als we dan toch bezig zijn met alle modellen te overlopen) : alfa Romeo Tonale :dankje:
Zoals in deze schitterende groene kleur … prachtig (vrees alleen iets te duur)
IMG_2795.jpeg IMG_2797.jpeg IMG_2796.jpeg IMG_2798.jpeg
 

Captain Hook

Forumguru
@leon-cupra Idd een fraaie kleur! Het is bijna Skoda-groen. :D

Dat van die kleurensaaiheid kan ik inmiddels wel beamen.
De keuze is nou niet bepaald reuze. Waarbij je van alles kunt kiezen, als het maar zwart is, of enigszins donker & somber.
We kregen al discussies in huize CaptainHook; ik heb nog liever een witte auto dan een zwarte. Terwijl mijn echtgenote juist geen witte wil. :)

Maar ja; als alles configureerbaar was EN leverbaar, dan wist ik het wel!

Net weer terug van een proefrit met een plugin-hybride auto en dat is zeer goed bevallen. Ook de bijbehorende offerte was niet verkeerd (beter dan ik verwacht had). En de levertijd van dat model was binnen enkele weken.
Zometeen weer op pad voor de volgende proefrit...

We blijven wegstrepen en afvinken. :giggle:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik zou bij die Captur/ASX zeker een proefrit maken. In Autovisie lees ik bijvoorbeeld commentaar op het samenwerken van de elektriek en de echte motor.
 

Captain Hook

Forumguru
@Rallye De ASX heb ik vorige week al ff kort mee kennis gemaakt. Maar idd, ik vond het niet echt soepeltjes gaan. Daarnaast vond ik 'm eigenlijk te duur, voor de 'hoeveelheid' auto die ik kreeg.
 

Captain Hook

Forumguru
Afijn. Vandaag ook weer wat showroom-, proefrit- en offerte ervaringen rijker.

Laten we eerst eens beginnen met de fabeltastische ervaring bij de Kia garage. :sick:
Vorig week al langs geweest om de auto's gewoon in het echt te zien. En ik wilde er ff in zitten, gewoon om een ruimtelijke indruk te krijgen.
Kom bij de garage, vraag of ik eventjes in een paar types Kia mag zitten.

Receptiemedewerker: [Zucht, steun, kreun, moeilijk], collega is bezig.
Ik: ik hoef nog geen proefrit, ik wil ze alleen ff van binnen zien en 'voelen'. Maar ze zijn op slot, kunt u ze even van slot doen?
Andere medewerker; [kijkt heel bedenkelijk en moeilijk] ik ben niet van Kia en niet van verkoop. Maar wilt u er echt in zitten?
Ik: Ja, graag.
Andere medewerker: [pffff, zucht] staat langzaam op en sjokt naar wat kantoortjes. Komt uiteindelijk met een paar sleutels terug. Daar staan ze. Hier zijn de sleutels.
Ik: oké (!?) ik breng ze zo wel terug.
Heb ze na een paar minuten weer terugebracht.

Paar dagen later heb ik diezelfde garage gebeld om een afspraak te maken voor een proefrit. Weer lastig/moeilijk/zucht/steun/kreun. Ik laat ze u zometeen wel ff terugbellen.
Nou niet dus. Ik heb het zelf twee dagen later nog een keer geprobeerd en toen kon ik een afspraak maken. Dag daarna ermee gereden en toen wist ik al genoeg. Kia, dat wordt 't niet. :wavecry:


Maar er komt nog veel meer 'klantvriendelijkheid'!
Stay tuned for more... :D
 

leon-cupra

Forumguru
Een showroom waar alle wagens op slot zijn :banghead: nog niet gezien , tenzij het een verkochte wagen betrof. Is toch een hoop gedoe om iedere keer de wagen te openen wanneer er een geïnteresseerde koper is (want iedereen wilt er wel eens inzitten).
 

JeSko

Forumguru
Nog nooit meegemaakt of van gehoord dat een bediende zo zucht puft en zeurt, in BE zullen ze vriendelijker zijn dan neem ik aan ( al heb ik enkel goede ervaringen met Nederlanders ) .
 

Captain Hook

Forumguru
@JeSko Noem in Nederland een medewerker bij een bedrijf geen 'bediende' hoor. Dat zullen ze je niet in dank afnemen.
(is waarschijnlijk een cultuur/taalverschil tussen B en NL)
Ook het feit dat men belooft terug te bellen, binnen een paar uur. En dat twee dagen later er nog niet is gebeld. Tja. Ik heb het nog gemeld. Maar ook daarover werden de schouders opgehaald.

Tuurlijk @EdK . :nono:En gelijk nog ff flink op de toeter geramd. :shutup:

Maar willen jullie nog meer van dit soort showroom avonturen horen?
Want ik heb me kostelijk vermaakt.
Maar eigenlijk is het in en in triest.
Mijn vrouw keek me ook af en toe zo aan van; WTF gebeurt hier?!
 

leon-cupra

Forumguru
Terugbellen is enorm afhankelijk van de persoon. Ik heb ook collega’s die iedere keer beloven om terug te bellen of te mailen maar het nooit doen. Kom daar ook gek van , zeker omdat ik in veel gevallen zo een boze klant mag opvangen.

Nog nooit meegemaakt of van gehoord dat een bediende zo zucht puft en zeurt, in BE zullen ze vriendelijker zijn dan neem ik aan ( al heb ik enkel goede ervaringen met Nederlanders ) .
Het is ook te zien hoe een boodschap geïnterpreteerd wordt en hoe ze verkondigd wordt op een forum … meestal met een schepje erbovenop.
En natuurlijk kunnen bedienden ook wel eens een offday hebben en dan die ene klant die alle wagens even wilt bezien … tja …
je weet ook niet hoe de bedrijfscultuur daar is of hoe het daar aan toe gaat. Kan zijn dat die werknemer continue gestoord wordt voor dergelijke vragen terwijl het haar/zijn werk niet is. Haar/zijn werk blijft hierdoor liggen/opstapelen wat op de duur ook meer stress met zich meebrengt.
 
Bovenaan Onderaan